ستایشی سخنگوی قوه قضاییه درباره اینکه آیا اقدامات محسن شکاری مصداق محاربه بوده و چرا مجازات اعدام برای وی در نظر گرفته شده، گفت: آنچه که موجب موازین شرعی خصوصا آیه ۳۳ سوره مبارکه مائده آمده است همچنین با توجه به روایت متعددی که وجود دارد و آنچه در کتاب وسائل الشیعه - به عنوان یکی از کتبی که در موازین شرعی به آن متمسک می‌شویم - آمده است، به صراحت شرایط محاربه تبیین شده و نظرات فقها و مراجع دقیقا مشخص است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر تبعیت و تمکین از قانون گفت: محسن شکاری در همه مراحل دادرسی از وکیل و حق دفاع بهره‌مند بوده است.

مسعود ستایشی شنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی اظهارداشت: قانون برای همه یکسان است و همه باید مقید به قانون باشیم و تبعیت از قانون برای آحاد جامعه فصل‌الخطاب است.

وی درباره حکم اعدام محسن شکاری افزود: این فرد به همراه یکی از دوستان خود با هدف شرکت در اغتشاشات از یک نقطه جغرافیایی شهر تهران به نقطه دیگری که اغتشاشات وجود داشته، عزیمت می‌کند و در ساعت هشت شب خیابانی را زیر پل ستارخان مسدود و با انسداد و قطع مسیر، ترافیک شدید ایجاد می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این فرد به ماموران در موقعیت علی‌رغم توجه و تذکر آنان با سلاح سرد حمله‌ور می‌شود و یکی از مأموران انتظامی را مورد تعرض قرار می‌دهد و مجروح می‌کند و شرایط بسیار نامناسبی را در آن محل ایجاد می‌کند و باعث تشدید اغتشاشات می‌شود.

ستایشی اظهار داشت: بعد از متواری شدن همراه او، متعاقبا وی نیز از موقعیت فرار می‌کند و پس از دستگیری، اقدامات قضایی برای او آغاز می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ابتدا بی‌درنگ از سوی قاضی کشیک مستقر، تحقیقات اولیه و نیز اقدامات اولیه توسط بازپرس انجام می‌شود و اقدامات اولیه در پرونده حاکی از اعترافات صریح متهم نسبت به اقداماتش است و او همه شرایط را تشریح می‌کند.

وی افزود: در نهایت بعد از تحقیقات مقدماتی، قرار تأمین بازداشت موقت صادر می‌شود و برای اقدامات بعدی به زندان دلالت داده می‌شود و پس از مدت قابل قبولی که دلالت بر فرآیندهای رسیدگی و متضمن سرعت است، با قرار جلب دادرسی و صدور کیفرخواست از سوی دادسرا و دادستان به دادگاه صالح می‌رود و به اعتبار اینکه اتهامات وی متعدد بوده، دادگاه انقلاب براساس کیفرخواست صادره و به تجویز قانون، براساس صلاحیت‌های که قاضی رسیدگی کننده داشته است، پرونده در دادگاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در مرحله اول رسیدگی به پرونده متضمن حضور وکیل تسخیری وی بوده است و این فرد تقاضای تعیین وکیل کرده بود که با وجود اینکه دادگاه وقت رسیدگی را تجدید می‌کند، متعاقباً چون اقداماتش را انجام نمی‌دهد همان وکیل تسخیری را می‌پذیرد و به فرایند دفاع ادامه می‌دهد و تا آخرین مرحله از رسیدگی در مراحل مختلف دارای وکیل و حق دفاع بر ایشان مترتب بوده است.

ستایشی اظهار داشت: ایشان در جلسه دادرسی حضور داشته و نکات را در مراحل مختلف تبیین کرده و گفته که اقدامات وی و قصدش چه بوده و با استفاده از سلاح سرد و مجروح کردن حافظان امنیت و ایجاد رعب و وحشت مردم موجبات شرایط را فراهم آورده و براساس موازین قانونی اعمال ایشان از مصادیق محاربه تشخیص داده شده است.

وی افزود: پس از صدور رأی و محکومیت وی به اعدام با فرجام خواهی در دیوان عالی کشور پس از گذشت مدت لازم و بررسی‌های لازم و تحقیق در نکات جامعدر پرونده، رأی او به موجب مقررات تایید می‌شود و به اجرا درمی‌آید.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: همه فرایندی که به عنوان اصول و قواعد دادرسی مورد نظر قرار می‌گیرد و باید به طور ویژه مورد توجه باشد از جمله صلاحیت دادگاه، حضور در جلسه دادرسی، حق دفاع، حق رسیدگی به دلایل، فرجام خواهی در این پرونده انجام شده است.

ستایشی افزود: در مرحله رسیدگی به پرونده در دادگاه انقلاب و در مرحله فرجام خواهی در دیوان عالی کشور با حضور قضات همه ابعاد و زوایای پرونده مورد بررسی قرار گرفته و آنچه مسلم شده، انطباق اعمال وی با محاربه است و به موجب قانون مجازات اسلامی محکوم شده است.

وی درباره اینکه آیا اقدامات محسن شکاری مصداق محاربه بوده و چرا مجازات اعدام برای وی در نظر گرفته شده، گفت: آنچه که موجب موازین شرعی خصوصا آیه ۳۳ سوره مبارکه مائده آمده است همچنین با توجه به روایت متعددی که وجود دارد و آنچه در کتاب وسائل الشیعه - به عنوان یکی از کتبی که در موازین شرعی به آن متمسک می‌شویم - آمده است، به صراحت شرایط محاربه تبیین شده و نظرات فقها و مراجع دقیقا مشخص است.

ستایشی با اشاره به ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی تصریح کرد: محاربه از ریشه «حرب» به معنای جنگیدن است و در قانون مجازات اسلامی، محاربه و افساد فی الارض در دو قسمت مجزا تبیین شده و عبارت است از سلاح واقعی اعم از گرم یا سرد؛ مصادیق این سلاح‌ها به شرح مقررات تبصره الحاقی ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات است که چه نوع سلاحی مد نظراست؛ سلاحی که مورد استفاده فرد (محسن شکاری) واقع شده در شمول سلاح‌های احصا شده است.

وی گفت: هر کسی از سوی هر فردی اعم از مرد و زن، مسلمان و غیرمسلمان به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها اقدام و ناامنی ایجاد کند مصداق محاربه است و در موضوع مورد بحث دقیقا این موارد مشخص شده و افعال فرد مورد نظر با موازین قانونی تطبیق داده شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به اینکه چرا اشد مجازات برای محسن شکاری در نظر گرفته شده، افزود: به دلیل شرایطی که بوده و شارع مقدس شرایط را تشریح کرده و در این مورد اقدام وی شناسایی شده است و طبق شرایط وصف محاربه داشته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا حکم صادره برای محسن شکاری با فردی که حادثه شاهچراغ را رقم زد یکسان درنظر گرفته شده و آیا این موارد با اصول تناسب جرم و مجازات سنخیت دارد، گفت: فعل یا ترک فعلی که به موجب قانون برای مجازات تعیین شده، وصف مجرمانه دارد و وظیفه قاضی هم این است که همه شرایط را در نظر بگیرد و عمل فرد را با موازین قانونی منطبق کند.

ستایشی تصریح کرد: عمل این فرد(محسن شکاری) مصداق محاربه و عمل وی با مجازات اعدام انطباق داشته است که با توجه به شرایط و مدارک، قاضی حکم داده است.

وی ادامه داد: تا قبل از محسن شکاری، برای چهار جاسوس رژیم صهیونیستی هم اعدام صادر و حکم اجرا شد. برای اینگونه موارد که مشمول ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی هستند، حسب مورد یا محارب است یا در حکم محاربه است و یا افساد فی الارض است که برای آنها حکم اعدام صادر می‌شود.

ستایشی تأکید کرد: به موجب قانون، کشیدن سلاح برای تحقق شرط محارب کافی است و حتما نباید کسی به قتل برسد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: کسانی که موجب «خافة الناس» شوند، محارب هستند و نیاز نیست در استفاده از سلاح به کسی آسیب برسد و همین که از سلاح استفاده شود، برای ناامنی و تحقق جرم کافی است.

ستایشی تأکید کرد: کسانی که در مقام توضیح هستند دقت بیشتری کنند. پسندیده نیست کسانی که قانون را ملاحظه می‌کنند آن را به نحو دیگری تفسیر کنند زیرا در مقررات کیفری باید روی مسائل دقت زیادی کرد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: ادامه یافتن و استمرار آشوب‌طلبی‌ها و سلب امنیت عمومی مردم با ادامه سناریوهای رسانه‌های بیگانه در انحراف افکار عمومی خواهد بود و این موضوع با زیر سوال بردن قانون و نهادهای قانونی و بی‌اعتبارسازی اصل قانون به روحیه دادن اغتشاشگران منجر خواهد شد که به دنبال مداخله خارجی‌ها در کشور هستند.

ستایشی با تاکید بر اینکه زیرسوال بردن اقدام دستگاه قضایی ظلم به قانون است، افزود: باید دقت کنیم که حقی تضییع نشود و با حمایت از تروریست‌های خیابانی، به مردم و قانون و ۲۰۰ کشته این اتفاقات ظلم نکنیم زیرا مردم و شرع اجازه مماشات را نمی‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.