اورانیوم ضعیف شده در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ علیه تانک های تی-۷۲ عراق و در حمله به این کشور در سال ۲۰۰۳ و همچنین در صربستان و کوزوو استفاده شده بود. اسکات بوستون، تحلیلگر ارشد دفاعی اندیشکده «رَند»، گفت، وقتی مهمات اورانیوم ضعیف شده شلیک می‌شود، «مثل یک دارت فلزی سمی عمل می‌کند که با سرعت فوق‌العاده بالایی پرتاب می‌شود.»

به گزارش جماران؛ هرچند که دبیرکل ناتو این موضوع را انکار می‌کند ولی روسیه اصرار دارد سلاح هایی که انگلیس به اوکراین ارسال کرده حاوی اورانیوم ضعیف شده است.

این سلاح چرا اهمیت دارد؟

اورانیوم ضعیف شده در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ علیه تانک های تی-۷۲ عراق و در حمله به این کشور در سال ۲۰۰۳ و همچنین در صربستان و کوزوو استفاده شده بود.

اسکات بوستون، تحلیلگر ارشد دفاعی اندیشکده «رَند»، گفت، وقتی مهمات اورانیوم ضعیف شده شلیک می‌شود، «مثل یک دارت فلزی سمی عمل می‌کند که با سرعت فوق‌العاده بالایی پرتاب می‌شود.»

خطر انتشار سطوح پایینی از تشعشعات هسته‌ای، نهاد نظارتی سازمان ملل متحد را بر آن داشت تا نسبت به در نظر گرفتن جوانب احتیاط هشدار دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار می‌دهد که استفاده از چنین تسلیحاتی «باید به حداقل برسد و [در هنگام حمل و نقل آن‌ها] لباس‌های محافظ (دستکش) پوشیده شود». این نهاد افزود که به نسبت حجم و مقدار این محموله‌ها «برای اطمینان از اینکه مردم با آن‌ها برخورد نداشته باشند، باید یک کمپین اطلاع‌رسانی عمومی راه‌اندازی شود.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان می‌کند که اورانیوم ضعیف شده عمدتا یک ماده شیمیایی سمی محسوب می‌شود تا اینکه خطر تشعشعات داشته باشد. ذرات موجود در این پرتابه‌ها می توانند استنشاق یا بلعیده شوند و در حالی که بیشتر آن‌ها دوباره دفع می‌شوند، برخی ممکن است وارد جریان خون شده و باعث آسیب کلیوی شوند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید: «غلظت‌های بالا در کلیه می‌تواند باعث آسیب و در موارد شدید نارسایی کلیوی شود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.