مجلس شورای اسلامی با ۱۷۶ رأی موافق به سید صولت مرتضوی به عنوان وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی اعتماد کرد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، در جریان بررسی صلاحیت صولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مخالفان و موافقان وی نقطه نظرات خود را در صحن علنی مطرح کردند.

جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی امروز در حالی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۰۱ نفر از نمایندگان مجلس آغاز به کار کرد که در اولین برنامه، بررسی صلاحیت صولت مرتضوی برای تصوی وزارت کار در دستور کار بهارستان قرار داشت.

حضور مخبر و جمعی از وزرا در صحن مجلس

در ابتدای این جلسه محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور درغیاب رئیسی به منظور دفاع از وزیر پیشنهادی در صحن علنی امروز مجلس حضور پیدا کرد.

محسن رضایی معاون اقتصادی رییس‌جمهور، سید مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه، امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و غلامحسین اسماعیلی رییس رییس‌جمهور در این جلسه مخبر را همراهی می‌کنند.

موافقت کمیسیون آموزش با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی کار

پیش از بررسی اظهارات موافقان و مخالفان رضا حاجی پور در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درخصوص بررسی برنامه ها و صلاحیت سید صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به شرح زیر قرائت کرد:

حل مشکل اشتغال کشور بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه ای، امکان پذیر نیست. به همین منظور، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بعنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور می باشد. تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی که دبیرخانه شورای عالی آن را در وزارت کار پیش بینی نموده است، اهمیت این وزراتخانه و وزیر مربوطه را در حل ریشه ای مشکل اشتغال بیان می نماید.

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای دکتر مرتضوی دارای دکتری حقوق عمومی از دانشگاه عدالت می باشند. از سوابق اجرایی ایشان می توان به استانداری خراسان جنوبی، شهرداری مشهد، معاونت سیاسی وزیر کشور، معاونت اجرایی رئیس جمهور و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری اشاره نمود.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

در جلسه کمیسیون با آقای دکتر مرتضوی به اولویت های زیر اشاره شد:

- مهارت آموزی و توجه به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این زمینه

- گسترش اشتغال و مخصوصا مشاغل زودبازده

- ایجاد انگیزه در میان مربیان فنی و حرفه ای با تدوین و تصویب نظام رتبه بندی مربیان

- تعیین استاندارد مهارتی برای کارگران و تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد نظام استاندارد مهارت

- ایجاد پویایی در آموزش ها و ارتباط آنها با بازار کار

ایشان تعهد نمودند که تمام توان خود را جهت اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب ۲۴/۸/۱۳۹۶ و رفع چالش های پیش روی اجرای این قانون به کار گیرند. همچنین متعهد شدند که با توجه به مشکل اشتغال در کشور و عدم مهارت کافی جوانان، سازمان آموزش های فنی و حرفه ای کشور در اولویت اول همه معاونت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد. همچنین متعهد شدند در اسرع وقت نسبت به صدور کالابرگ الکترونیکی جهت خرید مایحتاج اولیه و ضروری مردم اقدام نمایند.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه ارائه شده ایشان از نظر تناسب، واقع گرایی، شفافیت، صراحت و انسجام مطلوب می باشد ولی متاسفانه جامعیت لازم و زمان بندی را ندارد. هرچند این وزارتخانه بسیار گسترده می باشد، اما نباید موضوع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که متولی مهارت آموزی کارورزان را برعهده دارد، مغفول بماند.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۸۰ درصد برنامه های وزیر پیشنهادی « منطبق» و « همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۲۰ درصد از احکام اشاره ای نشده است. این موارد لازم است در جلسه رأی اعتماد مورد تبادل نظر نمایندگان محترم و وزیر پیشنهادی قرار گیرد تا ایشان توضیحات شفاهی خود را در خصوص موضوعات ذکر نشده، ارائه نمایند.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

اگرچه ایشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه وتجربه کاری مستقیمی نداشته است لکن با توجه به سوابق مدیریتی و اجرایی ایشان ، به نظر می رسد صلاحیت لازم برای تصدی پست وزارت را دارا می باشند.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)

با توجه به اینکه جناب آقای دکتر مرتضوی دارای سوابق بالای مدیریتی و اجرایی در کشور بوده و هستند و با عنایت به تعهد ایشان جهت اهمیت بیشتر به گسترش مهارت آموزی در جامعه، توجه ویژه به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، در نهایت کمیسیون من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود.

گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص صلاحیت مرتضوی برای تصدی وزارت کار

سپس حسن لطفی گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص بررسی صلاحیت سیدصولت مرتضوی باباحیدری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به شرح زیر قرائت کرد.

گزارش کمیسیون اجتماعی به مجلس بدین شرح است:

عنایت به تکلیف قانونی کمیسیون اجتماعی مصرح در ماده (۲۰۲) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مبنی بر بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی، کمیسیون اجتماعی با تشکیل جلسات متعدد با آقای دکتر مرتضوی و بر اساس مباحث مطروحه و تعهدات شفاهی و پاسخ به سوالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و رفع ابهامات و ایرادات مطروحه، گزارش خود را در سرفصل های ذیل تهیه و به استحضار ملت شریف ایران و همکاران محترم می رساند:

الف- شرح استعلامات

۱- مدرک تحصیلی؛ حسب استعلام به عمل آمده از وزارت علوم آقای مرتضوی در مورخه ۴/۶/۱۳۹۴ در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی از دانشگاه پردیس خودگردان شهید بهشتی و در مورخ ۳/۲/۱۳۹۷ در مقطع دکترا و رشته حقوق عمومی از دانشگاه غیردولتی و غیرانتفاعی فارغ‌التحصیل شدند.

۲- سوابق ایثارگری؛ وی بر اساس استعلامات به عمل آمده بیش از۹ ماه سابقه ایثارگری در جبهه‌های جنگ تحمیلی دارد.

ب- شرح توضیحات و تعهدات وزیر پیشنهادی در کمیسیون

۱- پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات و توجه به شایستگی اشخاص در مسئولیت‌ها

۲- ارتقاء نظام تعاون و اقتصاد تعاونی

۳- به روزرسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

۴- تعامل فعال با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های تخصصی ذیربط

۵- ایجاد اشتغال و توسعه فضای کسب و کار در کشور و رفع و کاهش معظل بیکاری در کشور

۶- تقویت سازمان بهزیستی کشور و حمایت از جامعه معلولان، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار وتوامندسازی ایشان

۷- کاهش آسیب های اجتماعی و مهار بحران های اجتماعی بالقوه در کشور

ج:

بررسی معیارهای عمومی برنامه های ارائه شده:

وفق گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی و حسب تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی از قبیل: سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، اسناد جامع شورای عالی انقلاب فرهنگی و غیره،  ۴۸ درصد برنامه های ارائه شده آقای دکتر مرتضوی با احکام مذکور «منطبق» و در ۳۲ درصد موارد نیز «همسو» بوده است و در مجموع برنامه های وزیر در انطباق با اسناد بالادستی، نمره ۶۴ از مجموع ۱۰۰ نمره را دریافت نموده است.

د:  بررسی انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:

برنامه

ارائه شده ایشان بر اساس معیارهای عمومی در شاخص «تناسب و انسجام»، «کامل» و در شاخص‌های «واقع گرایی،صراحت و شفافیت» «مطلوب» ارزیابی شده است.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون):

با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه های ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون اجتماعی و توضیحات شفاهی وزیر بویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغه ها و مشکلات مردم در شهرستان ها و استان ها در زمینه های: حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، توسعه پوشش بیمه، تقویت و توانمندسازی صندوق های بازنشستگی و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، رفع بیکاری و فقر مطلق در کشور، تقویت و توسعه تعاونی ها بویژه در فرآیند تولید، و ... و با توجه به سوابق درخشان مدیریتی و اجرایی ایشان از قبیل: معاونت اجرایی رئیس جمهور، شهرداری مشهد مقدس، معاونت سیاسی وزیر کشور، ریاست هیات عالی گزینش کشور و ... که جملگی حکایت از توانمندی، شایستگی و صلاحیت ایشان برای تصدی وزارتخانه بسیار مهم تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد، مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی صلاحیت جناب آقای دکتر سید صولت مرتضی را به منظور تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را احراز و برنامه های ایشان را برای تصدی وزارت  تعاون، کار و رفاه اجتماعی را کامل و مطلوب ارزیابی نمود.

گزارش کمیسیون بهداشت در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی کار/ قول مرتضوی برای اجرای دقیق طرح پزشک خانواده و خدمات سلامت الکترونیک

 زهرا شیخی نیز ضمن قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد صلاحیت سیدصولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی را می توان راهبردی ترین دستگاه دولتی برای تحقق بخش اعظمی از آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی و سیاست های کلان نظام در حوزه های اشتغال و بهره مندی از سرمایه های انسانی دانست و این وزارت که از لحاظ گستره وظایف و جامعه هدف، پرمخاطب ترین وزارتخانه کشور است و علاوه بر مسئولیت جامعه کارگری و کارمندی کشور و بیمه های اجتماعی فراگیر، متکفل امور سلامت نیز بوده از این رو همیار و پشتیبان  نقش وزارت بهداشت و درمان به عنوان تولیت نظام سلامت است و در بعد اقتصادی هم وظایف متنوعی به عهده دارد.

وی ادامه داد: لذا عملکرد این وزارت در اصلاح و ارتقاء زیر ساخت ها و نیز نظارت بر فعالیت ده ها هلدینگ اقتصادی، امری است که باید در سایه عمل به قانون و حسن ارتباط با دیگر قوا بالاخص مجلس شورای اسلامی مسیر تکاملی خود را با بهره مندی از مدیریتی توانا، مدیر و مدبر بپیماید و با چنین طیف گسترده ای از مسئولیت ها، بدیهی است که چشم امید کارگران، کارکنان و بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، ایتام و مددجویان تحت پوشش سازمان های حمایتی و سایر اقشار و گروه های اجتماعی به حسن کارکرد این وزارت باشد تا از رهگذر گزینش فرد اصلح برای تصدی این جایگاه، بخش مهمی از نیازهای عمومی و خواسته های آحاد جامعه برای تحقق رفاه و عدالت اجتماعی با تکیه بر اصول و اهداف اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه های ذیربط، محقق گردد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم افزود: آقای صولت مرتضوی در جمع اعضای این کمیسیون به بیان رویکردها و برنامه های خود برای مدیریت تحول و پیشبرد ماموریت ها با رهیافت اجرایی و عملیاتی و بر اساس اسناد بالا دستی و راهبرد مقام معظم رهبری مبنی بر تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین پرداخته و متعهد شد علاوه بر انجام وظایف ذاتی وزارت در حوزه های رفاه، اشتغال، ساماندهی صندوق های بازنشستگی، رفع فقر مطلق و معضل بیکاری، در زمینه ارتقاء خدمات سلامت از طریق دسترسی همگانی به این خدمات و ایجاد سازوکارهای مناسب برای شفافیت و پاسخگویی ستاد وزارت و سازمان ها و مجموعه های تابعه، گام های موثری بردارند. ایشان همچنین متعهد شدند در زمینه اجرای دقیق طرح پزشک خانواده و خدمات سلامت الکترونیک، عمل به قانون و تعامل با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان را نصب العین خود قرار دهند.

شیخی یادآور شد: همچنین توسعه زیرساخت های لازم برای حمایت از بخش های توانبخشی، سالمندی، بهزیستی و حمایت از بیماران بدون تمکن مالی و استیفای حقوق و مطالبات تامین اجتماعی از دولت و به روز نمودن پرداخت های سازمان به طرف های قرارداد شامل درمانگاه ها، داروخانه ها و آزمایشگاه ها را نیز از اهداف خود عنوان کرد و ایشان مدیریت صحیح منابع مالی را به عنوان مهمترین اولویت کار خود دانست و برنامه های عملیاتی خود را برای تحقق این مهم برشمرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: همچنین توسعه زیرساخت های لازم برای حمایت از بخش های توانبخشی، سالمندی، بهزیستی و حمایت از بیماران بدون تمکن مالی و استیفای حقوق و مطالبات تامین اجتماعی از دولت و به روز نمودن پرداخت های سازمان به طرف های قرارداد شامل درمانگاه ها، داروخانه ها و آزمایشگاه ها را نیز از اهداف خود عنوان کرد و ایشان مدیریت صحیح منابع مالی را به عنوان مهمترین اولویت کار خود دانست و برنامه های عملیاتی خود را برای تحقق این مهم برشمرد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی با داشتن سوابق مفید مورد ارزیابی های مکرر دولت محترم واقع شد و سوابق ایشان در سمت های اجرایی حساس و مهم قبلی نشان می دهد که ایشان توان مدیریت این وزارتخانه مهم را دارند و ایمان و اتکا به قانون اساسی جمهوری اسلامی، سند چشم انداز و سیاست های کلی سلامت، سیاست های کلی اشتغال و تامین اجتماعی، قوانین برنامه و احکام دائمی، قانون بخش تعاون، قانون تامین اجتماعی، قانون جامع حمایت از معلولان، قانون ساختار نظام جامع تامین اجتماعی و قانون تشکیل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و نیز پایبندی به سند تحول دولت مردمی از جمله قوانین و مقررات مهم حاکم بر این وزارت است که وزیر پیشنهادی رعایت و اعمال دقیق آن ها را با بهره گیری از تمامی امکانات و سرمایه های انسانی داخلی وزارتخانه و نیز با بهره مندی ازنقطه نظرات صاحبنظران و نخبگان  و مجامع پژوهشی و دانشگاهی متعهد شدند .

شیخی ادامه داد: با توجه به انتشار برنامه های وزیر پیشنهادی که تحت عنوان برنامه تحول در اختیار نمایندگان محترم قرار گرفته است، به نظر می رسد توجه به موضوعات اساسی در حوزه عملکردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت پذیرفته است و در توضیحات شفاهی ایشان نیز تعلق خاطر ایشان به سرفصل های مزبور، مورد تاکید قرار گرفت و کمیسیون بهداشت و درمان انحرافی از موازین و چارچوب های قانونی ملاحظه ننمود و برنامه و راهکارهای وی را در زمینه تقویت صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی، شستا و هلدینگ های تابعه، حفظ کرامت بازنشستگان، ارتقاء کمی و کیفی خدمات پیشگیری در حوزه سلامت، دارو و واکسن و  تقویت صنایع داروسازی  را منطبق با اسناد و قوانین جاری کشور به خصوص اسناد " بالادستی" ارزیابی کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: اعضای کمیسیون حسب وظیفه قانونی و با امعان نظر خاص به نقش مدیریت ارشد وزارتخانه چه در عرصه گزینش مدیران میانی و چه در تدوین  سیاست ها و چه در سایر زمینه های عملکردی و همچنین از رهگذر نظارت بر نحوه جریان امور که می تواند نقش عمده ای در موفقیت یا عدم موفقیت ماموریت های محوله داشته باشد، موضوع صلاحیت، سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی را بررسی کردند که براین اساس متعاقب ارجاع موضوع از سوی هیات رئیسه، موضوع صلاحیت، سوابق و برنامه های سید صولت مرتضوی را برای تصدی مسئولیت خطیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را احراز نمود و برای ایشان در صورت کسب رای اعتماد آرزوی موفقیت می کند.

وزیر پیشنهادی دهم هم با شاخص‌های مجلس نخواند، نباید رای بدهیم

 مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی دولت به ایراد سخنان پرداخت و در نقد برنامه‌های صولت مرتضوی گفت: ما امروز باید ببینیم آقای مرتضوی اهلیت لازم برای رسیدن به این پست را دارد یا خیر! ما باید تعهد و تخصص و تحول‌گرایی را به عنوان شاخص رای دادن در نظر بگیریم و نه روابط سیاسی و قبیله‌ای و قومی که گاه در میان برخی نمایندگان لحاظ می‌شود.

وی ادامه داد: آقای صولت مرتضوی حقوق عمومی بدون کنکور خوانده‌اند و مقاله و کتاب معتبری در سوابق خود به رشته تحریر در نیاوردند. ایشان در حوزه مدیریت سفرهای استانی که آخرین کار اجرایی وی است، بسیار بد عمل کردند و همه نمایندگان شاهد آن بودید.

طغیانی تاکید کرد: در شرایطی که ۱۲ درصد بازار سرمایه و ۱۰ درصد از بازار نفت در اختیار وزارت کار است و در وزارتخانه‌ای که با دو بانک در ارتباط است، به شدت امکان قبیله‌‌گرایی وجود دارد. این درحالی است که تا ایشان کلیدواژه‌های تخصصی این حوزه را یاد بگیرند، زمان سپری شده است. ما اکنون در وزارت کار با شرایطی طرفیم که نمی‌توانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم و این به آن دلیل است که مثل امروز برخی نمایندگان برای این پست رای اعتماد سیاسی دادند. ما نمایندگان می‌دانیم و می‌توانیم امضا بدهیم که ایشان نمی‌توانند سهم بخش تعاونی را به ۲۰ درصد برسانند.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به اینکه مهم نیست آقای مرتضوی وزیر پیشنهادی دوم است، افزود: اگر وزیر دهم هم با شاخص‌های مجلس نخواند، باز هم نباید نمایندگان به وزیری که صلاحیت ندارد، رای دهند. اگر ایشان رای آوردند، باز هم توصیه می‌کنیم که قبیله‌گرایی نکنند وگرنه همین نمایندگان موافق امروز به مخالف شما بدل خواهند شد و در مجلس از شما سوال خواهند کرد. باید سعی شود امور اداری این وزارتخانه به مرور به مردم واگذار و تصدی‌گری فراموش شود.

حوزه تحصیلی و سوابق اجرایی مرتضوی تناسبی با محیط وزارت کار ندارد

حبیب اله دهمرده در جلسه علنی امروز  مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های سیدصولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و امور اجتماعی گفت: من در اینجا با توجه به اینکه قسم خورده‌ام هر آن چه حق است بگویم و از منافع مردم دفاع کنم؛ جناب آقای مرتضوی دوست درجه یک من است، از دوران آقای احمدی‌نژاد بنده  استاندار بودم و بعد از من ایشان استاندار خراسان جنوبی شدند و کاملاً با آقای مرتضوی آشنایی دارم لذا حرف‌هایی که مطرح می‌کنم از روی هوا و هوس و برای رانت نیست، مردم ایران که با آنها کار کرده‌ام من را می‌شناسند، استاندارد 3 استان سیستان و بلوچستان و لرستان  و کرمان بوده‌ام.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر یک نفر بگوید یک دینار منافع مالی و شخصی داشته‌ام از مجلس شورای اسلامی استعفا می‌دهم چرا که هیچ وقت به دنبال منافع مالی نبوده‌ام و هیچ وقت برای خودم کار نکرده‌ام حتی یک دینار از دوران استانداری در 3 استان حقوق نگرفته‌ام. شب تا صبح کار کردم و به نظام جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده‌ام و همه می‌دانند که عشق بنده رهبر انقلاب است لذا با هیچ‌کس دیگری تعارف ندارم.

وی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی یک وزارتخانه عادی نیست، بیان کرد: اگر مشکلی در حال حاضر وجود دارد و عده‌ای کف خیابان می‌آیند بیشتر این موضوع متوجه وزارت کار است، اگر مردم مشکل معیشت دارند به همین وزارتخانه بستگی دارد.

دهمرده افزود: اخیراً در نماز جمعه آقای مرتضوی را دیدم و ایشان به من گفتند که آقای رئیسی می خواهد من را به عنوان وزیر کار معرفی کند که بنده صراحتا اعلام کردم این کار را انجام ندهید چرا که این وظیفه سنگینی است و به چند دلیل نمی‌توانید موفق شوید. جناب آقای طغیانی مطرح کردند که رشته تحصیلی شما تناسبی با وزارتخانه ندارد و همچنین از بانکداری هم چیزی متوجه نمی‌شوید. درست است که آدم خوبی هستید اما این هیچ ربطی به اداره وزارتخانه ندارد، مثل این می‌ماند که من آیت‌الله بهجت را به عنوان نماینده ولی فقیه بگذارم، همیشه به ایشان اقتدا می‌کردم آیا این دلیل می‌شود که آیت‌الله بهجت را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنم، این موضوع هیچ تناسبی ندارد و هر چیزی باید در جای خود قرار بگیرد بنابراین در خوب بودن آقای مرتضوی هیچ شکی نیست اما حوزه تحصیلی و سوابق اجرایی مرتضوی تناسبی با محیط وزارت کار ندارد. بنده وظیفه‌ام این است که اعلام کنم و باقی مانده بر عهده خود ملت و نمایندگان بزرگوار است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: آقای مرتضوی آیا شما برای سیستان و بلوچستان سفری در نظر گرفته بودید در حالی که رئیس جمهور به آقای مخبر دستور داده بودند که این سفر تدارک داده شود تا موضوع بند کمال‌خان بررسی و پیگیری شود اما معاون اول رئیس جمهور این کار را انجام ندادند؛ مردم بدانید بند  کمال خان ساخته و پرداخته افغانستان نیست بلکه کار آمریکا، انگلستان و اسرائیل بوده است و برنامه‌ریزی کرده‌اند تا منطقه خشک شود و مردم سیستان کوچ کنند، مرز ما به سمت قم و سمنان در حال حرکت است والله چیزی برای مردم سیستان نمانده است، همچنین شرکت شستا یک ریال برای ما سرمایه گذاری نکرده است، آیا انتقال آب از دریای عمان حل شده است، آیا حقابه ما تأمین شد.

 

مرتضوی سلسله مراتب مدیریتی را با توانمندی پشت سر گذاشته است

 سیدحمزه امینی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: از رئیس جمهور به دلیل معرفی شخصیت لایق و مدیر برای این پست تشکر می کنم، تنوع و گستردگی ماموریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تا دولت دهم سه وزارتخانه بود و حتی در اوایل انقلاب نیز سازمان بهزیستی نیز یک وزارتخانه جداگانه بود می طلبد فردی کارآزموده و با تجربه در رأس این وزارتخانه قرار گیرد و انتخاب مرتضوی با توجه به ویژگی های وی یک هوشمندی محسوب می شود.

نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس افزود: تدین، تعهد، روحیه جهادی و انقلابی، ساده زیستی در شخصیت مرتضوی کاملا مشخص است. وی روستازاده ای است که با تلاش و همت در مسیر انقلاب قرار گرفت و در دوران دفاع مقدس از تمامیت ارضی کشور دفاع کرد.

وی اضافه کرد: مرتضوی در دوران مسئولیت توانست وظایف خود را به خوبی انجام دهد. وی با درد و رنج مردم محروم جامعه آشنا است و سختی ها برایش ملموس است بنابراین برای کاهش آلام مردم انگیزه دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مرتضوی سلسله مراتب مدیریتی را با توانمندی پشت سر گذاشته است، به برخی مسئولیت های وی اشاره کرد و ادامه داد: شهرداری کلان مشهد، ریاست سازمان اموال بنیاد مستضعفان، ریاست و عضویت در هیات امناهای مختلف از جمله مسئولیت های وی است.

امینی تصریح کرد: از جمله ویژگی های موردنظر برای یک مدیر روحیه و مشی تحول گرایی است که این ویژگی یکی از خصلت های مرتضوی است.

وی با بیان اینکه مرتضوی قول اصلاحات واقعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را داده، گفت: یکی از این اصلاحات تدوین آمار مبتنی بر واقعیت به ویژه در حوزه اشتغال و بیکاری است، امیدواریم با مدیریت مرتضوی این آمار به واقعیت تبدیل شود.

امینی تدبیر برای موضوع حاشیه نشینی در شهرها را یکی دیگر از اصلاحات موردنیاز برشمرد و افزود: وزارتخانه ای که خود بنگاه داری کرده و دستی در تولید دارد می تواند معضل بیکاری را رفع کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ۲۲ صندوق بازنشستگی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: تنها ۲ صندوق قانون دارند که آقای مرتضوی وعده داده برای ۲۰ صندوق دیگر نیز قانون تدوین شود.

نگرانم که مرتضوی تا حدی اهل لابی‌گری و قبیله‌گرایی باشد

 روح الله ایزدخواه (نماینده مردم تهران در مجلس) در مخالفت با صولت مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی اظهار کرد: علت اول مخالفت بنده بحث جوان‌گرایی است. رهبر انقلاب چند سال پیش از این در پاسخ به برخی اعتراض‌ها و مطالبات جوانان گفتند که «بروید دنبال دولت جوان انقلابی»! اما امروز در این دولت و به خصوص در زمینه وزارت، شاهد جوانگرایی نیستیم. متوسط سن دولت قبل ۶۷ سال بود و در دولت فعلی چند وزیر زیر ۴۵ سال سن دارند، چرا به جوانانی که تحصیلات عالیه و سابقه اجرایی دارند و همچنین به انبوه چالش‌ها مسلط هستند و شبکه پژوهشگران و نخبگان را در کنار خود داشته و همچنین دسترسی به منابع علمی روز دنیا و تجارب کشورهای دارند میدان داده نمی‌شود. البته رئیس جمهور قائل به حضور جوانان است و این موضوع را ثابت کرده اما با راهبرد رهبری فاصله داریم. ما در گام دوم انقلاب نیاز به تغییر رویکردها داریم و اگر قرار نیست رویکرد تحولی نداشته و با دست فرمان قبلی حرکت کنیم، نباید انتظار عدم نارضایتی مردم داشته باشیم.

وی اضافه کرد: برخی ادغام‌ها در وزارت کار و تعاون اشکال داشته است و وزارت تعاون از زمان ادغام بسیار بیشتر به فراموشی سپرده شده است. در حالی که روح اقتصاد مقاومتی است اما متأسفانه دولت و مجلس به آن نمی‌پردازند. ۳۰ درصد از منابع خصوصی‌سازی به دست تعاونی‌ها باید مدیریت شود اما اصلا به این نقطه نرسیدیم و این درحالی است که نوک پیکان اقتصاد مقاومتی بخش تعاونی است. آقای مرتضوی باید بگویند در این حوزه چه برنامه دقیقی دارند.

ایزدخواه با اشاره به سوابق اجرایی مرتضوی گفت: وزارتخانه کار علاوه بر سابقه باید به فرد متخصصی که در حوزه مدیریت کار و تامین اجتماعی تامل داشته سپرده شود و این ویژگی در صولت مرتضوی نیست. به ویژه اینکه ما به چنان شرایطی در مدیریت صندوق‌های بازنشستگی رسیدیم که ممکن است در سال‌های آتی نیمی از بودجه را برای حفظ این صندوق‌ها اختصاص دهیم و در این رابطه نیاز به یک متفکر داریم تا بتواند چالش‌ها را حل کند، همچنین مسئله قانون کار و کارگری هم نیاز به شجاعت و تشخیص دارد و باید کسی وارد این حوزه شود که سال‌ها کار کرده باشد.

نماینده مردم تهران در ادامه مخالفت با وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی پست وزارت کار گفت: باید دید نظر نمایندگان در مورد سفرهای استانی که حوزه اجرایی آقای مرتضوی است راضی بودند و تعامل داشتند یا خیر! با کسانی که با مرتضوی کار کردند صحبت کردم و من نگران آن هستم که ایشان تا حدی اهل لابی‌گری و قبیله‌گرایی باشد و احساس می‌کنم که بنابر شنیده‌ها، صدها پست مدیریتی صندوق‌ها و شرکت‌های اقماری وزارتخانه تغییر کند و تخصص محوری مورد توجه نباشد.

ایزدخواه تصریح کرد: مسئله تعامل وزارت کار با سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد مهم است. اشتغال امر اصلی این وزارتخانه است اما وزارت کار تا کنون منفعل‌ترین بخش کشور در این حوزه بوده است. امیدواریم نمایندگان نگویند وقت کم است و سه وزیر پیشنهادی تاکنون مطرح شده و رفتند. باید در رای دادن خدا را در نظر گرفت و برخی ملاحظات را کنار گذاشت.

غیبت رئیس‌جمهور در جلسه امروز این شائبه را ایجاد می‌کند که مرتضوی از روی ناچاری معرفی شده است

محمد سرگزی نماینده مردم زابل به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی کار در نقد صولت مرتضوی در صحن علنی گفت: عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد این شائبه را ایجاد می‌کند که ایشان چندان موافق معرفی آقای مرتضوی نبودند و از روی ناچاری چنین گزینه‌ای معرفی شده است. ایشان در حوزه سیاسی بسیار خوب در گذشته اجرایی عمل کردند اما وزارت کار یک وزارتخانه بسیار تخصصی است و بسیاری از مشکلات ما در گذشته ناشی از عملکرد غلط در این وزارتخانه بوده است.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس با بیان اینکه آقای مرتضوی یک فرد شایسته بوده که در سابقه مدیریتی ایشان عملکرد خوبی به ویژه در حوزه‌های سیاسی به جای مانده است، افزود: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی یکی از وزارتخانه های تخصصی است که بسیاری از مشکلات گریبانگیر مردم زائیده و ناشی از عملکرد ضعیف مدیرانی است که در این حوزه فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: امروز که به بسیاری از وزارتخانه ها مراجعه می کنیم اولین پاسخی که می شنویم این است که دو معاونت سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی دست و بال دستگاه ها را بسته اند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید ارتباط وسیعی با این دو معاونت داشته باشد.

نماینده زابل خطاب به مرتضوی گفت: شما معاون اجرایی رئیس‌جمهور در رسیدگی به امور مناطق محروم بودید و خود متولد یک نقطه محروم بودید، اما در این حوزه چه اقدامی کردید؟ چه کاری برای سیستان و بلوچستان در سفرهای استانی کردید؟ رئیس‌جمهور در سفر استانی به این استان هیچ برنامه‌ای نداشت و بسیاری از امور ضروری در این سفر مورد توجه قرار نگرفت. برگزاری جلسات کارشناسی با نمایندگان در آن سفر انجام نشد و مسئولیت این امر با شخص شما است.

سرگزی تاکید کرد: اشراف و برنامه‌‌مندی که برای حل مشکل کار و تامین اجتماعی لازم است در آقای مرتضوی دیده نمی‌شود و به نظر بنده مجلس باید تصمیم دقیقی درباره این بررسی داشته باشد.

مخالفان و منتقدان مرتضوی نمی‌توانند نقطه سیاه و حتی نقطه خاکستری در کارنامه وی پیدا کنند

معین الدین سعیدی در موافقت با برنامه و صلاحیت سید صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سوالی که آقای طغیانی به عنوان مخالفت مطرح کرد را تکرار می کنم، آیا آقای مرتضوی اهلیت لازم برای تصدی وزارتخانه مربوطه را دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت با توجه به سوابق اجرایی و مدیریتی وی اگر از اهلیت لازم برخوردار نباشد، چه کسی می تواند متصدی این وزارتخانه باشد، مخالفان معتقدند که آقای مرتضوی به حوزه بانکداری آشنا نیست، اما در پاسخ به این افراد باید گفت که آیا آشنایی با این حوزه می تواند مشکل کارگران را حل کند؟ یا اگر کسی متخصص حوزه پتروشیمی باشد، می تواند مشکلات معلولان را حل کند؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازدهم افزود: ما برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیازمند مدیر راهبردی هستیم و مدیری راهبردی تر از آقای مرتضوی نداریم، چرا که ایشان از سربازی به ژنرالی رسیدند و بدون رانت و پلکانی مسیر ترقی را طی نمود. آقای مرتضوی بخشدار، معاون استاندار، معاون سیاسی وزیر، معاون رئیس جمهور، رئیس نهاد ریاست جمهوری و شهردار دومین کلانشهر کشور بوده است.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای مرتضوی ارتباط تنگاتنگی با رئیس جمهور دارد و با وجود اینکه در جایگاهی قرار داشته که نمایندگان نمی توانستند از اهرم سوال و استیضاح برای بررسی عملکرد یا واکنش در عملکرد وی استفاده کنند، آقای مرتضوی بیش از ۴۰۰ دیدار با نمایندگان مجلس داشته و علیرغم عدم شناخت بسیاری از مدیران کشور، با پوست و استخوان متوجه شده و می داند که با تعامل مجلس می تواند چالش های این وزارتخانه را مرتفع کند.

وی تصریح کرد: پس از قالیباف که اشراف اطلاعاتی شان نسبت به تمام مسائل و حوزه های کشور بی بدیل است، آقای مرتضوی شناخت دقیقی از مشکلات مردم شهرهای مختلف دارد. همچنین ارتباط خوبی با مجموعه و ساختار سازمان برنامه و بودجه دارد و قطعاً می تواند از این ظرفیت استفاده کند.

سعیدی یادآور شد: با وجود ابرشرکت های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ما به یک مدیر شجاع، پاکدست و سالم نیازمندیم، مخالفان و منتقدان آقای مرتضوی نمی توانند نقطه سیاه و حتی نقطه خاکستری در کارنامه وی پیدا کنند. بخش عمده و جامع هدف این وزارتخانه را بازنشستگان و مردم حاشیه نشین شامل می شوند، بنابراین مدیر این مجموعه هم باید از یک خانواده زجرکشیده و روستایی باشد که هست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه سید صولت مرتضوی استاندار نمونه کشور بوده است، گفت: وی توانایی تحلیل راهبردی مسائل را دارد و همچنین از یک کاریزمای مدیریتی برخوردار است، در این شرایط فعلی و با توجه به فرصت هایی که از دست دادیم و چالش های پیش رو به یک مدیر با قدرت اجرایی و عملیاتی نیاز داریم که آقای مرتضوی گزینه مناسبی می تواند باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت کار از پیچیده ترین و پرمشغله ترین وزارتخانه هاست و دولت مردمی آقای رئیسی هم یکی از مردمی ترین افراد خود را برای تصدی این وزارتخانه معرفی کرده است.

وی تصریح کرد: هیچ چیز نمی تواند مسیر مردم را منحرف کند، نه دشمن خارجی و نه کینه توزی های داخلی میسر نخواهد بود، اما فاصله گرفتن از آرمان های انقلاب که مهمترین شاخص آن هم بحث عدالت است می‌تواند مشکل آفرین باشد. با برنامه های جدی سید صولت مرتضوی قطعاً این فاصله ها کمتر خواهد شد.

مرتضوی تخصص و تجربه کافی برای اداره وزارت کار را دارد

حسین بامیری در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و امور اجتماعی گفت: از حسن اعتماد رئیس جمهور به سبب معرفی آقای مرتضوی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سهم خودم تشکر می‌کنم. همه شما بزرگواران به خوبی سوابق فردی و مدیریتی ایشان را می‌شناسید چرا که فرآیند مدیریتی را از بخشداری، فرمانداری، استانداری، معاونت وزیر کشور و همچنین شهرداری مشهد طی کرده‌اند.

نماینده مردم لردگان و خانمیرزا در مجلس شورای اسلامی افزود: مهمتر از همه این موضوعات ایشان به عنوان شهردار مشهد فعالیت بسیار مطلوبی داشتند، ماهیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک ماهیت ترکیبی است که هم تخصصی و هم ناهمگن بوده لذا جامعه هدف از اقشار ضعیف و هم اینکه از اقشار متوسط است، متأسفانه این وزارتخانه چند ماهی بدون سرپرست رها گردیده و چالش‌هایی که در حیطه جامعه بوده باید هر چه سریعتر حل و فصل شود.  

وی عنوان کرد: بیمه بازنشستگان، مشکلات کارگران و ... از منظری پتانسیل چالش و بحران‌های اجتماعی در سنوات گذشته تا به الان در این وزارتخانه عریض و طویل نظاره‌گر بودیم بنابراین این وزارتخانه نیاز به یک فرد با چند خصوصیت دارد تا این موضوعات را مرتفع کند و این خصوصیات شامل مدیریت و تجربه کافی و همچنین درد آشنا بودن از مسائل می‌شود لذا یک مدیری می‌خواهد تا همه چیز را هماهنگ کند، پس چه کسی بهتر از آقای مرتضوی که تجربه کافی را در خصوص مسائل مختلف مدیریتی دارد و آیینه یک مدیر توانمند بوده که می‌تواند همه نابسامانی‌های این وزارتخانه را به سامان برساند.

بامیری گفت: نمایندگان عزیز آقای مرتضوی تخصص و تجربه کافی را دارد و سابقه ایشان هم طولانی است و همه سطوح مدیریتی را در کارنامه خود دارد. همه کسانی که در حوزه مدیریت شهری و روستایی به خصوص در کلانشهر تهران و مشهد کار کرده‌اند می‌دانند که خلق درآمدهای جدید در مشهد کار هر کسی نیست لذا کسی که می‌تواند مدیریت شهرداری مشهد را به خوبی اداره کند و به سر و سامان برساند، قطع به یقین می‌تواند با در نظر گرفتن همه ظرفیت‌ها و خلأ‌های موجود وزارتخانه کار و رفاه اجتماعی را مدیریت کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: آقای مرتضوی همراهی فکری و سیاسی را با همه قوا دارد و ایشان می‌تواند یک الگوی فکری برای همراهی دولت و مجلس باشد لذا به عنوان برادر سه شهید و دو رزمنده و از طرف کمیسیون ایثار و شهادت گواهی می‌دهم ایشان هم متعهد و هم متخصص است و ان شاء الله با رأی خودتان برگ زرینی به افتخارات مجلس بیفزایید.

حل مشکل اشتغال، فرابخشی بوده و به فردی نیاز دارد تا کل کابینه را پای کار بیاورد

سید محسن دهنوی در موافقت با برنامه و صلاحیت سید صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همانگونه که آقای طغیانی گفتند در محضر خداوند و شهدا باید برای رأی خود حجت داشته باشیم. آقای مرتضوی گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، فرد هستند که پله به پله رشد کرده و سطوح مختلف مدیریتی را تجربه کرده است. استاندار و شهردار کلانشهر مشهد، آشنایی کاملی بر حوزه اشتغال دارد و برای وی شبهه مسائل مالی و اخلاقی مطرح نیست.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این چند روز چه کسانی همراه مرتضوی به مجلس آمدند، آیا این افراد از قبیله و طیف خاصی بودند؟ ادامه داد: در دوران تصدی شهرداری آقای مرتضوی در مشهد، طیف های مختلف با وی کار کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه مدرک تحصیلی مهم است و آقای مرتضوی دکترای حقوق عمومی دارد، عنوان کرد: اینکه بگوییم تعداد مقالات وی کم است، وارد نیست. مگر قرار است وزیر علوم استخدام کنیم؟ رئیس جمهور یکی از افراد نزدیک خود را برای این وزارتخانه معرفی کرده که نشان از عزم جدی برای حل مشکلات این حوزه دارد. حل مشکل اشتغال، فرابخشی بوده و به فردی نیاز دارد تا کل کابینه را پای کار بیاورد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با بیان اینکه مرتضوی به همه حوزه های انتخابیه اشراف دارد که این موضوع برای ما نمایندگان یک مزیت محسوب می شود، خطاب به وزیر پیشنهادی تعاون تصریح کرد: همانگونه که از شما تمجید و تعریف می کنیم، همانگونه نیز انتظار بالا داریم، مگر امروز مشکل کشور، بازنشستگان، اشتغال، بیکاری جوانان و ساماندهی یارانه ها نیست؟ به همین دلیل یکی از قوی ترین نیروهای دولت به میدان آمده است.

دهنوی با اشاره به اینکه آقای مرتضوی در جلسه با نمایندگان، برنامه های خوبی ارائه و قول حفظ تعامل با مجلس را داده است، افزود: امیدواریم سایر وزرا و استانداران نیز با مجلس و نمایندگان ارتباط نزدیکتر و بهتری داشته باشند.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: با رأی بالا به مرتضوی، این پیام را بدهیم که در نظام جمهوری اسلامی ایران نمایندگان مردم در خانه ملت در همراهی دولت محکم‌تر از همیشه برای حل مشکلات اساسی ایستاده و فتنه انگیزی بیگانگان خللی بین دولت و مجلس ایجاد نمی کند.

«عدالت محوری» دال مرکزی رویکرد ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود/ توجه به مشورت‌های نخبگانی و پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه

 سید صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی و در زمان دفاع از برنامه‌های خود طی سخنانی با ابلاغ سلام و پیام رئیس‌جمهور به نمایندگان گفت: با توجه به موضوعات بسیار مهمی که امروز باید در جلسه هیئت دولت مطرح می‌شد آقای رئیس‌جمهور قادر به حضور در جلسه مجلس نبوده و از این بابت از نمایندگان عذرخواهی کردند. بنده از نمایندگان موافق و مخالف و همینطور هیئت رئیسه مجلس به ویژه آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس تقدیر و تشکر ویژه دارم.

مرتضوی در ادامه اظهار داشت من روستازاده هستم و همواره به این امر افتخار کردم که شهروند جمهوری اسلامی ایران هستم و افتخار می‌کنم که در این نظام مقدس توفیق خدمت داشته باشم.

وزیر پیشنهادی کار در ادامه بیان کرد: وزارتخانه‌ای که امروز بنده حقیر به عنوان کوچکترین سرباز جمهوری اسلامی برای تصدی این وزارتخانه معرفی شدم همانطور که مخالفان محترم مطرح کردند یک وزارتخانه با اهمیت بالا و با گستردگی فراوان است. تعاونی‌ها، رفاه اجتماعی، اشتغال، آسیب‌های اجتماعی، اعزام نیروی کار به خارج از کشور و نظارت مناسب برای نیروهای کاری که از کشورهای همسایه در کشور ما اقامت دارند و سایر مباحث و مشکلاتی این وزارتخانه با آن مواجه است و ماموریت دارد.

وی اضافه کرد: عزیزان من! شما به نیکی بر مسائل این وزارتخانه اشرافیت دارید، اگر مشکل بیکاری که من عرض کردم، موضوع ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی را اضافه کنید، عدم انتفاع و سوددهی شرکت‌های وابسته و علاوه بر آن مشکلات آموزشی و پژوهشی در دایره این شرایط قرار دارد.

مرتضوی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اینجانب برای برون رفت از این معضلات و مشکلات رویکردهایی را تدوین کرده‌ام که به تشریح آن خواهم پرداخت. دال مرکزی رویکرد ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عدالت محوری است، عدالت در تمام ماموریت‌ها و محورها و موضوع دوم مسئله محوری است؛ مسئله محوری در تدوین و اجرای تمام طرح‌ها توجه خاص به توازن منطقه‌ای و توجه به مناطق محروم و مقوله سرزمین بوده است.

وی افزود: توجه به ظرفیت‌های کارشناسی و مشاوره‌های نخبگانی به ویژه نمایندگان عزیز مجلس شورای اسلامی و علی‌الخصوص کمیسیون‌های تخصصی به همراه توجه به تشکل‌های صنفی کارگری و کارفرمایی از جمله رویکردهای ما در وزارتخانه خواهد بود.

وزیر پیشنهادی کار همچنین گفت: تعامل مستمر و همراهی با نمایندگان مجلس از رویکردهای اساسی و مهم ماست، معتقدم که جاده ارتباط دولت با مجلس یک جاده دو طرفه است و امیدوارم که این تعامل را به صورت حداکثری انجام دهم. همچنین انتخاب تیم مدیریتی شایسته و توانمند در دستور کار خواهد بود.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان و کاربرگ مطالعات دانش‌بنیان و ظرفیت جوانان از برنامه‌های دیگری است که مدنظر قرار دارد و البته در کنار این موارد توجه ویژه به برنامه‌های علمی و پرهیز از تصمیمات خلق الساعه حتما از رویکردهای جدی خواهد بود.

مرتضوی بر مبارزه با فساد تاکید کرد و ابراز داشت: مبارزه همه جانبه با فساد از جمله ماموریت‌های وزارتخانه خواهد بود و در کنار آن توجه ویژه به نظرات نمایندگان کارگران کارفرمایان و کمک دولت به کارگر، کارفرما و توسعه همکاری منطقه‌ای سایر رویکردهای خواهد بود و ما ان‌شاءالله آنها را نهادینه خواهیم کرد تا اولاً دسترسی آسان برای آحاد مردم فراهم شود و همینطور شفافیت اطلاعات وجود داشته باشد.

وی افزود: ما یک برنامه تحولی را آماده کردیم که من بسیار مشتاق بودم عزیزانی که در جایگاه مخالف صحبت کردند به نقد این برنامه‌ها می‌پرداختند اگر توانستیم اعتماد شما نمایندگان عزیز را جلب کنیم حتماً به ارتباط مستمر با نمایندگان متعهد هستیم.

در پایان نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان مخالفان و موافقان و همچنین دفاعیات و برنامه‌های مرتضوی با ۱۷۶ رأی موافق، ۶۴ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در صحن مجلس، به وی بعنوان دومین وزیر تعاون و کار دولت سیزدهم‌ اعتماد کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.