احمد خاتمی گفت: دشمن نمی‌خواهد خوشی ملت ایران را ببیند و اگر ناخوشی ما را ببینند اظهار خوشحالی می‌کنند. قصه ما و آمریکا بر سر موضوعات هسته‌ای نیست. آمریکا با نظام ما مشکل دارد. یکی از تئوری‌پردازان آمریکایی می‌گوید که مشکل ما ایران هسته‌ای نیست بلکه مشکل آن است که علیرغم آنکه این کشور ارتباطی با کشور آمریکا ندارد بزرگترین قدرت نظامی و علمی منطقه شده است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: در رابطه با مذاکرات برجام، مذاکره‌کنندگان از جنس مردم هستند، امین، شجاع و مرد میدان هستند و ذره‌ای به دشمن باج نخواهند داد.

حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: از مصادیق توجه به خدا، راضی بودن به رضا پروردگار است و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع) جلوه رضایت به رضای خداوند است. تفسیر رضای از خداوند این است که انسان از هرچه خدا برای او مقدر کرده است شادمان باشد؛ کسی که راضی به خواست پروردگار است اعتراضی ندارد.

وی با بیان اینکه هیچ‌چیز در این دنیا ماندگار نیست و باید برای ابدیت خود آماده باشیم. خبر ارتحال آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی اصفهانی بزرگی خودساخته و چراغ راه کسانی که به دنبال راه خدا و معنویت بودند ما را متاثر کرد. خوشا به حال او که عمری الهی زندگی کرد و با پروردگار انس داشت. این داغ را به محضر مقام معظم رهبری و همه مردم مومن اصفهان و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و برای بازماندگان طلب صبر می‌کنم.

خاتمی اظهار کرد: سالگرد شهادت شهید مهدی عراقی و فرزندش را گرامی می‌داریم و از خداوند می‌خواهیم بر درجات او بیفزاید و رضوان خود را نصیب او کند.

وی ادامه داد: این ایام مربوط به پزشکان است؛ به سهم خود از جامعه پزشکی، پرستاران و همه کسانی که در دو سال کرونا خدمت شایان توجهی داشته‌اند تشکر می‌کنم. آمار ۲۵۰ شهید سلامت گویای خدمات و فداکاری این عزیزان است. مردم قدر آنها را می‌دانند، مسئولان نیز بکوشند مطالبات و درخواست‌های این قشر به ویژه پزشکان جوان را تأمین کنند.

خاتمی گفت: در رابطه با مذاکرات برجام، مذاکره‌کنندگان از جنس مردم هستند، امین، شجاع و مرد میدان هستند و ذره‌ای به دشمن باج نخواهند داد. سه نکته مهم وجود دارد؛ اول لغو تحریم‌های نفتی است که نفت سرمایه ملت ایران است. اگرچه با شیطنت آنها نیز می‌توانیم نفت خود را صادر کنیم آنچنانکه مسئولان این کار را انجام می‌دهند اما این تحریم‌ها باید برطرف شوند.

وی افزود: نکته دوم لغو تحریم‌های بانکی است. این موضوع نیز مشکلاتی برای اقتصاد کشور به وجود آورده است که با توجه به سوابق پیمان‌شکنی طرف‌های غربی باید راستی‌آزمایی نیز درباره آن نیز صورت بگیرد. از خدمات تیم مذاکره‌کننده و فعالان عرصه دیپلماسی تشکر ویژه می‌کنیم. همچنین از عزیزان عرصه میدان نیز قدردانی می‌کنیم که شهید سردار حاج قاسم سلیمانی یکی از قهرمانان این عرصه بود.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: نکته سوم این است که یک حرف مبنایی وجود دارد و اصلاً سخن از این نمی‌گوییم که دیپلماسی نباشد بلکه می‌گوییم دیپلماسی با صلابت باید برقرار باشد؛ اما حرف مبنایی ما این است که آمریکا دشمن ما است؛ از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ که آمریکا شاه را به ایران برگرداند کشور ما زندانی بزرگ بود چراکه آمریکا ارباب او بود.

وی افزود: ایران زندانی از آزادگان و قهرمانان با شکنجه‌های قرون وسطایی بود که همه اینها کار آمریکا بود. بعد از پیروزی انقلاب تا کنون در طول ۴۳ سال آمریکا لحظه‌ای دست از توطئه برنداشته است. این جنایات را فراموش نمی‌کنیم و غافل نمی‌شویم که آمریکا مدام در حال توطئه است و می‌خواهد ما را به مشکل بیندازد.

خاتمی گفت: دشمن نمی‌خواهد خوشی ملت ایران را ببیند و اگر ناخوشی ما را ببینند اظهار خوشحالی می‌کنند. قصه ما و آمریکا بر سر موضوعات هسته‌ای نیست. آمریکا با نظام ما مشکل دارد. یکی از تئوری‌پردازان آمریکایی می‌گوید که مشکل ما ایران هسته‌ای نیست بلکه مشکل آن است که علیرغم آنکه این کشور ارتباطی با کشور آمریکا ندارد بزرگترین قدرت نظامی و علمی منطقه شده است.

خاتمی تصریح کرد: این تئوری‌پرداز می‌گوید مشکل ما با ایران آن است که ایران یکپارچه است؛ رهبری محبوب دارد که هرچه بگوید مردم آن را می‌پذیرند؛ پذیرش چنین چیزی برای دشمن بسیار دشوار است. مشکل آنها این است که رهبر ما می‌گوید دوره بزن دررو تمام شده است.

وی متذکر شد: راه حل در دو چیز است؛ اول آنکه قوی شویم و دوم آنکه مقاومت کنیم و خسته نشویم. به لطف خدا مردم خسته نیستند و این شعارهای جانانه را کسی دیکته نکرده است. اینها نشان‌دهنده خستگی‌ناپذیری مردم است؛ اما برخی می‌خواهند به ناحق ملت ایران را خسته نشان دهند درحالیکه به لطف خدا ملت عاشورایی ایران محکم و مقاوم پای انقلاب خود ایستاده است.

خاتمی در اشاره به سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر گفت: امام بزرگوار درباره این دو شهید می گوید که این بزرگواران تحت لوای ریاست نرفته بودند، بلکه ریاست را تحت مدیریت خود داشتند. شهید رجایی خود در خاطراتش می‌گوید که من در بازار تهران دستفروشی کردم و شهید رجایی دستفروش تا زمان رئیس جمهوری هیچ فرقی نکرد.

وی افزود: از ۲ شهریور تا ۸ شهریور هفته دولت است، در برخورد با دولت و حکومت می‌توان چند برخورد داشت. یکی برخورد متملقانه است که هیچ عیبی را در دولت نبینند. اما برخورد دیگر، برخورد عیب جویانه است که همه چیز را سیاه ببینند و هر کاری که دولت می کند را با یک تحلیل منفی بررسی کنند.

خطیب نماز جمعه اظهار کرد: برخورد بعدی برخورد منطقی است که در روایات ما بهترین نوع است. در مورد دولت نیز همین است. دولت سیزدهم در ارتباط با مردم کم نگذاشته است،‌ عمل به وعده ها یکی از شاخص های این دولت است، همه شنیدیم که آقای رئیس جمهور اولویت اول خود را مهار کرونا گذاشته بود و انصاف این است که این خدمات را ببینیم.

وی ادامه داد: در کنار آن مردم انتظار از این دولت خدمتگزار دارند که با تلاش بیشتر از سرعت سیر گرانی ها جلویش را بگیرند. آنچنان که در هفته گذشته شاهد سیر نزولی بسیاری از کالاهایی مورد نیاز مردم بودیم.

خاتمی در پایان تصریح کرد: مردم ما شاهدند که این دولت می‌خواهد اقتصاد بیمار ۵۰ساله را درمان کنند ولی انتظار این را دارند که سرعت این کار با مدیریت جهادی ادامه پیدا کند. دیده می‌شود که برخی از این گرانی ها بی‌دلیل و بی جهت است که باید نظارت‌ها را قوی تر کرد و با متخلفان برخورد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.