محمد اشرفی اصفهانی فعال سیاسی خاطرنشان کرد: ارزش دانشگاه که به در و دیوارش نیست، به داشتن اساتید و دانشجویان نخبه، فرهیخته، عالم، اندیشمند، متفکر و کسانی است که باعث عزت و مقام برای دانشگاه ‌می‌شوند. چرا دانشگاه تهران و شهید بهشتی جایگاه بالا دارند؟ مسئله‌ای که شنیده می‌شود حرف غیرقابل قبولی است و اخراج یک واژه بسیار زشت برای دانشگاه است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، یک فعال سیاسی گفت: ارزش دانشگاه که به در و دیوارش نیست، به داشتن اساتید و دانشجویان نخبه، فرهیخته، عالم، اندیشمند، متفکر و کسانی است که باعث عزت و مقام برای دانشگاه ‌می‌شوند.

محمد اشرفی اصفهانی درباره روند اخراج اساتید دانشگاه‌ها در هفته‌های اخیر با عناوین مختلف، گفت: ارزش انسان به ایمان و علم است. آیه شریفه قرآن بیان می‌کند «یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»یعنی؛ ارزش یک جامعه به داشتن علما، اندیشمندان، اساتید، نخبگان، چهره‌های علمی و فرهنگی و دانشگاهی‌اش است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: ارزش دانشگاه که به در و دیوارش نیست، به داشتن اساتید و دانشجویان نخبه، فرهیخته، عالم، اندیشمند، متفکر و کسانی است که باعث عزت و مقام برای دانشگاه ‌می‌شوند. چرا دانشگاه تهران و شهید بهشتی جایگاه بالا دارند؟ مسئله‌ای که شنیده می‌شود حرف غیرقابل قبولی است و اخراج یک واژه بسیار زشت برای دانشگاه است.

وی یادآور شد: اساتید طبق آئین‌نامه و دستورالعملی که یک دانشگاه دارد ممکن است ۱۰ الی ۱۵ سال قرارداد ببندند و با دانشگاه همکاری داشته باشند قراردادشان هم که تمام می‌شود خواه یا ناخواه کنار می‌روند، این یک بحث دیگری است. اما به کار بردن کلمه اخراج و این‌که بگویند اساتید دانشگاه‌ها را دارند اخراج می‌کنند برای کشور مایه شرم است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: دانه دانه شنیده می‌شود فلان فرد و فلان شخص اخراج شده‌اند، اسامی را که دیدم واقعا تعجب کردم که چرا باید چنین مسئله‌ای اتفاق بیفتد. از ریاست محترم جمهور و کسانی که در این مسئله صاحب‌نظر هستند درخواست می‌شود این مسئله را که این گونه در جامعه معرفی می‌شود و بسیار زشت هم هست و باعث زیر سوال رفتن مقام علم و دانش و ارزش‌ مقامات علمی است بررسی کنند. زیرا کسانی که در این مقوله زحمت کشیده‌اند پایگاه و جایگاهی دارند که صندلی‌های تدریس دانشگاه‌ها را به دست آوردند به هیچ وجه قابل قبول نیست که با آنها این‌گونه رفتار شود. معتقدم این مسئله به صورت جد باید پیگیری و برخورد شود چراکه دشمن از همین رفتارها سواستفاده‌ می‌کند.

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ما انقلاب فرهنگی بود، عنوان کرد: در کنار انقلاب فرهنگی بود که انقلاب سیاسی و اجتماعی شکل گرفت. اصل انقلاب ما فرهنگی بود. فرهنگ به دانش نخبگان و چهره‌های علمی و حوزی است، هم حوزه و هم دانشگاه باید به این مسائل دقت کنند و بهانه دست دشمن ندهند.

اشرفی اصفهانی درخصوص این که جریانی مطرح می‌کند در اتفاقات سال گذشته اساتید و یا روزنامه‌نگاران اظهارنظرهایی داشتند و این اخراج‌ها برای رفتن جامعه به سمت فضای آرامش است، آیا برخوردهای سلبی می‌تواند راهکار باشد، گفت: به هیچ وجه، اگر این مسئله باشد که اتفاقا بدتر در جامعه جای خلاء پیش می‌آورد و بحث و گفت‌وگو‌هایی پیش می‌آید. به هیچ وجه به مصلحت نیست که بگویند چون حوادث سال گذشته باعث شد دانشگاه‌ها  سر و صدا کنند دارند برخورد می‌کنند. اگر انگیزه این باشد،‌ این انگیزه، انگیزه صحیح و حرکت خوب و مطلوبی نیست. در جامعه‌ امروز ما همه مردم صاحب نظر، اندیشه و فکر هستند و به خودشان اجازه می‌دهند در مسائل روز اگر انتقادات و یا خواسته‌ای دارند آن را مطرح کنند.

این فعال سیاسی یادآور شد: دانشگاه‌های ما در همه مسائل پیشکسوت بودند. در انقلاب ۵۷ دانشگاهیان پیشتاز بودند و هرگاه دانشگاه‌ها کاری انجام می‌دادند سایر اصناف، اقشار و طبقات مردم به تبع آن‌ها حرکت می‌کردند. این رفتارهای امروز با نهاد دانشگاه قابل قبول نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.