کنعانی گفت: تقویت همکاری‌های نظامی، امنیتی و انتظامی با کشورهای همسایه و کشورهای دوست در اقصی نقاط جهان در اولویت وزارت خارجه ایران است و در مسیر تحقق اهداف و منافع مشترک در همکاری با کشورهای دوست از هیچ‌گونه کمکی دریغ نخواهد کرد.

به گزارش جماران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست سالیانه وابستگان نظامی خارجی مقیم ایران با امیر دریادار سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش، ضمن خوش آمدگویی به مهمانان این نشست گفت: ایران از دیرباز به دلایل استراتژیک و ثروت‌های بیشمار همواره مورد طمع و در معرض هجوم و بعضاً اشغال خارجی بوده است.

وی ادامه داد: ایران اسلامی در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مورد هجوم یک کشور همسایه با حمایت همه جانبه سیاسی و نظامی و اطلاعاتی خارجی قرار گرفت که ۸ سال به طول انجامید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: نظام ایران به استناد اسناد منتشره دولت آمریکا، از همان ماه‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی در معرض طراحی سیستماتیک به منظور تغییر نظام قرار داشت و ایران سعی کرد امنیت ملی و مرکزی خود را به شکل بومی حفظ و توان دفاعی خود را به منظور بازدارندگی تقویت کند.

کنعانی با بیان اینکه ایران اسلامی همواره برای تأمین امنیت خود و منطقه کوشیده است، تصریح کرد: از مهم‌ترین اقدامات ایران در تأمین امنیت منطقه، مبارزه با تروریست، مواد مخدر، افراطی‌گری و مبارزه با قاچاق بوده و در این مسیر ایران هزینه‌های سنگینی را متحمل شده است.

وی با بیان اینکه کمک به امنیت منطقه رویکرد اصولی ایران است اظهار داشت: نتایج این رویکرد را در عراق، سوریه، افغانستان و یمن به وضوح دیده می‌شود و تلاش‌های ایران در سال‌های اخیر مانع سقوط دولت‌های منطقه توسط تروریست‌های چند ملیتی شد و از طرح تجزیه برخی کشورها در منطقه جلوگیری و با اشغال کشورها به طور مؤثر مخالفت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه حضور نظامی بیگانگان در خلیج فارس مُخل امنیت مشترک کشورهای منطقه است تصریح کرد: ایران ابتکارات و ایده‌های مختلفی را در سال‌های مختلف مطرح کرده و در سال‌های اخیر طرح صلح هرمز و امید به عنوان چارچوب امنیت دسته جمعی برای کشورهای حوزه خلیج فارس را ارائه کرده است.

کنعانی خاطرنشان کرد: کمک به تقویت همکاری‌های نظامی، امنیتی و انتظامی با کشورهای همسایه و کشورهای دوست در اقصی نقاط جهان در اولویت وزارت خارجه ایران است و در مسیر تحقق اهداف و منافع مشترک در همکاری با کشورهای دوست از هیچ‌گونه کمکی دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: اخیراً وزیر امور خارجه ایران در سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران پیشنهاد برگزاری نشست وزارت خارجه و دفاع کشورهای منطقه را مطرح کرد و ایران همواره منادی امنیت منطقه‌ای و بومی بوده و معتقد است امنیت قابل خریداری نبوده و امنیت اجاره‌ای پایدار نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه عنوان کرد: ایران معتقد است که رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان یک رژیم نامشروع راهبرد امنیت خود را در ناامنی همسایگان دارد و حضور آنها در منطقه امنیت‌ساز نیست

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.