حزب لیکود به بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که احزاب دینی صهیونیست به صورت چرخشی وزارت دارایی را در اختیار خواهد داشت.

به گزارش جماران؛ حزب لیکود پنجشنبه شب از توافق بنیامین نتانیاهو با احزاب تندرو دینی صهیونیستی برای تشکیل کابینه ائتلافی خبر داد.

طبق گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ حزب لیکود به رهبری بی بی اعلام کرد که احزاب دینی صهیونیست به صورت چرخشی وزارت دارایی را در اختیار خواهد داشت.

براساس گزارش حزب نتانیاهو، احزاب دینی در کنار وزارت دارایی، وزارت خانه‌های دیگری نیز در اختیار خواهد داشت، هرچند به جزییات و اسامی این وزارتخانه‌ها هیچ اشاره‌ای نشده است.

احزاب افراطی دینی صهیونیستی شامل ائتلاف "صهونیسم دینی - عوتسما یهودیت"، حزب "شاس" و حزب "یهودیت تورات" است.

با حضور بیشترین شمار شهرک نشینان و اعضای احزاب دینی "صهیونیستی" و "حریدی" در کِنِست (پارلمان) رژیم صهیونیستی پیش بینی می شد که ترکیب اعضای کِنِست و به تبع آن کابینه آینده صهیونیستها متفاوت از گذشته باشد و این رژیم بیش از پیش در مسیر افراط گرایی و تنش آفرینی حرکت کند.

انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی اواسط آبان ماه گذشته برگزار شد که در آن اردوگاه سیاسی تحت رهبری نتنانیاهو با کسب ۶۴ کرسی بر اردوگاه رقیب خود متشکل از ائتلاف «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشبرد امور و «بنی گانتس» وزیر جنگ کنونی رژیم صهیونیستی پیروز شد. ائتلاف لاپید و گانتس در این انتخابات ۵۱ کرسی را کسب کردند.

 

حزب لیکود

 

در پارلمان آینده رژیم اسرائیل که بیست و پنجمین دوره خواهد بود و نیز در ائتلاف حاکم آینده، بیشتر "کیپا" پوشان (یهودیان مذهبی که کلاهی به نام کیپا برسر می‌کنند) و بیشترین تعداد شهرکنشینان صهیونیست و تعداد بسیار کمی از زنان حضور خواهند داشت.

از نظر تعداد، بیش از نیمی از اعضای ائتلاف آتی، یهودیان دینی و حریدی (یهودیان ارتدوکس افراطی) خواهند بود که ۱۸ نفر از آنها در احزاب افراطی ارتدوکس «شاس» و یهودیت تورات» عضویت دارند.

همچنین ۱۲ نماینده حزب "صهیونیسم دینی" و سه تن از اعضا از حزب لیکود جزء مذهبی ها هستند. علاوه بر اینها، پنج نماینده یهودیان ارتدوکس در پارلمان هستند که در جرگه حزب "اردوگاه رسمی" به رهبری گانتز قرار دارند و یک خاخام اصلاح گرا از حزب کارگر نیز در میان اعضای پارلمان جدید وجود دارد.

به استثنای ۱۰ عضو پارلمان در دو لیست عربی (جبهه متحد دموکرات برای صلح و برابری (حداش) و جنبش عرب برای تغییر (تعل)، هیچ عضو عرب دیگری در پارلمان وجود ندارد.

به عقیده تحلیلگران سیاسی، حضور راست افراطی و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی در قدرت از یک سو باعث خواهد شد که ائتلاف حاکم آینده به ریاست نتانیاهو رویکرد و سیاست های بسیار افراطی و فاشیتی را علیه فلسطینی ها در داخل سرزمین های اشغالی و در کرانه باختری و قدس و نوار غزه در پیش بگیرد و از سوی دیگر، سطح تنش ها در منطقه را افزایش دهد.

د رهمین راستا، یائیر لاپید نخست وزیر پیشبرد امور رژیم صهیونیستی نسبت به تشکیل کابینه آینده این رژیم توسط احزاب تندوری دینی و عواقب بد ناشی از آن در سطح داخلی و خارجی برای صهیونیستها هشدار داد.

وی پیشتر که دوره اش با روی کار آمدن کابینه جدید این رژیم پایان می یابد، هشدار داد که احزاب تندروی دینی نه تنها در این کابینه مشارکت خواهند داشت بلکه قدرت تماما در دست آنها خواهد بود.

لاپید در این باره به برخی اظهارات سران احزاب راست گرای دینی و قومی درخصوص پروژه ها و قوانینی که قرار است در کابینه آتی رژیم صهیونیستی تصویب شود، استناد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.