علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته است که براساس نتیجه آزمایش‌ها گاز N ۲ در سم منتشرشده در مدارس وجود داشته است.

به گزارش جماران؛ رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نشست مشترک با وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و نمایندگان وزارت اطلاعات را تشریح کرد.

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به برگزاری نشست مشترک این کمیسیون با وزرای آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و نمایندگان وزارت اطلاعات در خصوص مسئله مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم، بروجرد و چند شهر دیگر، عنوان کرد: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم، و نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز ان.2 (N2) در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است.

به نوشته خانه ملت، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سم کشف شده دارای دو ویژگی است، گفت: این سم بلافاصله در بدن از بین خواهد رفت و به صورت ترکیبی و تلفیقی بوده و به همین دلیل تشخیص آن دشوار است.

وی یادآور شد: این نتایج بر اساس بررسی‌های 30 متخصص وزارت بهداشت به دست آمده، البته ممکن است در مواردی اضطراب نیز علائم مبتلایان را تشدید کرده باشد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: در کشور ما اولین بار این پدیده در قم و سپس در بروجرد دیده شده است.

منادی سفیدان تصریح کرد: کمیسیون آموزش هفته آینده نشست دیگری با حضور دستگاه‌های امنیتی برگزار خواهد کرد تا مشخص شود که عامل پشت پرده این ماجرا چه کسانی هستند؛ برداشت‌ها حاکی از این است که دشمن پشت این حرکت است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: قطعاً با توجه به تعداد محدود موارد پیش آمده، نباید نسبت به تعطیلی مدارس اقدام کرد اما اینکه جریانی پشت این ماجرا باشد، بسیار خطرناک است که شورای امنیت کشور باید بررسی‌های خود را در این رابطه به جمع‌بندی برساند و به مردم و نمایندگان مردم اعلام کند.

وی یادآور شد: براساس گزارش وزارت بهداشت، دُز سم منتشر شده بسیار پایین بوده و خانواده‌ها مطمئن باشند این موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود و خوشبختانه هیچ فوتی براثر این مسمومیت نداشته‌ایم.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: هفته آینده رئیس شورای امنیت کشور و دستگاه‌های امنیتی دعوت شده‌اند تا نتایج بررسی‌های خود در این رابطه را بیان کنند .

وزیر بهداشت: دُز سم منتشر شده پایین بوده

براساس ویدیو منتشر شده از خانه ملت وزیر بهداشت نیز گفت: یک سموم با دز پایین، فقط در حدی که افراد را در حد کم مسموم کند، بوده.

وزیر آموزش: عوامل پشت پرده شناسایی شوند

وزیر آموزش و پرورش نیز دراین جلسه خاطرنشان کرد: مصرانه خواستار این هستیم که عوامل و عناصر پشت پرده شناسایی شوند.

 

 

اولین واکنش پلیس به مسمومیت دانش‌آموزان: «عمدی بودن» هنوز تایید نشده / فردی را در این پرونده دستگیر نکردیم

ایسنا نوشت: به دنبال وقوع چندین مورد مسمومیت دانش‌آموزان در قم و چند شهر دیگر، فرمانده فراجا از ورود پلیس به این موضوع خبر داد.

سردار احمدرضا رادان درباره ورود پلیس به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در چند استان کشور به خصوص قم گفت: تلاش زیادی انجام شده که منشاء و کانون این موضوعات پیدا شود.

وی افزود: همکاران من در سازمان اطلاعات فراجا و همینطور دستگاه‌های دیگر در حال بررسی این موضوع هستند و امیدواریم که بتوانیم به جای خوبی برسیم.

رادان با بیان اینکه پلیس به این پرونده ورود کرده است، گفت: هنوز فردی را در این پرونده دستگیر نکردیم و درحال شناسایی مظنونین احتمالی هستیم. کار را باید به صورت ویژه‌تری دنبال کنیم.

وی افزود: همه دستگاه‌ها در حال تلاش هستیم تا مردم را از این نگرانی در بیاوریم و مطمئنم هم هستم که پیگیری‌های ما به نتیجه خواهد رسید.

رادان در پاسخ به اینکه آیا پلیس ردی از احتمال عمدی بودن این موضوع یافته یا خیر، گفت: اولویت ما یافتن منشاء این پرونده است و تا آن زمان درباره عمدی یا غیرعمدی بودن آن قضاوتی نخواهیم کرد.

 

سخنگوی کمیسیون بهداشت: دانش‌آموزان دچار مسمومیت با ماهیت سموم گازی شده اند که اثرات آن تا ۴۵ دقیقه باقی می‌ماند​

مهر نوشت: سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده مسمومیت خفیف دانش آموزان قابل انکار نیست منتها با توجه به گزارش دستگاه‌های مختلف علت دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

 زهرا شیخی در توضیح جلسه فوق‌العاده امروز کمیسیون بهداشت و آموزش مجلس درباره علت مسمومیت دانش آموزان، گفت: روز گذشته پیرو دستور رئیس مجلس شورای اسلامی با جمعی از همکاران جهت بررسی دقیق موضوع مسمومیت دانش آموزان عازم قم شدیم. امروز هم جلسه‌ای برگزار کردیم که این جلسه با حضور وزرای بهداشت و آموزش و پرورش، نماینده وزارت اطلاعات و نمایندگان قم و بروجرد تشکیل شد که هر کدام گزارشی از وضعیت موجود ارائه کردند.

وی توضیح داد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گزارشی از بررسی‌ها و تعداد مراجعه‌کنندگان ناشی از مسمومیت ارائه کرد و طبق گزارش‌های اعلام شده دانش‌آموزان دچار مسمومیت خفیف با ماهیت سموم گازی شدند که اثرات آن معمولاً از ۱۵ تا ۴۵ دقیقه باقی می‌ماند و پایدار نیست و بعد از دقایقی اثرش از بین می‌رود. پس در اینکه مسمومیت اتفاق افتاده حرفی نیست، اما هنوز علت دقیق آن بر اساس گزارش‌ها مشخص نشده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گزارش وزارت بهداشت به لحاظ علمی قابل تأمل است و هنوز جای کار دقیق علمی دارد، اما گزارش سایر دستگاه‌ها هنوز اقناع کننده نیست. بررسی‌ها ادامه دارد و مجلس شورای اسلامی پیگیر است، چرا که برای ما جان دانش آموزان از همه چیز مهم‌تر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.