محمدبیگی رئیس فراکسیون جوانی جمعیت در مجلس در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با تشکر از اهتمام وزارت بهداشت و وزارت کشور، گفت: از شخص رئیس جمهور که سیاست‌های جمعیت را تغییر دادند خواهشمندم که مدیرانی که توان اجرای این قانون را ندارند برکنار کنید و نگذارید سیاست های جمعیت معطل مسئولینی شود که اعتقادی به جوانی جمعیت ندارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از تسنیم، رئیس فراکسیون جوانی جمعیت در مجلس گفت: امروز کم کاری مدیران در اجرای قانون جوانی جمعیت و قانون جهش تولید مسکن و مجوزهای کسب و کار نابخشودنی است و اگر این قوانین اجرا نشود نمی‌توان از نسل جوان انتظار فرزندآوری داشت.

فاطمه محمدبیگی رئیس فراکسیون جوانی جمعیت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره  به ضرورت مطالعه هدفمند در زمینه اتفاقات جمعیتی گفت: دشمن با راه انداختن جنگ ترکیبی از جمله جنگ جمعیتی در چند دهه گذشته، با تنظیم خانواده به فکر کاهش جمعیت ملل شرقی افتاد و متاسفانه با شعار اشتباه دو فرزندی و "زندگی بهتر فرزند کمتر" بلایی به سر جوامع آوردند که کاهش نیروی کار از محصولات آن است.

وی با بیان اینکه امروز 20 میلیون جمعیتی که باید در ایران متولد می‌شدند، با قوانین تحدید جمعیتی به دنیا نیامدند اظهار داشت: امروز با ابراز نگرانی نمی‌توان این موضوع را اداره کرد و باید در فرایند های حکمرانی جمعیتی ورود کرد. مجلس یازدهم در ابتدای امر شروع به تشکیل کمیسیون جوانی جمعیت کرد و در مردادماه 99 با تشکیل کمیسیون، اقدام به قانونگذاری کردیم و ریل سیاستگداری جمیعیت از تحدید و کاهش به افزایش نرخ باوری تغییر کرد؛ مجلس موفق شد قانون 73 ماده‌ای جمعیت را ابلاغ کند اما در ادامه، از این 73 ماده که بیش از 236 تکلیف قانونی دارد، موادی اجرا شد و مادی اجرایی نشد.

محمدبیگی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم اهتمام رئیس جمهور به ستاد ملی جمعیت منجر شد و در طی این مدت اهم مواد قانون جوانی جمعیت اجرا شد اما نواقصی وجود دارد، گفت: در این میان درصد واگذاری مسکن زیر 100 مورد بوده و خانواده‌های سه فرزندی باید موفق به دریافت مسکن شوند؛ در افزایش حق عائله مندی که قرار بود 2 برابر و حق اولاد 3 برابر شود نیمه اجرا شد و هنوز اجرایی نشده است؛ حمایت از مادران شاغل و دانشجو در این قانون وجود دارد اما هنوز کامل اجرایی نشده.

رئیس فراکسیون جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: امروز بر اثر فرهنگ اومانیستی شاهد ترس از فرزندآوری هستیم. آمار فزاینده سقط نیاز به برخورد دارد و آئین‌ نامه مقابله با سقط توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده و امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد. نرخ باروی از سال 94 تاکنون، 3.7 کاهش داشته که مشوق‌های جمیعیت و قانون جوانی جمعیت باید بیش از پیش اجرایی شود؛ با این وجود میزان تولد فرزندان سوم دو و نیم درصد و فرزند چهارم تا 15 درصد افزایش پیدا کرده که نشان از تاثیر گفتمان جمعیت در جامعه دارد ولی ترس از فرزند اول و دوم نشان می‌دهد باید تسهیلات ازدواج برای جوانان را افزایش داد. 

نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه بحران جمعیت می‌توان صندوق‌های بازنشستگی را با ورشکستگی روبه رو کند و ما با یک سرعت سه برابری، تنها کشوری هستیم که به سیاه چاله جمعیتی درحال ورود هستیم، گفت: اگر با تضمین سیاست‌های تشویقی و ارائه بودجه نگران نشویم، شیب سقوط حتمی خواهد بود. امروز نهضت و جهاد ازدواج و فرزندآوری وظیفه جهادی همه خانواده‌هاست و گروه‌های مردمی و جمعیتی باید فعال شوند و مسئولین هم در زمینه حکمرانی باید تلاش کنند. 

وی افزود: امروز کم کاری مدیران در اجرای قانون جوانی جمعیت و قانون جهش تولید مسکن و مجوزهای کسب و کار نابخشودنی است و اگر این قوانین اجرا نشود نمی‌توان از نسل جوان انتظار فرزندآوری داشت و نمی‌توانیم بپذیریم سازمان برنامه و بودجه، بودجه مصوب که ده هزار و پانصد میلیارد بود را اختصاص ندهد.

محمدبیگی در پایان با تشکر از اهتمام وزارت بهداشت و وزارت کشور، گفت: از شخص رئیس جمهور که سیاست‌های جمعیت را تغییر دادند خواهشمندم که مدیرانی که توان اجرای این قانون را ندارند برکنار کنید و نگذارید سیاست های جمعیت معطل مسئولینی شود  که اعتقادی به جوانی جمعیت ندارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.