امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: اتهامات بی اساس ایالات متحده علیه کشور من در این نشست قاطعانه رد می شود. به نظر می رسد این اتهامات بی اساس بخشی از تلاش عمدی ایالات متحده برای منحرف کردن توجه از نقض جدی حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد در جمهوری عربی سوریه باشد.

به گزارش جماران؛ امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بار دیگر "اتهامات بی اساس" آمریکا را علیه تهران رد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه یا نقاط دیگر دست نداشته است.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ و ۷ آذر ماه ۱۴۰۲ در نشست شورای امنیت در مورد وضعیت خاورمیانه؛ سوریه گفت: اتهامات بی اساس ایالات متحده علیه کشور من در این نشست قاطعانه رد می شود. به نظر می رسد این اتهامات بی اساس بخشی از تلاش عمدی ایالات متحده برای منحرف کردن توجه از نقض جدی حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد در جمهوری عربی سوریه باشد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه یا جاهای دیگر دست نداشته است. ایران همواره به تعهدات خود برای ارتقای صلح و امنیت در منطقه پایبند بوده است.

وی تصریح کرد: ایالات متحده باید اقدامات غیرقانونی خود در سوریه را متوقف کند، به اشغال غیرقانونی خود پایان دهد و به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود، از جمله قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، که همه کشورهای عضو را ملزم به حمایت و احترام به حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه می‌کند، عمل نماید. چنین اقداماتی برای ارتقای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی بسیار مهم است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین قاطعانه ادعاهای غیرمستند مطرح شده توسط نماینده بریتانیا را رد کرد.

ایروانی در ابتدای سخنانش گفت: بحران انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش های اقتصادی عمیقی رنج می برند. علیرغم تلاش‌های سازمان ملل و شرکای بشردوستانه آن برای ارائه کمک‌های ضروری به نیازمندان، تأثیر مستمر تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی به‌ویژه تحریم‌های غیرقانونی توسط ایالات متحده، بار عظیمی را بر دوش مردم سوریه از جمله زنان و کودکان وارد می‌کند.

وی افزود: یک نگرانی قابل توجه تخصیص ناکافی بودجه فعلی برای پاسخ بشردوستانه سوریه است که بسیار کمتر از نیازهای واقعی است. این کمبود شدید توانایی سازمان ملل را برای ارائه کمک های لازم به نیازمندان شدید به شدت مختل می کند.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: کمک های بشردوستانه و طرح های بازسازی در سوریه نباید به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی بر دولت سوریه مورد استفاده قرار گیرد. مهم است که اطمینان حاصل شود که ارسال بی‌طرفانه و غیرسیاسی کمک‌های بشردوستانه به تمام مناطق سوریه اقدامی حیاتی برای حفظ جان انسان‌ها است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: ایران از تصمیم دولت سوریه در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ برای تمدید مجوز اعطا شده به سازمان ملل متحد و آژانس های تخصصی آن برای استفاده از گذرگاه های «باب السلام» و «الراعی» به مدت سه ماه دیگر استقبال می کند.

ایروانی اضافه کرد: ایران بر اهمیت حمایت از انتقال کمک از طریق سازوکارهای ارسال کمک تاکید می کند که از حمایت کامل دولت سوریه برخوردار است و نشان دهنده رویکردی پایدار و سازنده است که می تواند به طور قابل توجهی وضعیت انسانی در سوریه را بهبود بخشد.

وی تاکید کرد: فقدان پاسخ قاطع شورای امنیت، موجب وقاحت رژیم اسرائیل برای ادامه تجاوزات خود به خاک سوریه شده است. رژیم اسرائیل علاوه بر جنایات خود علیه مردم غزه، به اقدامات تروریستی و تجاوزکارانه خود در داخل خاک سوریه ادامه می دهد و عمداً غیرنظامیان و زیرساخت های حیاتی را هدف قرار می دهد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایران اقدامات شنیع تروریستی رژیم اسرائیل، به ویژه حملات هوایی اخیر به فرودگاه غیرنظامی دمشق در ۲۶ نوامبر را که خسارات شدیدی به تاسیسات ضروری فرودگاه وارد کرد و اختلال قابل توجهی در عملکرد آن ایجاد کرد، به شدت محکوم می کند. ما از شورای امنیت می خواهیم که نقض فاحش حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه توسط اسرائیل را محکوم کند.

ایروانی گفت: حضور غیرقانونی نیروهای نظامی آمریکا در سوریه و ادامه اشغال آن، منبع اصلی ناامنی در این کشور است و زمینه مساعدی را برای تغذیه سازمان‌های تروریستی در داخل سوریه و منطقه وسیع‌تر فراهم کرده است.

وی ادامه داد: ایالات متحده ادعا می کند که در سوریه با تروریسم مبارزه می کند، در واقع اقدامات غیرقانونی آن در سوریه مصونیت و سپر حفاظتی برای سازمان های تروریستی برای پیشبرد برنامه های سیاسی ایالات متحده و رژیم اسرائیل در منطقه ایجاد می کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: همچنین به دلیل وضعیت غزه، آمریکا علیرغم ابراز نگرانی از سرریز تنش در سوریه، سعی در سوء استفاده از این وضعیت و افزایش تنش و بی‌ثباتی سوریه دارد.

وی تاکید کرد: ما همچنان معتقدیم که راه حل اساسی برای بحران سوریه باید از راه های دیپلماتیک و سیاسی دنبال شود. در این زمینه، ما به اهمیت از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی را به عنوان یک سازوکار موثر برای پیشبرد روند سیاسی تاکید می کنیم. ادامه فعالیت این کمیته حیاتی است. نقش سازمان ملل متحد باید حمایتی باشد و کل فرآیند تحت رهبری و مالکیت سوریه باشد.

سفیر ایران درسازمان ملل همچنین گفت: ایران از فرمان قانونی اخیر رئیس جمهوری عربی سوریه که دومین فرمان عفو عمومی در کمتر از یک سال گذشته است، استقبال می کند.

وی افزود: ایران از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان حمایت می کند. پرداختن به چالش های متعدد پیش روی پناهندگان سوری مستلزم ایجاد زیرساخت های حیاتی است. سازمان ملل متحد، به ویژه کمیساریای عالی پناهندگان، نقشی اساسی در این تلاش ایفا می کند. ما از تعامل و گفتگوی سازنده بین دولت سوریه با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در رسیدگی به این موضوع استقبال و حمایت می کنیم.

ایروانی اضافه کرد: مایلم بر تعهد تزلزل ناپذیر ایران به ادامه کمک با هدف کاهش رنج مردم سوریه تاکید کنم. ما معتقدیم که پرداختن به پیامدهای بحران سوریه نیازمند رویکردی جامع و تعهد سیاسی واقعی است. این تعهد باید مستلزم پایان دادن به تجاوزات مکرر و سیستماتیک اسرائیل، پایان دادن به اشغال خاک سوریه، خروج غیرقانونی نیروهای خارجی از خاک سوریه، لغو سریع و بدون قید و شرط اقدامات قهری یکجانبه و حمایت فعال از روند سیاسی تحت رهبری و مالکیت سوریه باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.