کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: آمریکایی‌ها هم ریاکارانه رفتار می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند. اگر آمریکایی ‌ها می‌گویند مذاکرات متوقف شده، پس چرا از سوی واسطه‌ها پیام می‌دهند؟

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تعهد در مقابل تعهد پیام واضح ایران گفت: مطالبات ایران در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها قانونی، روشن و منطقی است.

ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره واکنش ایران به حمایت علنی آمریکا از آشوبگران در ایران و ادعای کنار گذاشته شدن مذاکرات گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است، هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند؛ آنها و بارها از کانال‌های مختلف پیام داده و بر آمادگی خود برای بازگشت به توافق تاکید می‌کنند و مذاکراتی هم در این زمینه انجام می‌دهند.

کنعانی با تصریح اینکه صورت مسئله روشن است، گفت: پاسخ ایران در این زمینه واضح است و دیدگاه‌ها و مطالبات جمهوری اسلامی  کاملاً قانونی، روشن و منطقی است. اگر آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که امکان بازگشت به توافق وجود ندارد یا مذاکرات متوقف شده یا برنامه ای ندارند، چرا پیغام می‌دهند؟ چرا بر آمادگی خود برای از سرگیری توافق از طریق واسطه‌ها تاکید می‌کنند؟ 

وی تاکید کرد: مشخص است که آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند هم می‌خواهند هزینه های توافق را پرداخت نکنند، آنها همچنین روی موضوعاتی شرط‌بندی کردند که بارها و بارها از آن نتیجه گرفتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام آمریکا در حمایت مستقیم از اغتشاشات در داخل ایران را تکرار سیاست اشتباهی دانست که آنها سالیان سال در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.

کنعانی افزود: آنها از روش های غلطی که همواره به نتایج نامناسبی منتهی شده است، نتیجه نگرفتند.

وی ادامه  داد: در حال حاضر آمریکایی‌ها یک سوی اغتشاش و حمایت از اغتشاشات در داخل ایران هستند و تحریم‌های آنها تکرار همین اشتباهات غلط است، بنابراین آنها باید راجع به این دوگانگی به افکار عمومی توضیح بدهند که اگر توافق نمی خواهند پس برای چه پیام می‌دهند؟

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه زمینه بازگشت به توافق کاملا مشخص است، گفت: آمریکایی‌ها می‌توانند در چهارچوب توافق شده و ابعادی که در وین مورد تاکید قرار گرفته، به توافق و مذاکرات بازگردد اما به نظر می‌آید آمریکایی‌ها همچنان دچار دوگانگی هستند و از یک سو به مسائل سیاسی و داخلی خود نگاه می‌کنند و از سوی دیگر نیم نگاهی هم به تحولات داخلی ایران و حمایت از اغتشاشات دارند.

کنعانی با بیان اینکه ایران کشور مقتدری است، تصریح کرد: با ارعاب، تحریک و تهییج، نمی توانند جمهوری اسلامی ایران را وادار به دادن امتیازات یک جانبه کنند. مسیر توافق یک مسیر دو جانبه و تعهد در برابر تعهد است.

سخنگوی وزارت خارجه  تعهد به برجام را پیام واضح ایران دانست و تاکید کرد:  ایران متعهد به برجام است مشروط بر اینکه طرف آمریکایی هم متعهد به شروط‌ها و مفاد برجام باشد. آمریکا با توجه به رصد تحولات و اطلاعاتی که دراند، حتماً می‌دانند که جمهوری اسلامی از شرایط جاری عبور کرده است و اگر روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کردند، اشتباه می‌کنند.

کنعانی به دولت آمریکا توصیه کرد که معقولانه رفتار کنند و به تعهدات خود در مذاکراتی که از طریق واسطه ها انجام داده و می‌دهند، متعهد بمانند و به توافق برگردند و این پاسخ روشن و محکم ما به طرف آمریکایی است.

رفتارهای کشورهای غربی و اروپایی علیه ایران غیرقانونی و غیرمشروع است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه حمایت از اغتشاش، آشوب، ناامنی و بی ثباتی در کشورها غیرقانونی است، اظهار داشت: حمایت از اغتشاشگران و میدان دادن به جریان های تروریستی کاملا غیرقانونی و غیرمسئولانه است.

کنعانی همچنین در خصوص مواضع غیرسازنده برخی کشورهای غربی و اروپایی علیه کشورمان گفت: در طی روزهای آینده اقدام متناسب و متقابل با تحریم های اعمال شده اخیر انجام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برخی کشورهای غربی و اروپایی حمایت از اغتشاشگران ، ایجاد فضای تبلیغی و میدان دادن به جریان هایی که سابقه فعالیت تروریستی دارند را در دستور کار قرار داده اند.

وی درباره آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران نیز گفت: پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شده و در مسیر پیشرفت قرار داریم؛ آزادسازی دارایی های ایران موضوع فنی است و مذاکرات فنی در جریان است.

اتهامات علیه ایران در خصوص جنگ اوکراین مردود و بی اساس است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه اروپا و آمریکایی ها خود زمینه ساز آغاز جنگ در اوکراین شدند و اکنون به ایران اتهام می زنند، تاکید کرد: ما صادر کننده تسلیحات به هیچ یک از طرف های درگیر در جنگ اوکراین نیستیم و این یک رفتار فرافکنانه و اتهام زدن بی حاصل است که در جهت پایان دادن به جنگ نیست.

کنعانی اتهامات بی اساس علیه ایران در خصوص جنگ اوکراین مردود و بی اساس دانست و گفت: ما یک طرف جنگ در موضوع اوکراین نیستیم کشورهای غربی در یک طرف جنگ اوکراین قرار دارند آن وقت ایران را متهم می کنند.

تذکر لازم به سفارتخانه ها داده شد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحرکات سفارتخانه ها در اغتشاشات اخیر اظهار داشت: برخی سفارتخانه ها در زمان اغتنشاشات رفتار غیر دیپلماتیک داشتند که تذکرات لازم داده شد و توجه به التزام به شروط و شرح وظایف دیپلماتیک به آنان داده شده است.

کنعانی افزود: برخی سفرا و نمایندگان سیاسی به وزارت امور خارجه احضار شدند و اعتراض جدی و تذکر لازم داده شد و در این زمینه دستگاه دیپلماسی دقت نظر و اشراف لازم را دارد.

آخرین روند مذاکره با عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت مذاکرات با عربستان با توجه به پنج دور گفت و گو با مشارکت عراق اظهار داشت: معتقدیم دو کشور برداشتن گام جدید در مسیر ارتقای مناسبات دو کشور تامین کننده منافع مشترک دو کشور و منافع منطقه ای است و فرصت ها و زمینه های مشترک همکاری بین دو کشور زیاد است و امیدواریم روند گفت و گوهای مثبتی که طی شده با تشکیل جلسات جدید در حوزه سیاسی ما را یک گام جلو ببرد.

وی درباره تحولات یمن نیز گفت: تعیین سفیر جمهوری اسلامی ایران و اعزام به یمن از اولویت ایران است و امیدواریم با بهبود شرایط این امکان فراهم شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.