وحیدی، عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به اینکه چنانچه کمیسیون از توضیحات وزیر قانع نشود، احتمال طرح سوال در صحن و یا استیضاح وزیر علوم وجود دارد، عنوان کرد: «مجلس یک فرایند نظارتی دارد. وقتی یک موضوعی اولین بار مطرح می‌شود معمولا وزرای مربوطه برای ادای توضیحات به کمیسیون‌های تخصصی فراخوانده می‌شوند که اگر قانع نشویم از ابزارهایی که مجلس در اختیار دارد حتما استفاده می‌کنیم.»

به گزارش جماران؛ وحیدی، عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس از تصمیم این کمیسیون برای جلسه با وزیر علوم درباره اخراج اساتید خبر داد و به دیده‌بان ایران گفت: نگرانی دائمی و رصد کمیسیون آموزش کشور باید این باشد که جریان نخبگانی کشور، یک جریان دلبسته به داخل کشور باشد و مورد تقویت قرار گیرند.

در هفته های گذشته بحث اخراج اساتید درصدر اخبار بوده و واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته است. محمد وحیدی عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس درپاسخ به اینکه آیا کمیسیون آموزش مجلس قصد ورود به موضوع اخراج اساتید دانشگاه را ندارد، گفت: «پیش‌بینی کرده‌ایم که کمیسیون آموزش برای این موضوع یک جلسه‌ای با حضور وزیر علوم تشکیل شود تا اگر مستنداتی در استان‌های مختلف کشور هم در این خصوص وجود دارد به کمیسیون بیاید و با حضور وزیر مورد بررسی قرار گیرد و از صحت و سقم و علل موضوعاتی از این دست را کمیسیون بررسی کند.»

وی افزود: «یک سیستم در وزارت علوم وجود دارد به نام جذب و ارتقا اساتید که مواردی ازجمله سنوات خدمت و بازنشستگی در این سیستم تعریف می‌شود. اگر در مجموعه وزارت علوم دارد اتفاقاتی می‌افتد که برخی نگران آن هستند ما درخواست کرده‌ایم که مستندات را بدهند، وزیر علوم هم به کمیسیون دعوت شده و به کل مواردی که به عنوان مستند از استان‌های مختلف کشور دریافت خواهیم کرد، بررسی می‌شود.»

وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس یازدهم درخصوص تبعات اخراج اساتید منتقد به دیده بان ایران گفت: «مهم‌ترین رویکرد ما این است که جریان نخبگانی کشور را حفظ کنیم. این هم نظر بنده نیست بلکه رهبری در حفظ جریان نخبگانی کشور بیشترین تاثیر را داشته و نگاه‌شان هم تقویت اساتیدی است که کیفیت آموزشی کشور را ارتقا می‌دهند. نگاه مجلس و کمیسیون آموزش هم به اساتید به صورت کلی مثبت است ولی اگر در این فضا اتفاقاتی می ‌فتد که برخی اعلام نگرانی می‌کنند که با چند استاد برخورد شده یا مورد بی‌توجهی قرار گرفته یا از کشور خارج شده‌اند، باید به صورت موردی بررسی شود.»

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: «سیاست کلی نظام دفاع از جایگاه علم و تعلیم و تربیت کشور هم در آموزش عمومی و هم در آموزش دانشگاهی است. گواه آن هم رشد جموعه تولیدات علمی کشور است که یک رشد مثال زدنی در سطح دنیاست. با این حال نگرانی دائمی و رصد کمیسیون آموزش کشور هم باید این باشد که جریان نخبگانی کشور، یک جریان دلبسته به داخل کشور باشد و مورد تقویت قرار گیرند.»

اگر وزارت کشور موضوعی را از زاویه امنیتی مطرح کرده باید خودش پاسخگو باشد

وحیدی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا وزرات کشور به این موضوع ورود پیدا کرد و شائبه سیاسی و امنیتی بودن آن را تقویت کرد، گفت: «اگر وزارت کشور موضوعی را از زاویه امنیتی مطرح کرده باید خودش پاسخگو باشد. وزارت علوم و وزارت بهداشت دو مجموعه‌ای هستند که آموزش عالی کشور را مدیریت می‌کنند. اما بخشی از دانشگاه‌ها هم وابسته به سایر وزارتخانه‌ها هستند از جمله وزارت آموزش و پرورش و وزارت نفت. بهتر است ارزیابی، سیستم پایش و نظارت به دو وزارتخانه علوم و بهداشت سپرده شود و از سوی دیگر جایگاه علم و اساتید در کمیسیون آموزش مجلس مورد ارزیابی قرار گیرد.»

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چنانچه کمیسیون از توضیحات وزیر قانع نشود، احتمال طرح سوال در صحن و یا استیضاح وزیر علوم وجود دارد، عنوان کرد: «مجلس یک فرایند نظارتی دارد. وقتی یک موضوعی اولین بار مطرح می‌شود معمولا وزرای مربوطه برای ادای توضیحات به کمیسیون‌های تخصصی فراخوانده می‌شوند که اگر قانع نشویم از ابزارهایی که مجلس در اختیار دارد حتما استفاده می‌کنیم.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.