جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه گفته نامه‌ای از فرانسه، بریتانیا و آلمان دریافت کرده که در آن اعلام شده آنها قصد ندارند تحریم‌های موشکی علیه ایران را بعد از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ رفع کنند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان طی نامه‌ای به وی در کسوت هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام کردند، تحریم‌های موشکی علیه ایران را که باید در چارچوب بندهای غروب آفتاب برجام در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ برداشته شود، رفع نخواهند کرد.

جوسپ بورل در بیانیه‌ای که پنجشنبه شب در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد اعلام کرد:‌ امروز نامه‌ای را از وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا در رابطه با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دریافت کردم.

وی با اشاره به ادعاهای مطرح شده از سوی سه کشور اروپایی درباره عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی افزود: آنها اشاره کردند که نگرانی های خود را مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام اعلام کرده بودند و این موضوع را به کمیسیون مشترک برجام تحت مکانیسم حل اختلاف (DRM) ارجاع داده بودند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: وزیران امور خارجه (تروئیکا) اعلام کردند که ایران از سال ۲۰۱۹ به این توافق پایبند نبوده و معتقدند که این موضوع از طریق مکانیسم حل اختلاف برجام حل نشده است. بنابراین آنها قصد خود را برای عدم برداشتن گام‌های مربوط به لغو تحریم‌های بیشتر در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کردند.

بورل اعلام کرد که بنا به درخواست تروئیکا «نامه را به سایر شرکت‌کنندگان برجام، یعنی چین، ایران و روسیه ارسال کرده‌ام و من به عنوان هماهنگ کننده، با همه شرکت کنندگان برجام درباره مسیر پیش‌رو رایزنی خواهم کرد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این حال تصریح کرد که از هیچ تلاشی برای از سرگیری اجرای برجام دریغ نخواهد کرد.

در همین حال وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به همراه فرانسه و آلمان، تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را به قوانین داخلی خود منتقل خواهند کرد و تحریم‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا را که مهلت آن‌ها در اکتبر به پایان می‌رسد (بندهای غروب آفتاب برجام) حفظ می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.