عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با طرح این سوال که آیا توسعه سواحل مکران می تواند بی اعتنا به این طرح‌های منطقه‌ای باشد یا باید همسو و هماهنگ با آنها باشد؟ اظهار کرد: معتقدیم توسعه مکران که یک پروژه عظیم است در خلاء اتفاق نمی افتد. ما در منطقه‌ای هستیم که کشورهای مختلف به آن توجه و حساسیت دارند و آنها هم منافع و دغدغه اقتصادی و امنیتی دارند و طرح‌های توسعه‌ای خاص خود را هم دارند، نه فقط در منطقه بلکه بازیگرانی خارج از منطقه، مثال مشهور آن طرح کمربند راه چین است که یک نگاه جدی به این منطقه ومحیط پیرامون آن دارد.

به گزارش جماران؛ دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در پیش نشست همایش ملی توسعه سواحل مکران گفت: امیدواریم در این نشست نگاه وسیع‌تری به منطقه و بازیگران منطقه‌ای و جهانی که درباره توسعه مکران باید به آن‌ها توجه شود، داشته باشیم.

چهارمین پیش نشست همایش ملی توسعه سواحل مکران (محوریت حکمرانی و تاکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریامحور) با موضوع «مکران، مشارکت ها و رقابت های منطقه ای و جهانی»، روز چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی و با همکاری اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. در این نشست، جمعی از اساتید و کارشناسان اقتصادی و سیاسی به ارائه دیدگاه‌های خود در حوزه‌های راهبردهای بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای، اهمیت جذب سرمایه گذاری خارجی، توجه جدی به ظرفیت ترانزیتی و کریدورهای عبوری از مکران، لزوم تدوین برنامه مالی و اجرایی توسعه منطقه و روایت سازی مثبت از طرح توسعه سواحل مکران پرداختند.

سید عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی که ریاست این نشست را بر عهده داشت، در ابتدای جلسه طی سخنانی گفت: حدود هشتصد کیلومتر ساحل در این منطقه داریم؛ از آن ساحل‌هایی که به دریای آزاد متصل است و آرزوی هر کشوری است. بعضی کشورها برای سی تا چهل کیلومتر ساحل این چنینی جنگ‌ها کردند. این ساحل می‌تواند توسعه دریامحور و ثروت و منافع سرشاری را برای کشور داشته باشد و البته اهمیت سیاسی و امنیتی هم دارد.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با طرح این سوال که آیا توسعه سواحل مکران می تواند بی اعتنا به این طرح‌های منطقه‌ای باشد یا باید همسو و هماهنگ با آنها باشد؟ اظهار کرد: معتقدیم توسعه مکران که یک پروژه عظیم است در خلاء اتفاق نمی افتد. ما در منطقه‌ای هستیم که کشورهای مختلف به آن توجه و حساسیت دارند و آنها هم منافع و دغدغه اقتصادی و امنیتی دارند و طرح‌های توسعه‌ای خاص خود را هم دارند، نه فقط در منطقه بلکه بازیگرانی خارج از منطقه، مثال مشهور آن طرح کمربند راه چین است که یک نگاه جدی به این منطقه ومحیط پیرامون آن دارد.

عراقچی ادامه داد: آیا توسعه سواحل مکران می‌تواند بی اعتنا به بقیه طرح های منطقه ای صورت بگیرد یا باید در هماهنگی با آنها باشد؟ این یک سوال کلیدی است که ما باید پاسخ مناسب برای آن داشته باشیم.

وی افزود: در این منطقه پاکستان، عمان، هند و دیگر بازیگران خارجی هستند که هرکدام طرح های خود را دارند و بعضا هم طرح‌هایشان را اعلام کرده اند و پروژه کمربند راه چین سال‌هاست که در حال انجام است. گفته می شود نزدیک ۵۰ میلیارد دلار چین فقط در بندر گوادر پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است.

عراقچی گفت: سوال بعدی این است که آیا می خواهم توسعه مکران را با استفاده از ظرفیت های داخلی انجام دهیم یا در بستر بین‌المللی و منطقه ای انجام شود؟ تکنولوژی داخلی کفایت می کند یا خارجی هم لازم است یا ترکیبی از هر دو؟ آیا با سرمایه داخلی باشد یا خارجی؟ و این توسعه در چه بستری انجام خواهد شد؟ اگر با استفاده از سرمایه داخلی باشد باید قوانینی تعیین شود که سرمایه دار داخلی اعتماد کند و سرمایه جذب شود. یا اگر نگاه‌مان به بستر سرمایه خارجی است چه باید کرد و چگونه می توان سرمایه های خارجی را جذب کرد، و با تحریم‌ها چه باید کرد؟

وی ادامه داد: طبیعی است که باید از همه جنبه های سیاسی، حقوقی و اقتصادی به این مساله نگاه کرد.

عراقچی تصریح کرد: توسعه مکران برای ما ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی می‌تواند داشته باشد ولی برای ما جنبه امنیتی هم دارد و ما نمی‌توانیم فارغ از دغدغه های امنیتی کشور به آن نگاه کنیم. چه راه‌کارهایی باید دید که این دغدغه ها مانع توسعه مکران نشود. در عین حال که این دغدغه‌ها بسیار مهم هستند و نباید مورد غفلت قرار گیرند. جایگاه همه این مسایل باید در بحث ها مورد توجه قرار گیرد.

در این نشست محمد خزائی دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی، سید رسول موسوی مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه، غلامرضا انصاری معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، ناخدا علیرضا حامدی معاون فرمانده نیروی دریایی و حسین رضایی مشاور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، و قاسم علیدوستی دبیر کمیسیون امنیتی- دفاعی شورای راهبردی روابط خارجی نیز در سخنانی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران در اسفند ماه سال جاری توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندر جاسک برگزار خواهد شد و مجموعه‌ای از نهادها و ارگان‌ها از جمله شورای راهبردی روابط خارجی و دانشگاه امام صادق (ع) در آن مشارکت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.