طبق برنامه، کویت میدان گازی الدوره (آرش) را تا ۲۰۲۹ به بهره‌برداری می‌رساند.

به گزارش جماران؛ به نقل از رصد، معاون مدیر عامل کویت پترولیوم، روز چهارشنبه گفت انتظار می‌رود میدان گازی الدوره (آرش) در خلیج فارس، تا سال ۲۰۲۹ به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

طبق گزارش رویترز، توافقنامه توسعه مشترک کویت ـ عربستان سعودی که سال گذشته امضا شد، با واکنش تهران همراه شد. ایران تاکید دارد سهمی در این میدان دارد و خواهان حل اختلاف در این زمینه از طریق مذاکره است.

الدوره (آرش) حدود ۲۰ تریلیون فوت مکعب ذخایر اثبات شده دارد.

وزیران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هفدهم شهریور از ایران خواستند تا از «ادعای مالکیت بر میدان نفتی الدوره» دست بردارد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در مرداد ماه هم در بیانیه‌ای تاکید کرد، منابع طبیعی و میدان گازی مورد مناقشه «الدوره»، که ایران آن را «آرش» می‌نامد، به صورت انحصاری متعلق به ریاض و کویت است.

ایران پیش‌تر توافق امضا شده بین عربستان سعودی و کویت برای توسعه میدان گازی الدوره (آرش) را «غیرقانونی» خوانده و گفته بود که «در این میدان سهم دارد.»

میدان گازی «آرش» در شمال خلیج فارس در سال ۱۳۴۶ توسط شرکت نفتی ژاپنی «ای ـ او ـ سی» ، کشف شد. ذخیره در‌جای گاز این میدان ۲۰ تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت درجای آن هم نزدیک به ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی میدان گازی آرش

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.