محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما جریان طبیعی خود را انجام می‌دهیم، اظهار داشت: ‌کسی که در مذاکرات شرط‌های جدید وضع کرد ایران نبود، بلکه طرف مقابل بود و این ایام در پیام‌های گوناگون اعلام کرده که آماده است، اما نمی‌شود که از یک طرف مذاکرات را نهایی و از طرف دیگر درهای جدیدی را برای فشار آوردن به ملت ایران و وضع کردن دوباره تحریم‌ها باز کند. خروج از این وضعیت و دست کشیدن از توطئه، تخریب و تحریم لازمه بازگشتن به شرایطی است که طرفین با منفعت متقابل بتوانند کار را ادامه دهند.

به گزارش جماران؛ به نقل از تسنیم، رئیس سازمان انرژی اتمی با انتقاد از سیاست آمریکا در مذاکرات برجام گفت:‌‌ نمی‌شود که از یک طرف مذاکرات را نهایی و از طرف دیگر درهای جدیدی را برای فشار آوردن به ملت ایران و وضع کردن دوباره تحریم‌ها باز کند.

محمد اسلامی در حاشیه بازدید از سازه در حال ساخت زیست بوم فناوری هسته‌ای در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه ما از ایجاد زیست بوم فناوری هسته‌ای در استان اصفهان با محوریت دانشگاه اصفهان حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی از ظرفیت‌های نخبگان اصفهان و اساتید و دانشجویان استفاده خواهد کرد.

‌رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه کار ایجاد راکتور تحقیقاتی 10 مگاواتی در اصفهان آغاز شده است، افزود: ایجاد این راکتور و چرخه سوخت هسته‌ای به تبدیل شدن اصفهان به قطب تولید رادیو دارو کمک بسیار می‌کند.

وی به آغاز عملیات ایجاد نخستین نیروگاه اتمی مقیاس متوسط و 10 هزار مگاواتی برق اشاره کرد و گفت: این کار مطابق با استاندارد‌ها انجام می‌شود و ما می‌توانیم سازنده نیروگاه اتمی در دنیا شویم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه لازم است از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فعال در اصفهان در این زمینه استفاده شود، تصریح کرد: در زمینه پرتودهی نیز می‌توان در اصفهان اقدامات زیادی انجام داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر ضرورت شبکه‌سازی با بخش‌های مختلف از جمله شرکت‌های دانش بنیان برای رسیدن به اهداف کمی و کیفی در انرژی هسته‌ای خاطرنشان کرد: ما قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعت هسته‌ای در دنیا را داریم.

وی با اشاره به اهمیت پرتودهی در بخش کشاورزی و غذایی، تصریح کرد: ما از فناوری پلاسما برای درمان سرطان و مبارزه با آفات استفاده کردیم که از نیاز‌های مبرم جامعه است و باید بتوانیم در این زمینه صادرات هم داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در برخی از صنایع مانند فولاد، سیمان و پالایشگاه نیز سیستم ابزار دقیق هسته‌ای آن‌ها به‌دلیل تحریم‌ها متوقف بود، اما سازمان انرژی اتمی برای رفع این مشکل به آن‌ها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه دستاورد‌های انرژی هسته ای، برای مردم ما اثربخش بوده است، اضافه کرد: امروزه ما با سونامی انواع سرطان مواجه هستیم و با پیشرفت حاصل شده، حدود یک میلیون نفر در سال در بخش تشخیصی و درمانی از رادیو دارو‌هایی که تولید سازمان انرژی اتمی است، استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما سفارش‌های جدید در زمینه ساخت راکتور و طراحی و ساخت نیروگاه‌ها در قالب طرح مهندسی داریم، گفت: زمانی یک صنعت می‌تواند به پیشرفت برسد که دارای ظرفیت یکپارچه طراحی و ساخت باشد و اگر ما در زمینه پهپاد و هواپیمای جنگنده دارای رتبه هستیم بدلیل همین نگاه است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این برنامه از نقطه صفر چرخه صنعتی معدنی از اورانیوم تا فناوری رساندن با نیروگاه و سامانه‌های دیگر را با همکاری شرکت‌های دانش بنیانی و هم‌گرایی دانشگاهیان فراهم می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری ‌درباره آخرین وضعیت مذاکرات برجام تاکید کرد: مسئله اصلی در مذاکرات برجام، سیاسی و بر مبنای موتور فشار حداکثری است به طوری که آمریکایی‌ها هر از چندگاهی فریب می‌خورند و در تله صهیونیست‌ها و افراطیون می‌افتند و همواره این فراز و فرودها متعلق به آنهاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما جریان طبیعی خود را انجام می‌دهیم، اظهار داشت: ‌کسی که در مذاکرات شرط‌های جدید وضع کرد ایران نبود، بلکه طرف مقابل بود و این ایام در پیام‌های گوناگون اعلام کرده که آماده است، اما نمی‌شود که از یک طرف مذاکرات را نهایی و از طرف دیگر درهای جدیدی را برای فشار آوردن به ملت ایران و وضع کردن دوباره تحریم‌ها باز کند. خروج از این وضعیت و دست کشیدن از توطئه، تخریب و تحریم لازمه بازگشتن به شرایطی است که طرفین با منفعت متقابل بتوانند کار را ادامه دهند.

وی ‌با اشاره به اینکه بازرسان آژانس انرژی اتمی به‌طور مرتب در ایران هستند و تمام فعالیت‌های ما تحت نظارت آنهاست، تصریح کرد: هفته قبل مسئولان آژانس به ایران آمدند و مذاکراتی داشتند. مدیرکل آژانس انرژی اتمی هم اعلام آمادگی کرده و قرار شد پس از تعطیلات ژانویه برای سفری که می‌تواند انجام شود، گفت و گو کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.