«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق درباره روابط عراق و ایران گفت: ما روابط تاریخی با ایران و بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور داریم. همچنین اشتراکات فرهنگی، دینی و اجتماعی بین ما و ایران وجود دارد. ایران از زمان تغییرات در سال ۲۰۰۳ میلادی حامی فرایند سیاسی عراق بوده و به این کشور در نبرد با گروه تروریستی داعش کمک کرد. روابط مثبت و در چارچوب مدیریت همکاری و حمایت، به دور از دخالت در امور داخلی است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، نخست وزیر عراق روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را تاریخی و مبتنی بر اشتراکات فرهنگی، دینی و اجتماعی توصیف کرد.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق پیش از سفر هفته آینده خود به آلمان در گفت و گو با روزنامه آلمانی «دی ولت» تصریح کرد که طی این سفر درخصوص تقویت همکاری و شراکت های اقتصادی و حل مشکل تغییرات آب و ‌هوایی رایزنی خواهد کرد.

السودانی که به دعوت «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان به این کشور سفر می کند، درمورد سرمایه گذاری در زمینه گاز و تقویت حضور شرکت های آلمانی در عراق نیز تبادل نظر خواهد کرد.

وی در گفت وگو با روزنامه «دی ولت» در پاسخ به سوالی تصریح کرد که کشورش طرفی در سیاست محوربندی ها در منطقه و جهان نخواهد بود و سیاستش بر پایه ی اصل روابط متعادل با کشورهای همجوار است.

نخست وزیر عراق گفت: ما در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نخواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که دیگران در امور داخلی ما دخالت کنند.

وی درباره روابط عراق و ایران افزود: ما روابط تاریخی با ایران و بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور داریم. همچنین اشتراکات فرهنگی، دینی و اجتماعی بین ما و ایران وجود دارد. ایران از زمان تغییرات در سال ۲۰۰۳ میلادی حامی فرایند سیاسی عراق بوده و به این کشور در نبرد با گروه تروریستی داعش کمک کرد. روابط مثبت و در چارچوب مدیریت همکاری و حمایت، به دور از دخالت در امور داخلی است.

السودانی تاکید کرد که اکنون امنیت و ثبات در عراق محقق شده و تلاش می کنیم که سلطه و حکمرانی قانون و همچنین شرایط زندگی شرافتمندانه و عادلانه برای تمام شهروندان را فراهم کنیم.

نخست وزیر عراق در بخش دیگری از گفت وگوی خود با روزنامه «دی ولت» تصریح کرد که گروه تروریستی داعش دیگر توان اشغال شهرهای عراق را ندارد.

وی درباره بحران اوکراین نیز گفت که جنگ روسیه و اوکراین باعث بالا رفتن قیمت مواد غذایی در جهان شد و به طور واضح بر عراق تاثیر گذاشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.