به گفته «محمد کاظم آل صادق» سفیر ایران در بغداد در توافق بغداد و تهران به خلع سلاح اپوزیسیون ایران و اخراج آنها از اردوگاه‌های نظامی تصریح شده است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، سفیر ایران در عراق از توافق تهران و بغداد درباره خلع سلاح نیروهای مخالف کرد خبر داد و عدم حضور مقتدی صدر در صحنه سیاسی عراق را مایه تأسف خواند.

«محمد کاظم آل صادق» سفیر ایران در بغداد، در مصاحبه با شبکه «العهد» گفت که کمیته‌های مشترکی با کردها برای کنترل مرزها و خلع سلاح گروه‌های مخالف ایران تشکیل شده است.

وی افزود: ایران پس از آنکه با کردها درباره پرونده اپوزیسیون به نتیجه نرسید، ناچار شد که موضوع را با بغداد در میان بگذارد و تأکید کرد که دولت «محمد شیاع السودانی» از حل و فصل پرونده اپوزیسیون ایرانی استقبال کرد.

آل صادق ادامه داد: ایران و عراق درباره کنترل مرزها و مبادله مجرمان و افراد تحت تعقیب به توافق رسیده‌اند.

به گفته آل صادق در توافق بغداد و تهران به خلع سلاح اپوزیسیون ایران و اخراج آنها از اردوگاه‌های نظامی تصریح شده است.

سفیر ایران در عراق در بخش دیگری از سخنان خود حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در سال گذشته را ۱۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که حجم واردات ایران از عراق پایین است و خواستار تحقق موازنه در مبادلات تجاری دو کشور هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بحران دلار در عراق فنی نیست بلکه سیاسی است و ایران نیز از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد و اگر دلارها از عراق به ایران می‌رسید، اوضاع کشور خوب می‌شد.

آل صادق همچنین عدم حضور مقتدی صدر در روند سیاسی عراق را مایه تأسف خواند و گفت: صدر یک چهره بزرگ و از شخصیت‌های سیاسی دارای وزنه در عراق است.

وی ابراز امیدواری کرد که مقتدی صدر به روند سیاسی کشور بازگردد و افزود: اگر صدر در صحنه سیاسی حضور داشت تصویب بودجه ۶ ماه طول نمی‌کشید.

سفیر ایران در بغداد همچنین از روابط مستحکم تهران با نیروهای سیاسی برآمده از تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ خبر داد و گفت: روابط ایران با بخشی از تظاهرات‌کنندگان که مطالبه‌محور بودند خوب است.

وی همچنین ادعای دخالت ایران در عراق را یک جنجال رسانه‌ای دانست.

آل صادق تأکید کرد: سیاست متوازن دولت محمد شیاع السودانی نقش مهمی در بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه داشته و به تکمیل گفت‌وگوهای تهران و ریاض کمک کرده است.

وی درباره حضور نیروهای خارجی در عراق گفت: بر اساس آنچه از مقامات عراقی شنیده حضور این نیروها در عراق موقت خواهد بود و در غیر این صورت نیروهای مقاومت حق هرگونه موضع‌گیری دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.