کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: مسئله اغتشاشات و اغتشاشگران و کسانی که به تخریب اموال عمومی و خصوصی و کشتن انسان‌ها دست می‌زنند و اسم این کار خود را خیزش گذاشته‌اند و برنامه براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد، از زمینه‌های متعددی قابل بررسی است. این قضایا دارای ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و تربیتی و امنیتی دارد و شبکه‌سازی و جریان‌سازی دشمنان به ویژه آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلستان خبیث، فرانسه، آلمان و سعودی در این ماجراها مشهود است.

به گزراش جماران؛ فارس نوشت: عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: خداوند می‌خواهد در مقابل جنگ رسانه‌ای دشمن، جهاد رسانه‌ای نیز شکل بگیرد و جهاد رسانه‌ای و بیانی و ایستادگی در مقابل شیاطین و جریان رسانه‌ای استکبار، واجب شرعی است.

برای بررسی و تحلیل اغتشاشات اخیر و عملکرد ضد انقلاب در این حوادث با در نظر گرفتن آیات قرآن کریم و احادیث و روایات اهل بیت (علیهم السلام)، گفت‌وگویی با عباس کعبی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری داشتیم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید:

فارس: لطفاً در ابتدا نظر خودتان را در مورد اغتشاشات اخیر و زمینه‌های وقوع آن بفرمایید و اینکه چه آیاتی از قرآن کریم نسبت به وضعیت موجود قابل طرح است؟

ضدانقلاب اسم کشتن انسان‌ها و تخریب اموال را «خیزش» گذاشته است

کعبی: مسئله اغتشاشات و اغتشاشگران و کسانی که به تخریب اموال عمومی و خصوصی و کشتن انسان‌ها دست می‌زنند و اسم این کار خود را خیزش گذاشته‌اند و برنامه براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد، از زمینه‌های متعددی قابل بررسی است. این قضایا دارای ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و تربیتی و امنیتی دارد و شبکه‌سازی و جریان‌سازی دشمنان به ویژه آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلستان خبیث، فرانسه، آلمان و سعودی در این ماجراها مشهود است. 

این اغتشاشات ابعاد قضایی، دیپلماتیک، رسانه‌ای و تبلیغی و خبری، فضای مجازی و فضاسازی‌های منفی نیز دارد و همه این‌ها قابل بررسی است و اگر ما بخواهیم از منظر قرآن کریم به این اغتشاشات نگاه کنیم، آیات فراوانی در قرآن میتواند این روحیه‌های اغتشاشگران را تبیین کند؛ به عنوان مثال خداوند متعال در آیه ۱۱۲ سوره مبارکه انعام می‌فرمایند: «وَکَذَٰلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا یَفْتَرُونَ» سپس در آیه ۱۱۳ می‌فرمایند: «وَلِتَصْغَىٰ إِلَیْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَلِیَرْضَوْهُ وَلِیَقْتَرِفُوا مَا هُمْ مُقْتَرِفُونَ»، یعنی خداوند تبارک و تعالی برای هر پیامبری دشمنانی از شیاطین انس و جن قرار داده که برخی نسبت به برخی دیگر از روی نیرنگ سخن آراسته القا می‌کنند و اگر پروردگار نمی‌خواست این کار را انجام نمی‌دادند، پس آن‌ها را با آنچه که افترا می‌زنند وابگذار برای اینکه به این سخنان گوش دهند کسانی که به آخرت ایمان ندارد. خداوند در ادامه می‌فرماید که شیطان‌ها سخنان فریبنده القا می‌کنند تا دل‌های کسانی که ایمان نمی‌آورند و به سوی آن سخنان گرایش پیدا می‌کنند آن را بپسندند، تا بدین وسیله مرتکب شوندگان گناه هرچه می‌توانند مرتکب گناه شوند.

امروز یک اتحاد رسانه‌ای شیطانی بر علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است 

 اگر بخواهیم این آیه شریفه را به وضع معاصر مطابقت دهیم، این می‌شود که رهبران الهی و جریان حق از جمله نظام مقدس جمهوری اسلامی که پیام حقیقت، هدایت، عدالت، کرامت انسان، پیشرفت، عزت، رحمت، عقلانیت، معنویت و صلح و امنیت بر پایه توحید را مخابره می‌کند، طبعاً دشمنانی دارد و دشمنان آن اهل باطل هستند. جبهه استکبار متحد می‌شوند و امروز ما یک جنگ ترکیبی شیطانی جهانی بر علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته و یکی از محورهای مهم این جنگ، جنگ روایت‌ها است.

جنگ روایت‌ها جنگی است که امپراتوری دروغ رسانه‌ای استکبار جهانی آن را هدایت می‌کند. امروز یک اتحاد رسانه‌ای شیطانی بر علیه نظام جمهوری اسلامی برپایه مکر و فریب شکل گرفته تا با دروغ پردازی و شایعه‌سازی و جنگ روانی، بر عقل‌ها، عاطفه‌ها و روحیه و طرز تفکر مردم و به ویژه جوانان تأثیر بگذارند و آنها را از طریق فریب رسانه‌ای با خودشان همسو کنند.

رسانه‌های معاند بر پایه مکر و فریب جای کرامت واقعی زن و بردگی جدید زن را عوض می‌کنند

در بخشی از آیه ۱۱۲ سوره مبارکه الأنعام نیز خداوند می‌فرماید «یوحی بَعضُهُم إِلىٰ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا»، یعنی از روی نیرنگ سخن آراسته را به یکدیگر ادغام می‌کنند. امروز واقعا ما می‌بینیم که رسانه‌های معاند خبری، اخبار دروغ تولید می‌کنند و یک عده خبر تولید شده دروغ را پخش می‌کنند و عده دیگری این خبر را به زبان‌های دیگر بیان می‌کنند و همین‌طور برپایه مکر و فریب، جای ظالم و مظلوم، جلاد و شهید، حقوق بشر واقعی و ظلم به بشر، کرامت واقعی زن و بردگی جدید زن را عوض کردند و همه این‌ها را از طریق فریب رسانه‌ای، غوغا و جنجال رسانه‌ای و پروپاگاندای ژورنالیستی انجام داده‌اند.

خداوند می‌خواهد در مقابل جنگ رسانه‌ای دشمن جهاد رسانه‌ای شکل بگیرد که واجب شرعی است

خداوند می‌تواند براساس تکوین جلوی این کار را بگیرد. خداوند می‌خواهد در مقابل جنگ رسانه‌ای دشمن جهاد رسانه‌ای نیز شکل بگیرد و جهاد رسانه‌ای و بیانی و هنری و تبلیغی و ایستادگی در مقابل شیاطین و جریان رسانه‌ای استکبار واجب شرعی است و بر این مطلب هم آیات زیادی دلالت می‌کند، از جمله آیه شریفه معروف سوره مبارکه التوبة که می‌فرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الکُفّارَ وَالمُنافِقینَ وَاغلُظ عَلَیهِم» که این هم جهاد قتالی و هم جهاد زبانی است. جهاد منافقین جهاد زبانی است. به نظر بنده یکی از آیات دیگری که آن هم جنگ روایت‌ها را بیان می‌کند، این آیه‌ای است که خدمت‌تان عرض کردم.

فارس: آیا آیات دیگری در قرآن کریم نسبت به مسئله رسانه و اطلاع‌رسانی اشاره دارد؟

کعبی: بله، آیات دیگری نیز هست که تکلیف‌ها را مشخص می‌‌کنند و درباره مرجعیت خبری صحبت می‌کند و تأکید دارد که باید یک مرجع خبری مطمئن و مورد اطمینان داشته باشید. آیه 83 سوره نساء بر ضرورت مرجعیت خبری مطمئن و مورد اعتماد تأکید می‌کند که این نشانه خردمندی است که به دام شیاطین نیافتیم. خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ» یعنی جبهه ایمان بعضی‌های‌شان متأسفانه واکنشی و انفعالی برخورد می‌کنند در مقابل جریان خبری استکبار و شیطانی. هر خبری که ما بشنویم حتی اگر به ظاهر آراسته باشد و امید یا ناامیدی ایجاد کند، نباید آن را بلافاصله پخش کنیم و باید دروازه‌بانی خبر هم داشته باشیم.

در ادامه می‌فرماید که «لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ»، یعنی این خبر را باید برگردانیم تجزیه و تحلیل شود؛ رهبر جامعه اسلامی رسول‌الله (ص)‌، اوالامر و کارشناسان و مدیران نظام اسلامی و متولیان امر جامعه اسلامی باید این خبر را تجزیه و تحلیل و موشکافی کنند. بعد یک عده باید این خبر را استنباط کنند. این استنباط خبری خیلی حائز اهمیت است؛ کسانی که اهل بصیرت هستند، باید در وقایع خبری مصحلت‌اندیشی کنند و خبر را حکیمانه منتشر کنند. در ادامه می‌فرماید: «لَعَلِمَهُ الَّذینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ»، یعنی اگر این اتفاق نیفتد و یک مرجعیت خبری مطمئن و آگاه و بصیر و حکیم و صلاح‌اندیش نداشته باشیم، ممکن است در دام شیاطین بیافتیم و خدای ناکرده جامعه از جریان خبری شیطانی متأثر شود.

* باید با هوشمندی خبرسازی جریان شیطانی بر علیه جبهه حق را بشناسیم 

در ادامه این آیه شریفه می‌فرماید: «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللهِ‌ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطانَ إِلاَّ قَلیلاً» یعنی اگر این فضل خدا نبود که شامل ما شود و یک عده‌ خبری را استنباط کنند و مرجعیت خبری خوبی برای ما در جنگ روایت‌ها درست کنند، همانا به جز اندکی از شما همه از شیطان پیروی می‌کردید و آن مرجعیت خبری شیاطین بر شما اثر می‌گذاشت. بنابراین ما نباید هر خبری را منتشر کنیم و هر شایعه‌ای در مورد موفقیت یا عدم موفقیت و امیدها یا ناامیدی‌ها را باید بلافاصله پخش کنیم. جامعه باید اخبار پنهان و آشکار داشته باشد و اسرار جامعه اسلامی نباید پخش شود. این‌ها در اغتشاشات معمولاً خیلی مؤثر است. معمولاً خبر را می‌گیرند و اول و آخر آن را قطع می‌کنند و علیه جریان حق خبرسازی می‌کنند. ما باید هوشمند باشیم که خبرسازی جریان شیطانی را برعلیه جریان حق بشناسیم.

جریانات شیطانی معمولاً هم با چهره‌سازی برای سردمداران باطل سعی می‌کنند دیده شوند. از سوی دیگر تلاش می‌کنند که با بهتان و شایعه و دروغ‌پردازی شخصیت‌های نظام را تخریب کنند تا بین نظام و جامعه اسلامی فاصله بیندازند. این هم به نظر بنده مطلب خیلی مهمی است که باید به آن دقت کنیم و در واقع مرجعیت خبری با اعتبار داشتن موجب خردمندی است و توصیه قرآن کریم است. 

در سایه تحریک ناشی از یک خبر دروغ یا ناقص ممکن است کل جامعه با آشوب روبه‌رو شود

آیه کریمه دیگری که در اینجا من باید بگویم و فکر می‌کنم متناسب با جریان رسانه‌ای اغتشاشات است، آیه ۶ سوره حجرات است که خداوند می فرماید:  «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ» یعنی از کسانی که ایمان آوردید، اگر فاسقی برای‌تان خبری آورد، باید این خبر را بررسی کنید. حالا فاسق ممکن است یک شخص یا یک رسانه باشد. تبین واجب است و بلافاصله نباید آن خبر را باور کرد و بلافاصله برای آن ترتیب اثر داد. یعنی زود جامعه را تحریک نکنید و خودتان هم تحریک نشوید، زیرا در سایه تحریک و اغتشاش اجتماعی در اثر یک خبر ناقص و دروغ و یک شایعه با جنجال‌آفرینی ممکن است جامعه با آشوب روبه‌رو شود و در اثر این اقدام جاهلانه به گروه یا کل جامعه آسیب وارد شود. به نظر بنده یکی از آیاتی که در مقابل جنگ روایت‌ها باید به آن دقت کنیم و مانع از زمینه‌سازی اغتشاشات می‌شود، همین آیه و وجوب تبین است.

فارس: لطفاً در مورد تبیّن توضیح بفرمایید و اینکه آیا در احادیث ائمه اطهار (علیهم‌السلام) نیز به این موارد اشاره شده است؟

کعبی: تبین یعنی تحقیق و هر خبری که در فضای مجازی منتشر شود، ما نباید آن را باور کنیم. باید به این فرمایش بلند ائمه اطهار (علیهم‌السلام) توجه کنیم که نسبت به خبر تاکید می‌کنند و می‌فرمایند: «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ» این روایت هم از قول امام جواد (علیه‌السلام) هم از قول امام رضا (علیه‌السلام) و از قول امام کاظم (علیه‌السلام) آمده است؛ معنایش این است که هر کس گوش به گوینده‌ای بدهد، به راستی که او را پرستیده، بنابراین اگر گوینده از جانب خدا سخن می‌گوید آن شخص خدا را پرسیده و اگر گوینده از زبان ابلیس سخن می‌گوید به راستی که ابلیس را پرستیده است. این نکته بسیار مهمی است که ما به سخن چه شخصی گوش می‌دهیم. 

باید از مرجعیت خبری مطمئن استفاده کنیم و آن را برای جامعه اسلامی بسازیم

امروز دشمنانی که به جنگ خدا و به جنگ رسول خدا و به جنگ جامعه و امت اسلامی و نظام اسلامی آمده‌اند، سخنگویانی برای خودشان پیدا کرده‌اند و صدای شیاطین و پژواک صدای آن‌ها در امپراتوری رسانه‌ای دشمن از طریق فضای مجازی انتشار پیدا می‌کند. ما باید بدانیم که صدای شبکه‌های رسانه‌ای دشمن، صدای شیطان است و نباید به این صدای شیطان توجه کرد وگرنه به عبادت شیطان تبدیل می‌شود. ما خیلی باید مراقب باشیم تا از مرجعیت خبری مطمئن و حکیمانه استفاده کنیم و آن را برای جامعه اسلامی بسازیم. 

فارس: لطفاً چند مورد از آیاتی که در مورد جریان نفاق در قرآن کریم وجود دارد را بیان کنید و تحلیلی از این آیات نسبت به شرایط روز ارائه بفرمایید.

کعبی: بخشی از آیات، تقسیم‌بندی جامعه از منظر قرآن کریم است که در واقع دسته‌ای از منافقان همواره ادعای اصلاح‌طلبی و اصلاح‌گرایی می‌کنند و قرآن کریم عجیب بر روی این مطلب حساس است که در آیات 11 به بعد سوره بقره آمده است که خداوند نسبت به این افراد مفسد که جامعه را به آشوب کشیده و نابود می‌کنند و برعلیه پیشرفت، عدالت، عزت، کرامت و هویت جامعه اسلامی اقدامات مفسدانه‌ای انجام می‌دهند اگر به آن‌ها گفته شود که در زمین فساد نکنید، می‌گویند ما خودمان اصلاح‌گر هستیم. متأسفانه اینها خودشان اهل فساد هستند اما قرآن کریم می‌فرماید که این‌ها نمی‌فهمند در واقع عقل و شعورشان اسیر شیاطین شده و اگر به آنها بگویند بیاید به سمت وحدت، انسجام ملی، امنیت ملی و اقتدار ملی برویم و به امت بپیوندید، می‌گویند که ما می‌خواهیم ایمان بیاوریم، مانند کم‌خردان و جامعه ایمان را به کم‌خردی و سطحی‌نگری متهم می‌کند و خودشان را روشنفکر می‌دانند. خداوند نسبت به این‌ها می‌فرمایند کسانی که ایمان نمی‌آورند و به جامعه اهل ایمان نمی‌پیوندند، خودشان کم خردند اگرچه ادعای روشنفکری می‌کنند.

وضعیت روحی و روانی این‌ها به گونه‌ای است که اگر با اهل ایمان باشند، می‌گویند ما در درون جامعه اسلامی و جبهه حق هستیم و برعلیه دشمنانیم اما اگر با شیاطین خلوت کنند و با دشمنان عهد دوستی ببندند، می‌‌گویند ما به آنها ریشخند می‌زنیم. همین چیزهایی که ما می‌بینیم که در واقع آمریکا و صهیونیست‌ها را برای تحریم اقتصادی ملت تشویق می‌کنند. حتی آنها را برای حمله نظامی تشویق می‌کنند که خداوند تبارک و تعالی در مورد این‌ها می‌فرمایند که خدا است که به آن‌ها ریشخند می‌زند و آن‌ها را با طغیان‌شان ناموفق می‌گذارد و سرگردان می‌شوند و خود این‌ها تباه می‌شوند و از بین می‌روند.

فارس: لطفاً سخن پایانی‌‌تان را بفرمایید و اینکه آینده کشور را با توجه به حوادث اخیر چه گونه ارزیابی می‌کنید؟

اغتشاش‌گران نمی‌توانند سد راه ملت شوند

کعبی: امروز ایران قوی، یکپارچه و با تنوع سلیقه‌ها به سمت پیشرفت و عدالت در حرکت است و آینده هم روشن است و این اغتشاشگرها نمی‌توانند سد راه ملت ایران شوند و این مکر و فریب دشمنان اسلامی براساس سنت الهی به خود آن‌ها برمی‌گردد. ان‌شاءالله همانطور که در آیه 43 سوره مبارکه باطر خداوند می‌فرماید: «اسْتِکْبَارًا فِی الْأَرْضِ وَمَکْرَ السَّیِّئِ ۚ وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ ۚ فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِینَ ۚ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًا ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا» این مکر و فریب دشمنان که برپایه استکبار آنها است، خود آنها را دربرمی‌گردد و احاطه می‌کند و آن‌ها را نابود و هلاک می‌کند و آیا به جز این می‌توانند، انتظار داشته باشند؟ این سنت الهی است که قابل تبدیل و تغییر هم نیست.

تجربه 43 ساله انقلاب نشان می‌دهد که ما بعد فتنه‌ها قوی‌تر می‌شویم 

تجربه چهل و چند ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی در مقابل فتنه‌ها، اغتشاشات، توطئه‌ها و تخریب‌ها نشان داده است که ما بعد از هر فتنه‌‌ای قوی‌تر می‌شویم و دشمن ضعیف‌تر می‌شود و در مصاف حق با باطل، حق پیروز است و باطل هم از بین می‌رود و دشمنان نمی‌توانند هیچ غلطی بکنند. قدرت حقیقی قدرت خداوند است و قدرت‌های مادی دنیا، پوشالی است و اگر براساس سنت الهی دین حق و راه حق و جبهه حق را نصرت کنیم امدادهای الهی هم شامل جبهه حق می‌شود که خداوند در آیه 7 سوره حضرت محمد می‌فرمایند: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم»، ما این تجربه را دیدیم و همیشه امدادهای الهی شامل حال ملت ایران شده و در آینده هم ان‌شاءالله همین‌گونه خواهد بود و دشمنان به لطف الهی نابود می‌شوند.

جریان باطل و دشمنان اسلام همان‌گونه که در آیات بعدی این سوره مبارکه آمده است، نگون‌بخت و سرنگون خواهند شد و به جز تاریکی و تباهی مسیری ندارند و خداوند همه برنامه‌ها و نقشه‌های‌شان را نقش بر آب خواهد کرد، «وَالَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْسًا لَهُمْ وَأَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ». زیرا این‌ها در مقابل جهبه حق ایستاده‌اند و با اسلام و قرآن و مقدسات ستیز می‌کنند و در عمل همه کارهایی که ادعا می‌کنند کارهای خوبی است، به خاطر این کارهای باطل و اسلام‌ستیزانه‌شان از بین خواهد رفت «ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ کَرِهُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ» و آینده به لطف الهی کاملاً روشن است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.