گروسی مدیرکل آژانس درباره ابهاماتی درباره مریوان و آباده گفت: «پاسخ ایران به سؤالات بازرسان آژانس درباره منشأ آثار اورانیوم کشف شده، ممکن است صحیح باشد. آژانس در حال حاضر آن را رد یا تأیید نمی‌کند اما با حسن نیت آنها را مورد ارزیابی قرا خواهد داد و بسته شدن موضوع یا پایان یافتن سؤالات بازرسان درباره این مرکز صحت ندارد.تأکید می‌کنم که همچنان باید مسائل پادمانی باقیمانده از تعهدات ایران در چارجوب پادمان حل و فصل شود».

به گزارش جماران؛ به نقل از فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری خود در واکنش به اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود که آژانس در مقابل ایران تسلیم شده است، گفت: «ما به این‌گونه اظهارنظرات عادت داریم، کار آژانس بی‌طرفانه و فنی است. ما همواره وقایع را آن‌طور که هست، بیان می‌کنیم. برداشت آن‌ها از این موضوعات به ما ارتباطی ندارد. ما در خصوص نقطه نظرات مقام‌های دولتی اظهارنظر نمی‌کنیم. ما استانداردهای خود را به دلایل سیاسی پایین نمی‌آوریم. ما استانداردهای خود را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران پایین نیاورده‌ایم و ارزیابی‌های خود را به هیچ دلیل سیاسی مغرضانه نکرده‌ایم».

ایران پاسخ قابل قبولی به آژانس داده است

وی با تأکید در خصوص همکاری ایران و آژانس گفت: «موضع خود را در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران تغییر نداده‌ است اما ما پاسخ‌های قابل قبولی از ایران دریافت کرده‌ایم و آنها را راستی‌آزمایی خواهیم کرد».

گروسی سپس در خصوص فعال شدن دوربین‌های آژانس در ایران گفت: «ما به طرف ایرانی بر لزوم فعال سازی مجدد دوربین‌ها و دستگاههای نظارت الکترونیکی در سایت‌های هسته‌ای تأکید کردیم».

آژانس نیازمند قابلیت نظارتی بیشتر بر تأسیسات ایران است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: «ما در ماه مارس بیانیه مشترکی با ایران داشتیم که پیش‌فرض آن بود که چندین اقدام نظارتی و راستی‌آزمایی داوطلبانه اضافی را اجرا کنیم که البته حقیقت این است که این روند کند پیش می‌رود. ما در حال انجام کار هستیم و وظیفه من این است که گزارش کاملی ارائه دهم اما حقیقت این است که کارها کند پیش می‌رود. ما یکسری دوربین و ابزارالات الکترونیک نصب کردیم اما هنوز لازم است که اقدامات بیشتری انجام شود و به همین دلیل است که من می‌خواهم آژانس هر چه سریع‌تر قابلیت نظارتی بیشتری داشته باشد. به همین دلیل است که ما باید در محل حضور داشته باشیم و نظارت‌های بیشتری داشته باشیم و باید سریع‌تر پیش برویم».

گروسی در خصوص نصب مجدد دوربین‌های آژانس در تأسیسات هسته‌ای ایران توضیح داد: «دسترسی به اطلاعات مسئله مهمی است که ما با مقام‌های ایران در میان گذاشته‌ایم. در حقیقت نصب مجدد تجهیزات آژانس و نصب دوربین‌های آژانس و تجهیزات الکترونیکی که برای کنترل سطح غنی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گرفت و حذف شده بسیار مهم است».

دو شکاف در دانش آژانس از فعالیت‌های غنی‌سازی ایران به وجود آمده است

مدیرکل آژانس سپس تصریح کرد که دو نوع شکاف در دانش آژانس وجود دارد و گفت: «دو نوع شکاف وجود دارد. اول آنکه، همانطور که می‌دانید در سفر فوریه 2021 مقرر شد که تجهیزات نظارتی نصب شوند اما اطلاعات آن مهر و موم شوند و آژانس به آن دسترسی نداشته باشد. این یک مسئله است که زمانیکه ایران در تابستان گذشته تصمیم به قطع سیستم‌ها گرفت، ما هرگز به این اطلاعات دسترسی نداشته‌ایم و از آن زمان یک شکاف وجود داشته است و ما از آن زمان دسترسی به اطلاعات نداشیم».

وی در این خصوص گفت: «ما مجدداً دوربین‌ها را نصب می‌کنیم و سیستم‌ها دوباره وصل می‌شود اما برای آن‌که بتوانیم تصویر کلی را مجدداً بازسازی کنیم باید با مقام‌های ایرانی نشست داشته باشیم و این پازل‌ها و نکاتی که به صورت معما در این دوران باقی مانده را بازسازی کنیم».

گروسی در خصوص دومین شکاف گفت: «دومین شکاف در زمینه دانش آژانس مربوط به ژوئن 2022 تا ژوئن 2023 می‌شود که رایزنی‌های دیگری در رابطه با دسترسی با فایل‌های ضبط شده، گفت‌وگو با افراد و مسائل دیگر باید صورت بگیرد.ممکن است بخش‌هایی باشند که کار بر روی آنها دشوارتر باشد. درباره شکاف نوع دوم ما به نوع متفاوتی از رایزنی‌ها نیاز داریم».

مدیرکل آژانس درباره ابهاماتی درباره مریوان و آباده گفت: «پاسخ ایران به سؤالات بازرسان آژانس درباره منشأ آثار اورانیوم کشف شده، ممکن است صحیح باشد. آژانس در حال حاضر آن را رد یا تأیید نمی‌کند اما با حسن نیت آنها را مورد ارزیابی قرا خواهد داد و بسته شدن موضوع یا پایان یافتن سؤالات بازرسان درباره این مرکز صحت ندارد.تأکید می‌کنم که همچنان باید مسائل پادمانی باقیمانده از تعهدات ایران در چارجوب پادمان حل و فصل شود».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.