بر اساس گزارش ایرنا رصد جامعه و فضای مجازی نشان می‌دهد مصرف مشروبات الکلی به ویژه در میان جوانان و نوجوانان روز به روز در حال افزایش است و به موازات آن فروش نیز بسیار سهل‌شده به‌گونه‌ای که خرید آن در کمترین زمان ممکن؛ یعنی نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید.

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: رصد جامعه و فضای مجازی نشان می‌دهد مصرف مشروبات الکلی به ویژه در میان جوانان و نوجوانان روز به روز در حال افزایش است و به موازات آن فروش نیز بسیار سهل‌شده به‌گونه‌ای که خرید آن در کمترین زمان ممکن؛ یعنی نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید.

فضای مجازی همواره بخش از واقعیت‌های جامعه را انعکاس می‌دهد و با رصد این فضا می‌توان پی برد جامعه از نظر اجتماعی و سیاسی در چه وضعیتی قرار دارد. به همین دلیل اگر بخواهیم به لحاظ آسیب‌های اجتماعی جامعه را رصد کنیم در ابتدا باید ببینیم در فضای مجازی چگونه انعکاس پیدا کرده است.

با توجه به این مقدمه اگر بخواهیم وضعیت مصرف مشروبات الکلی در جامعه رصد کنیم می‌بینیم در فضای مجازی چه مطالبی در این زمینه منتشر شده و در حال گردش است. برای نمونه کلیپ‌هایی همچون «آرش موسوی، آرش موسوی» یا «هوا خوبه بشینیم» و هزار و یک کلیپ دیگر درباره مصرف مشروبات الکلی وجود دارد که نشان می‌دهد جامعه به‌ویژه قشر جوان کشور چگونه به صورت غیرقابل باوری به سمت مصرف مشروبات الکی روی آورده تا جایی که بخشی از تصادف‌ها در نتیجه همین عمل اتفاق می‌افتد یا در مواردی شاهد مسمومیت‌های گسترده و مرگ تعدادی از مردم می‌شویم که نمونه‌های آن در روزهای اخیر در چند شهر اتفاق افتاد. همین عوامل سبب شد پژوهشگر ایرنا به سراغ شماری از فروشندگان و مصرف‌کنندگان مشروبات الکی برود تا ببیند خریدوفروش چگونه اتفاق می‌افتد.

۲۰ دقیقه بعد اینجا باشید، مشروب تحویل بگیرید!

می‌گویند نامش «مارتیک» و ارمنی است و وقتی تماس می‌گیرید باید بگویید که از طرف فلانی هستم تا به شما اعتماد کند. با او تماس می‌گیرم و آنگونه که توصیه‌شده بود عمل می‌کنم. از او می‌پرسم چند نوع مشروب دارید؟، می‌گوید: ما فقط یک نوع دست‌ساز خودمان داریم و به بقیه اعتماد نداریم. این عرق را خودمان تهیه می‌کنیم و قیمت آن هم هر بطری یک و نیم لیتری ۴۰۰ هزار تومان است، ۲۰ دقیقه دیگه اینجا باشید تحویل بگیرید.

آدرسِ شرق تهران را می‌دهد و می‌گوید: قبلاً پیک موتوری هم داشتم و با پرداخت یک هزینه جداگانه به دست شما می‌رساند اما الان باید خودتان بیایید تحویل بگیرید چون پیک موتوری ریسک بالاتری دارد و کمتر کسی جرات می‌کند با خودش مشروب این طرف و آن طرف ببرد؛ به خصوص بعد از این اتفاقات که در کرج و دیگر شهرها افتاده و عده‌ای مسموم شده‌اند فروشندگان حسابی ترسیده‌اند. من هم بدون معرفی به کسی جنس نمی‌دهم.

صحبت‌هایش که تمام می‌شود به او می‌گویم: آقا من خبرنگارم و چیزی نمی‌خواهم؛ ببخشید که وقت شما گرفتم، آیا می‌توانم این صحبت‌ها در قالب یک گزارش منتشر کنم؟ معلوم است که بدش نمی‌آید و با من شروع می‌کند به صحبت کردن! می‌گوید: حالا که خبرنگارید بگذارید به شما کمی اطلاعات هم بدهم. اولاً من ارمنی نیستم و اسمم مستعار است؛ چون همه جا می‌گویند عرق ارمنی بهتر است ما هم می‌گوییم ارمنی هستیم؛ البته واقعاً خودمان درست می‌کنیم؛ دوماً همه این بطری‌هایی که به اسم مشروب در بازار ایران وجود دارد، فیک(جعلی) هستند؛ بطری و برچسب در داخل تهیه می‌کنند و با یک مقدار اسانس و آب الکل، به اسم مشروبِ اصل به ملت می‌دهند. کلاً کلاهبرداری است.

شیشه پلمپ مشروب از ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان!

با پُرس‌وجو شماره یک فروشنده مشروب در شیراز را پیدا می‌کنم؛ می‌گویند نامش «حسام» است؛ حالا اینکه نام واقعی یا مستعارش باشد، خدا می‌داند. با او تماس می‌گیرم و می‌گویم من را فلانی معرفی کرده؛ اول چند سوال می‌پرسد و بعد می‌گوید چی می‌خواهید؟ مشروب، انوع مختلفی دارد کدام نوع می‌خواهید؟

از او درباره قیمت‌ها می‌پرسم؛ می‌گوید: یک بطری یک و نیم لیتری دست‌ساز ۴۰۰ هزار تومان؛ شیشه پلمپ از ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان. هر کدام دوست دارید در خدمت هستیم؛ آدرس می‌دهیم بیاید تحویل بگیرید. به او می‌گویم با شما تماس می‌گیرم و خداحافظی می‌کنم.

 

همه بطری‌ها فیک هستند!

پسری حدود ۱۸ تا ۲۰ ساله، می‌گوید مصرف‌کننده مشروب است؛ شماره فروشنده دارد و می‌گوید بعضی مواقع خودش هم مشروب تهیه می‌کند اما این روزها به دلیل مصرف بیش از اندازه، از یک تصادف وحشتناک نجات پیدا کرده اما سروکارش با بیمارستان است.

ادامه می‌دهد: بیشتر این مشروبات که خریدوفروش می‌شود خطرناکند و اعتمادی به فروشنده‌ها نیست؛ به خصوص آنهایی که به اسم شیشه پلمپ‌شده به فروش می‌رسد. همین مصرف بیش از اندازه باعث شده اینجا توی جاده شیراز به صدرا هر روز شاهد تصادف باشیم. اینجا برخی از سوپر مارکت‌ها هم فروشنده مشروب هستند اما مشتری‌های خاص خودشان را دارند و به هر کسی نمی‌فروشند؛ شما هم اگر تماس بگیرید جواب نمی‌دهند. شیشه مشروبات از یک نوع الکل و اسانس تهیه می‌شود و به اسم خارجی وارد بازار می‌کنند.

استفاده از لوله یخچال برای تهیه مشروبی که باعث کوری و مرگ شد!

 

170442206

 

از طریق یک صفحه اینستاگرام، شماره یک فروشنده در بندرعباس را پیدا می‌کنم؛ بعد از چند پرسش و پاسخ، اعتماد می‌کند و به سؤالاتم جواب می‌دهد. در مورد شیشه‌های پلمپ مشروب از او می‌پرسم، می‌گوید: قیمت این شیشه‌ها بین ۱ تا ۲ میلیون تومان است اما در حقیقت این شیشه‌ها در داخل تهیه می‌شود و اینکه گفته می‌شود خارجی است همه دروغ است. این شیشه‌ها از یک نوع الکل و اسانس تهیه می‌شود و با اسم شیشه مشروبِ پلمپ، وارد بازار می‌کنند.

ادامه می‌دهد: اگر شیشه واقعاً‌ اصل باشد بیش از ۵ میلیون تومان قیمت دارد؛ پس به جز عده‌ای اندک، بقیه نمی‌توانند بخرند؛ به همین دلیل این نوع مشروبات رواج پیدا کرده که بسیار هم خطرناکند؛ یعنی با یک اشتباه ممکن است حادثه‌ای مثل ماجرای کرج پیش بیاید. الان هم یک صفحه در اینستاگرام هست که مشروب می‌فروشد.

اشتباه یعنی به جای اتانول، متانول تولید شود!

وی در ادامه، توضیح می‌دهد: اشتباه یعنی چی؟ یعنی به جای اتانول، متانول تولید شود؛ البته من که نمی‌دانم اما گفته می‌شود کورکننده بوده و آدم را به کُشتن می‌دهد؛ یا اشتباه‌های دیگر. مثلاً همین چند وقت پیش، در یکی از شهرهای جنوبی یک نفر فوت شد و چند نفر مسموم‌ شدند، چون کسی که در حال تهیه مشروبات الکلی بوده به دلیل خراب شدن لوله مورد استفاده برای تهیه الکل، از لوله یخچال استفاده می‌کند؛ آن لوله هم گاز داشته و با مشروب‌ها مخلوط می‌شود؛ در نتیجه مصرف آن الکل، چند نفر مسموم شدند، یک نفر فوت کرد و یک نفر هم کور شد.

از او درباره قیمت مشروبات می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: قیمت هر بطری خوب ۳۵۰ هزار تومان؛ یک نوع دیگر داریم ۲۰۰ هزار تومان. می‌پرسم چه فرقی دارد؟ می‌گوید: یکی را از خرما یا مَویز تهیه می‌کنم؛ یکی هم از شکر.

سؤال می‌کنم چه فرقی دارند؟ می‌گوید: خرما یا مَویز، تمیز است و خیالت راحت می‌شود که توّهم ندارد و احتمال اینکه بر رفتارت کنترل نداشته باشی، کمتر است اما شکر توّهم دارد. نکته دیگر اینکه تهیه شکر سریعتر است و الکل بیشتری تولید می‌کند اما به تدریج آدم را کور کرده یا لرزش دست پیدا می‌کند.

فروش مشروب به دلار!

به سراغ صفحه فروش مشروب می‌روم؛ چند پیام برای او ارسال می‌کنم اما بی‌تفاوت است و جوابی نمی‌دهد. استوری‌ها و پست‌های او را رصد می‌کنم، با انواع کلیپ‌ها توضیح می‌دهد که کدام مشروب‌ها قلابی هستند و کدام نوع اصل.

 

170442200

 

البته خودش نیز فروشنده است اما بطری‌هایی در صفحه‌ اینستاگرامش گذاشته که به قیمت دلاری می‌فروشد. نوشته ۱۲ بطری را به قیمت ۱۶۰۰ دلار می‌فروشد؛ معلوم است از گزارشی که چند روز پیش «بی‌بی‌سی» تهیه کرده هم خیلی شاکی‌شده و معتقد است اطلاعات نادرستی به مردم می‌دهند و فقط اطلاعات او دقیق و کامل است!

جمع‌بندی

در مجموع می‌توان به این نتیجه رسید که مصرف مشروبات الکلی نه فقط زیاد شده بلکه روز به روز بر آنهایی که مصرف می‌کنند افزوده می‌شود و اینکه سن مصرف نیز در حال کاهش است؛ شاید بتوان گفت نوجوانان گرایش زیادی به آن پیدا کرده‌اند؛ اینکه چرا و چگونه این اتفاق افتاده به دیدگاه‌های کارشناسی نیاز دارد که باید متخصصان اظهارنظر کنند.

نکته دیگر اینکه به موازات افزایش مصرف، فروش نیز بالا رفته و به راحتی می‌توان به فروشندگان مشروبات الکلی دسترسی پیدا کرد. همین فروش بالا سبب‌شده برخی به سمت تولید مشروبات تقلبی در بازار روی آورند. این اتفاق خود سبب خطری دیگر می‌شود؛ یعنی واردشدن به بازار مشروباتی که باعث مرگ و یا کور شدن می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.