یک انسان بسته در قفس، دیدگاهش محدود است؛ او فقط در و دیوار قفس را می ‌بیند و ممکن است هر روز این قفس را رنگ کند. آن مرغ هایی که بیرون از قفس و در فضای باز پرواز می ‌کنند این مرغ اسیر در قفس را سرزنش می ‌کنند که قفس، رنگ کردن ندارد! ما که در قفس دنیاییم، هر روز داریم دنیا را رنگ می ‌کنیم و آنها به ما می ‌خندند که رنگ کردن قفس، کار آدم عاقل نیست. خب ما برای اینکه دست و بالمان باز بشود باید پیام کسانی را که آزاداندیش هستند بشنویم.

به گزارش جماران؛ آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشت: یک انسان بسته در قفس، دیدگاهش محدود است؛ او فقط در و دیوار قفس را می ‌بیند و ممکن است هر روز این قفس را رنگ کند.

دفتر این مرجع تقلید شیعیان با بازنشر مطلبی از ایشان با عنوان« حجابِ تفقّه» این گونه آورده است:

فهمیدن قرآن، احکام دین، دستورات الهی و معارف اسلامی، لذیذ است ولی مانعی هم دارد؛ زرق و برق دنیا، جاه دنیا، مقام دنیا و تعریف و تمجید دنیا مانع است، محرومیت های دنیا هم مانع است. هم داشتن مانع است هم نداشتن؛ آن که دارد، مغرور و فریب خورده است و آن که ندارد، محزون و غمگین است؛ یا مغرور است یا مغموم، در هر دو حال، توان یاد گرفتن ندارد. ما قبل از هر چیز باید دست و بال قلبمان را باز کنیم.

یک انسان بسته در قفس، دیدگاهش محدود است؛ او فقط در و دیوار قفس را می ‌بیند و ممکن است هر روز این قفس را رنگ کند. آن مرغ هایی که بیرون از قفس و در فضای باز پرواز می ‌کنند این مرغ اسیر در قفس را سرزنش می ‌کنند که قفس، رنگ کردن ندارد! ما که در قفس دنیاییم، هر روز داریم دنیا را رنگ می ‌کنیم و آنها به ما می ‌خندند که رنگ کردن قفس، کار آدم عاقل نیست. خب ما برای اینکه دست و بالمان باز بشود باید پیام کسانی را که آزاداندیش هستند بشنویم؛ قرآن کریم می ‌فرماید وقتی قارون با آن زیورش از منزل بیرون آمد، افراد ناآگاه می ‌گفتند: ﴿یا لَیتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِی قارُونُ﴾؛ ای کاش ما هم مثل قارون از تمکن مالی برخوردار بودیم؛ اما ﴿قالَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیلَکُمْ ثَوابُ اللّهِ خَیرٌ﴾؛

فرمود طبقه آگاه به طبقه ناآگاه می‌گفتند وای بر شما، زر و زیور قارون خیر نیست ثواب خدا خیر است.

سخنرانی عمومی

تاریخ: 1374/02/12

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.