جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در گفتگوی تلفنی با خبرنگاران در واشنگتن ادعا کرد که ایالات متحده شاهد نشانه‌های گسترش همکاری های دفاعی "بی‌سابقه" میان ایران و روسیه است که به مسکو کمک می ‌کند جنگ اوکراین را طولانی‌تر کند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در تداوم هراس واشنگتن از تعمیق روابط تهران – مسکو ادعا کرد: شاهد گسترش همکاری دفاعی بی سابقه میان ایران و روسیه هستیم.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در گفتگوی تلفنی با خبرنگاران در واشنگتن ادعا کرد که ایالات متحده شاهد نشانه‌های گسترش همکاری های دفاعی "بی‌سابقه" میان ایران و روسیه است که به مسکو کمک می ‌کند جنگ اوکراین را طولانی‌تر کند.

این مقام کاخ سفید در عصبانیت از تعمیق روابط تهران – مسکو و در ادامه سناریو سازی واشنگتن تاکید کرد که ایالات متحده در واکنش به این موضوع تحریم‌های بیشتری را اعمال خواهد کرد.

کربی مدعی شد همکاری های دفاعی ایران و روسیه تهدیدی برای اوکراین و همسایگان ایران است.

این مقام کاخ سفید ادامه داد که ایران به دنبال وارد کردن تجهیزات نظامی چند میلیارد دلاری از روسیه است.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرده است: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک می گوید: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانب ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنانی بار دیگر به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین واکنش نشان داده و تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، گفته است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.