محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین تصریح کرد: باید توجه داشت که آژانس در فهرست خود بیش از ۱۱۹ و ۱۲۰ بازرس دارد و در مورد بازرسانی که می‌توانند هر روزه به ایران بروند هیچ خللی ایجاد نشده و می‌تواند از آنها استفاده کند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: آژانس در فهرست خود بیش از ۱۱۹ و ۱۲۰ بازرس دارد و در مورد بازرسانی که می‌توانند هر روزه به ایران بروند هیچ خللی ایجاد نشده و می‌تواند از آنها استفاده کند. از این جهت این استدلال خیلی قانع کننده‌ای نیست. کسی نمی‌پذیرد که چنین اظهار شود که عدم انتصاب تعداد معدودی از بازرسان موجب اختلال و اخلال در کار آژانس شده باشد. از این جهت بسیاری از کشورها هم اشاره کردند که آژانس باید در چارچوب حقوق و تکالیف کشورها قدم بردارد و فراتر از اقدامات پادمانی و تعهدات کشورها که در ذیل موافقتنامه پادمان جامع است چیزی را از کشورها مطالبه نکند.

محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره نشست فصلی شورای  حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین بررسی موضوعات مختلف در این نشست از جمله موضوع  ایران گفت:‌ جلسه نوامبر شورای حکام، ظرف روزهای گذشته برگزار شد و مباحث شورای حکام برخلاف نشست‌های سابق که دستور کار عادی داشت، تحت تاثیر جنایت‌های رژیم صهیونیستی، بسیار جلسه متفاوتی بود. از این حیث که کشورهای اسلامی و بسیاری از کشورهای دیگر مواضع اصولی خودشان را در این نشست مطرح کردند. بعد از آیتمی که مدیرکل صحبت کرد، بسیاری از کشورهای دیگر در محکومیت رژیم صهیونیستی صحبت‌هایی را مطرح و به طور صریح گفتند این اقدامات جنایت جنگی و نسل‌کشی است. 

وی افزود: در موضوع غزه فقط به این آیتم بسنده نشد بلکه کشورها مجددا ذیل آیتم دیگری هم مجددا مواضع خود در مورد اسرائیل را مطرح کردند در مباحث مربوط به پادمان نگرانی‌های خود به ویژه در مورد تهدیدات رژیم صهیونیستی و صحبت‌های وزیر میراث این رژیم که چند وقت پیش مطرح شده بود را بیان کردند و آن را یک اقدام تهدیدآمیز علیه صلح و امنیت بین‌المللی تلقی کردند. از این حیث جلسه بسیار متفاوت بود. اما از همه مهم‌تر اتفاقی که افتاد این بود که در جلسه همه اعلام کردند مباحث مربوط به رژیم صهیونیستی موضوع امروز و دیروز نیست بلکه در ۷۰ سال گذشته رژیم صهیونیستی با اقداماتی که در جهت تضییع روحیه مردم فلسطین انجام داده است به موازات آن به تعهدات بین‌المللی در حوزه پادمان و مباحث هسته‌ای هم وقعی نگذاشته و پا را فراتر از آن گذاشته است. در این جلسه مباحث بشردوستانه و حقوق بین‌الملل مطرح شد و اینکه رژیم اسرائیل باید به مقررات بین‌المللی در این حوزه پایبند باشد و هم در مورد کلیه مصوباتی که در جریان کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شده و تا حالا از طرف رژیم صهیونیستی نادیده گرفته شده، همه کشورها اهمیت اجرای این قطعنامه‌ها و تصمیمات آژانس را مورد تاکید قرار دادند. 

سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین تصریح کرد: درباره موضوع ایران هم جلسه عادی بود برخلاف نشست‌های سابق که شاید گروه غرب تلاش می‌کرد کشورهای دیگری را به طور محدود با خود همراه کند، در این نشست توفیقی برای این کار نداشتند. اتحادیه اروپا و به طور خاص سه کشور اروپایی و آمریکا بیانیه خواندند که در پاسخ به آن ایران هم بیانیه خود را قرائت کرد. همه کشورها از اینکه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه پیدا کند، استقبال کردند. در عین حال از هر دو طرف مطالباتی هم از طریق کشورهای همسو و گروه‌های هم فکر ما مطرح شد مبنی بر اینکه نباید مباحث آژانس سیاسی شود و باید به طور فنی این مسائل پیگیری شود. از طرف دیگر این درخواست بود که نسبت به موضوعاتی که در چارچوب دستورکارهای شورای حکام است آقای مدیرکل با حوصله و با تدبیر و بی‌طرفی کامل آنها را جلو ببرد. 

وی افزود: درباره موضوعاتی که در دستور کار همکاری ایران با آژانس قرار داشت، موضوع خاصی که حاد باشد مطرح نشد. در موضوع درخواست عدم انتصاب بازرسان هم رد انتصاب برخی از بازرسان توسط ایران بخشی از حقوق لاینفک ایران طبق موافقتنامه پادمان جامع بوده است. این موضوع جدیدی نبوده به اضافه اینکه این نکته را باید در نظر بگیریم که اساسا اقدامات ایران در چارچوب بخشی از تعهدات و همچنین حقوق خود ذیل موافقتنامه پادمان جامع انجام شده و خلافی نبوده است. 

نذیری تصریح کرد: از طرف دیگر باید توجه داشت که آژانس در فهرست خود بیش از ۱۱۹ و ۱۲۰ بازرس دارد و در مورد بازرسانی که می‌توانند هر روزه به ایران بروند هیچ خللی ایجاد نشده و می‌تواند از آنها استفاده کند. از این جهت این استدلال خیلی قانع کننده‌ای نیست. کسی نمی‌پذیرد که چنین اظهار شود که عدم انتصاب تعداد معدودی از بازرسان موجب اختلال و اخلال در کار آژانس شده باشد. از این جهت بسیاری از کشورها هم اشاره کردند که آژانس باید در چارچوب حقوق و تکالیف کشورها قدم بردارد و فراتر از اقدامات پادمانی و تعهدات کشورها که در ذیل موافقتنامه پادمان جامع است چیزی را از کشورها مطالبه نکند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.