حجت الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در توصیه به برخی از افراد در دانشگاه ها که خود را انقلابی و حتی سوپرانقلابی می دانند و به نوعی آتش معرکه را بیشتر می کنند، تاکید کرد: چه دانشجویی معترض باشد و چه نباشد، چه دانشجویی حتی با تندی رفتاری را انجام دهد که از نظر ما رفتار مطلوبی نیست و چه دانشجویی که تلاش کند قانونمند عمل کند، همه اینها بچه های ما هستند و هر رفتاری که اینها را از ناحیه ما و ارزش های متحد جامعه دور کند، به طور حتم یک رفتار آسیب زننده است و قابل تایید نیست.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه باید بپذیرد که نتوانست آن چه را که به عنوان مطالبات مردم در کف جامعه مطرح شد، نمایندگی کند. معدود دانشجویان معترض که ضدامنیتی‌ترین شعارها را سرمی‌دهند و معتقدند برای گفت‌وگو امنیت ندارند، حتی به دانشجویان معترض واقعی هم ظلم کردند.

حجت الاسلام مصطفی رستمی به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذر روز دانشجو و تبریک این روز به دانشجویان در ابتدا در خصوص مهمترین وظایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به خصوص وظایفی که رهبر معظم انقلاب برای این نهاد تعریف کرده است، اظهار کرد: ماموریت کلان این نهاد بر اساس اساسنامه نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها که البته مصوب سال ۱۳۷۲ است، در کنار مجموعه احکامی که رهبر معظم انقلاب برای مسوولان نهاد و روسایی که ایشان منصوب می فرمایند صادر کرده اند، شامل تضمین حرکت دانشگاه به سمت اهداف مطلوب برای تربیت دانشجو، دانشمند و تولید دانش به عنوان محصول دانشگاه به منظور حرکت مطلوب جامعه آرمانی ایران اسلامی است.

وی افزود: با تحولاتی که در فضای آموزش عالی روبرو هستیم و اضافه شدن ماموریت های جدید، تحولات خود دانشگاه ها و همچنین مجموعه نقش های جدیدی که به فضای دانشگاهی سپرده شده است، حرکت به سوی جامعه آرمانی نیازمند تحول است و در دستور کار نهاد رهبری در دانشگاه ها قرار گرفته است.

حجت الاسلام رستمی ادامه داد: طبیعتا در قالب این تضمین، موضوع نظارت بر حرکت دانشگاه و هدایت جریان کلی دانشگاه به سمت اهداف مطلوب و احیانا ایستادن در مقابل انحرافاتی که ممکن است وجود داشته باشد و حمایت از جریان انقلابی دانشگاه و مجموعه ای از بایدها و نبایدها که در محیط دانشگاهی وجود دارد نیز نیازمند توجه و جزو ماموریت های نهاد رهبری در دانشگاه ها به عنوان یکی از عناصر حاکمیت در مجموعه دانشگاه است.

آیا رهبر معظم انقلاب از عملکرد نهاد نمایندگی خود در دانشگاه‌ها رضایت دارند؟

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در خصوص اینکه آیا رهبر معظم انقلاب از عملکرد نهاد نمایندگی در دانشگاه ها رضایت دارند یا خیر نیز اظهار کرد: آخرین بازخوردی که ما از نظر مقام معظم رهبری نسبت به نهاد داشتیم، حکایت از رضایت ایشان بوده است.

حجت الاسلام رستمی افزود: رهبر معظم انقلاب فرموده اند که نهاد در دوره قبل خوب عمل کرده است و باید بهتر شود و این تعبیری است که حضرت آقا در مورد عملکرد نهاد داشته اند اما اینکه بگوییم در وضعیت مطلوب قرار داریم، به طور قطع هیچ دستگاهی در مورد خود نمی تواند این نظر را داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر احساس قرار گرفتن در فضای مطلوب وجود داشته باشد، طبیعتا حرکت و تحول متوقف خواهد شد و اینکه ما احساس می کنیم که باید تحول و شتاب را در مسیر حرکت خود داشته باشیم، بدان معنی است که از وضعیت موجود خودمان راضی نیستیم.

ارتباط دانشگاه‌ها با رهبری در انحصار نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها نیست

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها همچنین در پاسخ به این سوال، با توجه به اینکه یکی از وظایف و کارکردهای نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها ایجاد و تقویت ارتباط دانشجویان با رهبری است، آیا نهاد در طول چند سال گذشته در این امر موفق بوده است یا خیر گفت: ارتباط رهبر معظم انقلاب با بدنه دانشگاه، ارتباطی چندجانبه است بدان معنی که هم نهاد به عنوان نمایندگی ایشان در فضای آموزش عالی وظایفی را در ارتباط دهی با ایشان دارد و هم مجموعه های دیگر منصوب به ایشان همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی که ماموریت های جدی در حوزه آموزش عالی برای آنها تعریف شده است.

حجت الاسلام رستمی افزود: همه اینها مجموعه هایی منتصب به رهبری هستند و وظیفه انتقال مطالبات و دیدگاه های ایشان را به فضای آموزش عالی و همچنین اعلام آنچه که در آموزش عالی می گذرد به رهبری را، برعهده دارند. ضمن اینکه دستگاه ها نیز به همین صورت با ایشان مرتبط هستند.

وی اضافه کرد: علاوه بر اینها برخی دستگاه ها از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، برخی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به دلیل خصوصیت های خاص خود و همچنین دانشگاه های حوزه نظامی به عنوان طیفی از آموزش عالی، مسیرهای ارتباطی انتقال پیام های دانشگاه به رهبری و همچنین دریافت نکات و پیام ها و مطالبات رهبری را در قالب های مختلف برعهده دارند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تاکید کرد: نقش نهاد رهبری در دانشگاه ها را در موضوع ارتباط رهبری با فضای آموزش عالی و دانشگاه ها نباید یک نقش انحصاری دانست و ارتباط دانشگاه ها با رهبری منحصر به کانال نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها نیست.

بیشترین ارتباط رهبری با دانشگاهیان و نخبگان است

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ادامه همچنین با بیان اینکه، رهبر معظم انقلاب علاوه بر فضای ارتباطی موجود، قالب های مختلفی برای ارتباط با دانشگاه ها دارند، افزود: مروری بر دیدارها و ارتباطات عمومی رهبری با اقشار و مجموعه های مختلف بیانگر آن است که بیشتر ارتباط رهبری با طیف و جریان دانشگاهی، استادی و نخبگی کشور است.

حجت الاسلام رستمی افزود: این بدان معنی است که رهبر معظم انقلاب اهتمام ویژه ای به دیدار با دانشجویان، اساتید و نخبگان و جریان دانشگاهی و علمی کشور دارند.

وی ادامه داد: در دوران قبل از کرونا که به هر حال برنامه های ایشان نیز ایجاب می کرد، حضرت آیت الله خامنه ای علاوه بر این دیدارها، به صورت ماهانه دیدارهایی با روسای دانشگاه ها و هیات رئیسه و اساتید دانشگاهی به صورت اعلام نشده و غیررسانه ای داشته اند.

حجت الاسلام رستمی همچنین اظهار کرد: در ارتباط دانشجویی نیز طبیعی است هنگامی که ارتباط در فضا و اجتماع سیاسی دانشگاه است، طیف هایی که نمایندگی رسمی دانشگاه را برعهده دارند، بیشتر فرصت بیان مطالبات را دارند و این بدان معنی نیست که ایشان تنها این مطالبات را می شنوند.

وی در ادامه در خصوص اینکه آیا نهاد دغدغه های همه دانشجویان از طیف های مختلف را به رهبری منتقل می کند، نیز تصریح کرد: البته نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها خود را موظف می داند که حقیقت آن چیزی را که در جریان عمومی دانشگاه در حال رخ دادن و در حال جریان است، به اطلاع رهبری رسانده و در قالب اطلاعات تحلیلی منتقل کند و طبیعتا از آن سو نیز مسیرها و مطالبات رهبری در مواردی که ضروری دانسته شود، توسط نهاد منعکس و تبیین می شود.

چه میزان از دانشجویان دانشگاه‌ها سیاسی هستند؟

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهیم بدنه دانشجویی را تحلیل کنیم که چه طیف هایی در فضای دانشگاهی هستند، باید بگویم که از نظر سیاسی دو طیف اقلیت فعال سیاسی و یک طیف اکثریت غیرفعال در حوزه کنشگری سیاسی در دانشگاه ها داریم.

حجت الاسلام رستمی تاکید کرد: اینکه یک اقلیت احساس کند نمایندگی همه دانشجویان را برعهده دارد و میزان حضور آنها در فضای عمومی نشان دهنده التفات همه دانشجویان به آنها است، این قطعا منطقی نیست. هنگامی که طیف کنشگر سیاسی با مجموع همه گرایش های خود طیف اکثریت دانشگاه را شامل نمی شود، یعنی ما یک اکثریتی در دانشگاه داریم که ممکن است اصلا در فضای کنشگری سیاسی ورودی نداشته باشند.

وی افزود: در همین التهابات اخیر در دانشگاه ها اگر توجه کنیم مجموع هر دو طیف شامل کسانی که در جریان اعتراضی حتی به حوزه رفتارهای تند و غیرقانونی و هنجارشکن ورود کردند با مجموع طرف مقابل که برای دفاع از ارزش های دینی و اجتماعی در میدان حاضر شدند (جمع هر دو طیف کنشگر با شدت و حدت موجود در فضای دانشگاهی)، به اندازه اکثریت دانشگاه نمی رسد.

وی گفت: بنابراین اولین قائده و نکته ای که باید در فضای دانشگاهی و فهم حقیقت دانشگاه بپذیریم، این است که ما آدم هایی با رویکردهای مختلف در فضای دانشگاهی چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه فرهنگی و اجتماعی داریم؛ همانطور که تنوع کشور را در حوزه زبانی، نژادی، مذهبی و قومی شاهد هستیم و این پذیرش حقیقت جامعه و دانشگاه است.

آیا نهاد رهبری در دانشگاه‌ها حق مطالبه‌گری دانشجویان را به رسمیت می‌شناسد؟

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه حق مطالبه گری دانشجویان در دانشگاه ها را به رسمیت می شناسد یا خیر و اینکه برخی معتقدند یک دوگانگی در مواجهه با اعتراضات دانشجویی وجود دارد و نحوه برخورد با معترضان را، با معترضان سال ۱۳۵۷ مقایسه می کنند، اظهار کرد: در هر پدیده اجتماعی نوع پیش فرض هایی که از سوی افراد برای قضاوت آن پدیده وجود دارد، متغیر مهمی برای ارزیابی محسوب می شود.

حجت الاسلام رستمی با ذکر مثالی توضیح داد: به طورحتم یک دزد هنگامی که با پنجه قوی پلیس مواجه می شود، هرگز تحلیل تحسین آمیزی به این رفتار پلیس نخواهد داشت؛ از سویی دیگر و بالعکس فردی که مالباخته است، تحلیل تحسین آمیزی نسبت به این رفتار پلیس خواهد داشت.

وی افزود: ما نمی توانیم بگوییم چرا دو نوع قضاوت وجود دارد به طوری که یکی می گوید پلیس وظیفه شناس و توانمند و دیگری آن را عامل مخل و مزاحم می داند این به دلیل آن است که با دو عینک به یک اتفاق و پدیده می نگریم.

حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه، در پدیده های اجتماعی نیز این وضعیت وجود دارد و مشاهده می شود، گفت: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه مردم در مقابل یک نظام وابسته، نظام سلطه و محصول کودتای ۲۸ مرداد قرار گرفتند به طوری که ۲۵ سال آمریکایی ها در این کشور حاکم شدند و هدف مردم این بود که این نظام وابسته را ساقط کنند و طبیعی است که این مردم حرکت خود را یک حرکت ارزشمند انقلابی مبتنی بر حق و کرامت انسانی می دانند.

وی گفت: این در حالی است که در همان زمان ممکن بود وابستگی رژیم شاه این حرکت را یک حرکت آشوب طلبانه و ضد قانون اساسی تلقی کنند و این طبیعی است و برای آنها تصوری منطقی بود؛ اما از این سمت حقیقتی ورای این توصیف ها وجود داشت مثل همان قصه پلیس که عرض کردم، فارغ از اینکه ما از منظر یک دزد یا یک مالباخته به عملیات پلیس نگاه کنیم باید خودمان را از این نقش ها بیرون آورده تا بتوانیم حقیقت ماجرا را مشاهده کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در مردمی بودن انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران که به نوعی انقلاب قرن نامیده می شود و در اسلامی بودن و پیشتاز بودن عناصری از دل مردم و برآمده از مردم و برای مردم بودن این انقلاب هیچ تردیدی نیست.

حجت الاسلام رستمی اظهار کرد: در حال حاضر ممکن است عده ای کم اطلاع از تاریخ، انقلاب اسلامی ایران را به آمریکایی ها یا انگلیسی ها نسبت دهند. بحث هایی که محیط آن هم بسیار کم عمق و محدود به فضاهای غیردانشگاهی و اینستاگرامی باشد و مبنای استدلال تاریخی و بیانی از طرف افراد باسواد و علمی ندارد. طبیعتا این انقلاب کسانی را که در مقابل اراده مردم مقاومت می کنند و کسانی را که می خواهند از نظامِ برآمده از کودتا دفاع کنند، ضدمردم می داند و این طبیعی است.

مقایسه انقلاب اسلامی با اعتراضات اخیر با توسل به پروپاگاندا و جوسازی رسانه‌ای

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها همچنین گفت: آن چیزی که در حوادث اخیر شاهد هستیم، در چند جنبه قابل تحلیل است؛ اول این سوال مطرح است که چه میزان از مردم با این اعتراضاتی که در کف جامعه بود، همراهی کردند.

حجت الاسلام رستمی افزود: یک بار می گوییم آیا مردم از همه چیز راضی هستند که قطعا گزاره دقیقی نیست، چراکه مردم نسبت به موضوعات مختلف اعتراض دارند، هم مسوولان و هم مردم به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی مردم اذعان می کنند و هردو معتقدند که باید این وضعیت بهبود یابد. اما همین مردم می دانند مشکلات معیشتی ناشی از تحریم ها از سوی دشمنانی که قصد دارند ملتی را تسلیم خود کنند، ناشی از عملکرد یا اداره کارگزارانی است که چشم به غرب دوخته بودند و ناامید بازگشتند.

وی ادامه داد: حال می گوییم آیا رضایت عمومی است که پاسخ خیر است، یک وقتی هم می گوییم آیا این بدان معنی است که همه مردم نسبت به نظام مستقر اسلامی مخالف و معترض هستند که این نتیجه گیری هم نتیجه گیری دقیق و صحیحی نیست. چرا که این دیدگاه با برخی اتفاقات تاریخی از جمله استقبال از ورود امام راحل به میهمن اسلامی با وجود مستقر بودن رژیم پهلوی و گارد شاهنشاهی و آمریکایی ها در ایران و همچنین مراسم تشییع جنازه باشکوه امام راحل به عنوان بنیانگذار این نظام مغایر است.

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها گفت: اینکه کسانی این مشابهت سازی را کنند و مثلا با تجمع چند گروه ۵۰ نفره در ۱۰ نقطه شهر یا تجمع ۱۰۰ نفره در یک محیط آموزش عالی بیایند بگویند بله یک انقلابی شبیه انقلاب اسلامی در حال رخ دادن است، بخشی از این مشابهت سازی به کم اطلاعی مخاطبان و بخشی نیز به پروپاگاندای رسانه ای که در فضای مجازی در حال رقم خوردن است، برمی‌گردد که یک نوع شناخت و تصویر جعلی از حقایق جامعه است که به تصویر می کشند. مثل خبرهای اعتصاب هایی که به جامعه القا می شود.

دانشگاه‌ها نتوانستند مطالبات کف جامعه را نمایندگی کنند

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها در ادامه اظهار کرد: ممکن است عوامل نارضایتی فراوانی در جامعه وجود داشته باشد و اصلا این دست به دست شدن ها و تحول ها و برآمدن دولت جدید و نارضایتی از دولت قبلی نیز ناشی از همین مسائل است اما آن چیزی که در دانشگاه ها در طول این دو ماه و اندی اخیر اتفاق افتاد، نسبتی با آن چیزی که از نارضایتی عمومی یا میل به تغییر و تحول اساسی در فضای سیاسی که در قالب های مختلف ممکن است ادعا شود، نداشته است و این نسبت، نسبت دقیقی نیست.

حجت الاسلام رستمی با اشاره به نظرسنجی های اخیر انجام‌شده در خصوص دلایل نارضایتی مردم و وقوع برخی اعتراضات مردمی اظهار کرد: عمده مردم میل به تحول در حوزه اقتصاد دارند و دانشگاه باید بپذیرد که نتوانست آن چه را که به عنوان مطالبات مردم در کف جامعه است، نمایندگی کند.

حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه،‌ در دوره فیلترینگ، تنها ۶ درصد مردم مساله خود را فیلترینگ می دانستند، بیان کرد: در اوج اعتراضی که ممکن بود در فضاهای عمومی نسبت به موضوعاتی اتفاق افتاده باشد و اتفاقا نقطه آغاز آن مرگ خانم مهسا امینی بود، اینطور القا شد که معترضان نسبت به حجاب اجباری، مقررات مربوط به حجاب یا حقوق زنان اعتراض دارند؛ در حالی که تنها سه و نیم درصد مردم مساله خود را پوشش می دانند و در این حوزه دغدغه آنچنانی مردمی وجود نداشت.

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها در پاسخ به این سوال که آیا نسبتی بین مطالبات معترضان دانشگاهی و مطالبات عمومی وجود دارد، اظهار کرد: به هیچ وجه نسبتی بین مطالبات، شعارها و رفتارهای دیده شده در دانشگاه ها با مطالبات جامعه وجود ندارد و کسانی که در صحنه دانشگاه ها حاضر شدند، نمایندگی اکثریت را نداشتند.

حجت الاسلام رستمی تاکید کرد: اگر جامعه دانشگاهی شعارها و مطالباتی را بیان و کرد که نسبتی با مطالبات، نیازها و مسائل واقعی مردم نداشت، اینجا جایی است که نیازمند تامل جدی است. بنده معتقدم که دانشگاه باید مجددا خود را بازخوانی کند.

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در توضیح بیشتری افزود: میانگین افراد شرکت کننده در تجمعات دانشجویی بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر بوده است، یعنی در یک دانشگاه ۲، ۱۰ یا ۲۰ هزار نفری ما شاهد تجمع ۵۰ تا ۱۰۰ یا حداکثر ۲۰۰ و ۵۰۰ نفر بوده ایم و معترضان نیز شعارهایی را سرمی دهند که با باورها و ارزش های عمومی جامعه فاصله زیادی دارد.

اکثریت دانشجویان کشور معتقد به مقدسات و وطن‌پرست هستند

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها همچنین در ادامه با اشاره به انجام پروژه ای به صورت منظم از سوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در دانشگاه های کشور در ارتباط با میزان باور دانشجویان به مقدسات و ارزش های دینی و هویت ملی و دفاع از وطن، تصریح کرد: بر اساس این مطالعه اکثریت قاطع دانشجویان کشورمان دانشجویان معتقد و وطن پرست هستند.

حجت الاسلام رستمی با اشاره به تلاش رسانه ای دشمنان در جوسازی بین جوانان جامعه گفت: مشاهده کردیم که در یک فضایی عده ای نسبت به باخت تیم ملی اظهار شادی کردند که به طور حتم این طیف نمایندگی دانشگاه را ندارند اما این مساله از سوی رسانه ها و جریان های مهاجم که جبهه شناختی دشمن را تشکیل می دهند نسبت به فضای فرهنگ عمومی کشور، با صدای بلند نشر داده می شود و در این فضا ممکن است هنگامی که به دانشگاه نگاه می کنیم، تنها این صدا را بشنویم اما در واقع صدای اصلی دانشگاه این نیست.

اندک دانشجویان معترضی که ضدامنیتی‌ترین شعارها را سرمی‌دهند، معتقدند برای گفت‌وگو امنیت ندارند

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها در ادامه با اشاره اینکه، معدود دانشجویان معترض، به دعوت برای انجام گفت و گو پاسخ منفی می دهند و از آن فرار می کنند، افزود: این معترضان در حالی که ضدامنیتی‌ترین شعارها را سر می دهند، معتقدند که برای گفت و گو امنیت ندارند.

حجت الاسلام رستمی اظهار کرد: در هیچ فضای اعتراضی در دانشگاه شاهد نیستیم که معترضان به دعوت برای گفت و گو پاسخ مثبت بدهند. حال این پارادوکس چگونه قابل حل است، از یک طرف می گویند اگر استدلالی برای حرفم بگویم امنیتی برای من وجود ندارد اما همین فرد بدون استدلال نسبت به ارزش های طرف مقابل خود فحاشی می کند. این نشان می دهد که ما با یک گروهی در اعتراضات مواجه هستیم که میل به گفت و گو و بیان مطالبه ندارند.

معدود معترضان فضای دانشگاهی به معترضان واقعی ظلم کردند

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها همچنین با تاکید بر اینکه، در کنار این مسائل باید بپذیریم که در درون همین طیف دانشجو، اعتراضات و مطالبات متنوعی وجود دارد که باید به آنها توجه شود، افزود: اتفاقا در فضاهای ملتهب، این گروه که معترض واقعی هستند، مورد ظلم واقع می شوند.

حجت الاسلام رستمی افزود: به طورحتم در فضای دانشگاهی یک سری مطالبات کیفی و مطلوب در ارتباط با اشتغال، مسائل رفاهی، تسهیل در ازدواج و شرایط ازدواج و مطالبات صنفی وجود دارد که آن دسته از معترضان که به این نوع مسائل صنفی اعتراض دارند، اسیر یک گروه معدود شده اند که با فحاشی به مقدسات گروه مقابل خود، تمام این مطالبات را به حاشیه می برند.

وی گفت: اگر شما از دانشجویان سوال کنید که چند نفر از آنها مساله‌شان اشتغال، ازدواج یا خوابگاه های دانشجویی متاهلی یا بهبود کیفیت آزمایشگاه و مواد آزمایشگاهی و دسترسی به تجهیزات پیشرفته علمی است، این موضوع روشن می شود. در حالی که در این بین اوج مطالبه برخی نشان دادن برخی حرکات سخیف جنسی است.

حجت الاسلام رستمی ادامه داد: حال چه نسبتی بین این دو گروه از معترضان وجود دارد. این افراد معدود کسانی هستند که به دانشگاه و حتی به معترضان ظلم کردند چراکه در این فضا بسیاری از معترضان اصلا توان، فرصت و ضرورت همراهی با اعتراضات را نمی بینند و بعد تصور می شود که جریان اعتراضی قالب یعنی همین جریان افراطی و افراط گرایی است که از قضا خود را هم نماینده معترضان می دانند.

بهترین نوع اعتراض، اعتراض عالمانه همراه با راهکارهای حل مسائل است

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها همچنین در پاسخ به این سوال که جدا از معیشت و نیازهای روزمره دانشجویی، بهترین نوع اعتراض و مطالبه برای یک سری از دانشجویان دارای دغدغه های سیاسی کدام است، گفت: دانشگاه یک محیط فرهیختگی و کانون تجمع نخبگانی کشور محسوب می شود. اینجاست که باید مسائل را دانشجویان دقیق تحلیل کرده و نقد کنند و در نهایت برای رفع آن راه حل ارائه کنند که این فرآیند عالمانه حل مسئله است.

حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه، ما در کشورمان قطعا دارای مسائل مختلف در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حوزه آزادی های فردی و اجتماعی هستیم، افزود: در شرایط امروز یک نسل در حال ارتباط گسترده با جامعه جهانی است و مسائل تغییر سبک زندگی را نیز پیش رو داریم.

وی با اشاره به اینکه، مولفه های هویتی در حال تغییر هستند، افزود: در این مسائل باید برخی از مطالبات قومی، صنفی، مذهبی و منطقه ای و نوع چفت و بست های جامعه را هم در نظر گرفت و جامعه دانشگاهی می تواند این محیط رنگارنگ را به شکل مناسبی رو به جلو به حرکت درآورد و اینها مسائلی است که باید مورد توجه و اولویت دانشگاه ها برای تحلیل و ارائه راه حل مدنظر قرار گیرد.

حجت الاسلام رستمی در عین حال گفت: این نقد به دانشگاه وجود دارد که چه مقدار به این مسائل ورود کرده است و البته این نقد ممکن است به حکمرانی آموزش عالی هم وجود داشته باشد که چه مقدار از ظرفیت دانشگاه را برای رفع این مسائل به خدمت گرفته است اما هیچکدام از این موضوعات به حرکات هنجارشکنانه و خلاف اخلاق محیط علمی برای بیان مطالبات مشروعیت نمی بخشد.

رفتارهای تندی که اتحاد جامعه دانشجویی را خدشته‌دار کند، مورد تایید نیست

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها همچنین در بخش دیگری با تاکید بر اینکه، بسیاری از توانمندی های امروز کشورمان محصول تلاش دانشگاه و دانشگاهیان است و دانشجویان سرمایه و پیشقراولان پیشرفت و توسعه کشور هستند، گفت: تک تک جامعه سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری دانشجویان کشور با هر طرز تفکر و اندیشه ای نقطه قوت و یک پتانسیل و سرمایه ارزشمند برای کشور محسوب می شوند.

حجت الاسلام رستمی در توصیه به برخی از افراد در دانشگاه ها که خود را انقلابی و حتی سوپرانقلابی می دانند و به نوعی آتش معرکه را بیشتر می کنند، تاکید کرد: چه دانشجویی معترض باشد و چه نباشد، چه دانشجویی حتی با تندی رفتاری را انجام دهد که از نظر ما رفتار مطلوبی نیست و چه دانشجویی که تلاش کند قانونمند عمل کند، همه اینها بچه های ما هستند و هر رفتاری که اینها را از ناحیه ما و ارزش های متحد جامعه دور کند، به طور حتم یک رفتار آسیب زننده است و قابل تایید نیست.

وی در توصیه به دانشجویان برای روز ۱۶ آذر روز دانشجو خطاب به آنها اظهار کرد: این کشور، سرزمین و این ملت در میان آتش هایی که در طول تاریخ تجربه کرده و ظلم هایی که به خصوص در ۲۰۰ سال اخیر به خود دیده، سربلند بوده است. ملت ایران، ملتی شایسته است که از ظرفیت آفرینش یک جامعه مطلوب و ارائه یک الگو به جوامع دیگر برخوردار است.

حجت الاسلام رستمی معتقد است: دستیابی به این ظرفیت و فعال کردن این استعدادها و رسیدن به این آرمان ها به جز همفکری، همدستی، هم آرایی و اتحاد جامعه به دست نخواهد آمد.

وی با تاکید بر اینکه، توانمندی های امروز ایران در حوزه های مختلف علمی، فناوری پزشکی، دفاعی، صنعتی و سایر عرصه ها حاصل کنار یکدیگر قرار گرفتن مدیران و دانشمندان جامعه بوده است و این اتفاق باید در همه عرصه ها رقم بخورد، افزود: اگر قرار است نقصی را از خودمان برطرف کنیم، هرگز دست های جنایتکار و سیاه، توانمندی دستگیری از این جامعه را نخواهند داشت و باید دست در دست هم با حرکت ارزشمند رو به جلو، نقایص را برطرف و فضائل جامعه را بالا ببریم.

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها همچنین بیان کرد: مسائل اخیر در کشور نشان داد که جریان تربیتی و فرهنگی در دانشگاه ها جریان اصلی حرکت در جامعه است و اگر به این بخش توجه لازم نشود یا کم توجهی شود، گاهی اوقات آسیب های آن، سایر حوزه ها را هم دربرخواهد گرفت و جبران آن هزینه های بسیار سنگین تری را بر جامعه تحمیل خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.