ایهود باراک نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نوشت: دیگر برای حمله به ایران دیر است؛ ایران می‌تواند خود را به یک قدرت هسته‌ای تبدیل کند و برای متوقف کردن آن با حمله نظامی خیلی دیر شده است.

به گزارش جماران؛ ایهود باراک در یادداشتی که در مجله آمریکایی تایم منتشر کرده، مدعی شده است:

من حتی برای یک لحظه توانمندی ایران برای ارعاب اسرائیل و دیگران، ایجاد اخلال در زندگی نرمال یا تمایل آنها برای دیدن شکست اسرائیل را دست‌کم نمی‌گیرم.

 تلاش برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای، در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته و به نظر می رسد که به سمت شکست پیش می‌رود.

ایران در سال ۲۰۱۸، ۱۷ ماه با نقطه‌ گریز هسته‌ای (توانایی ساخت بمب اتم) فاصله داشت اما امروز احتمالا فقط ۱۷ روز فاصله دارد.

ایران از کشوری که روسیه نظارت بر آن را به عهده داشت، به کشوری تبدیل شده که پهپادهای مسلح موردنیاز روسیه را تامین می‌کند.

 ایران در آستانه عبور از نقطه بی‌بازگشت برای عضویت در باشگاه هسته‌ای (کشورهای صاحب بمب اتم) است.

ایرانی ها از پایان اجباری برنامه‌های هسته‌ای لیبی و آفریقای جنوبی و پایان کار برنامه‌های هسته‌ای عراق و سوریه که توسط حملات هوایی اسرائیل در سال‌های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷ نابود شدند، درس گرفتند و از این سناریوها گریختند.

به‌ دلیل مسائلی که نمی توان توضیح داد، پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، نه ایالات متحده و نه اسرائیل، طرح نظامی شماره دو را تهیه نکردند: حمله‌ای سریع که می‌توانست برنامه ایران را حداقل چندین سال به تاخیر بیندازد.

این حمله نظامی در سال ۲۰۱۸ و احتمالا زمانی که ایران ۱۷ ماه تا نقطه ‌گریز هسته‌ای فاصله داشت، می شد موفقیت‌آمیز باشد و برنامه هسته‌ای ایران را چند سالی به عقب بیاندازد، اما در وضعیت فعلی که ایران احتمالا فقط ۱۷ روز تا رسیدن به نقطه ‌گریز فاصله دارد، شرایط کاملا متفاوت است و حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران چیزی را عوض نخواهد کرد.

فرآیند افزایش سطح غنی‌سازی از ۶۰ درصد به بالای ۹۰ درصد، بسیار سریع‌تر و ساده‌تر از فرآیندهای قبلی خواهد بود. این مرحله آخر به فضاهای کوچک‌تری نیاز دارد، احتمالا در تونل‌های بسیار عمیق و دور از دسترس هر سلاحی قابل انجام است.

دانشمندان هسته‌ای ایران طی سال‌های گذشته ترور شدند تا جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران گرفته شود.

حالا واقعیت این است که هم اسرائیل و هم آمریکا می‌توانند بر فراز آسمان ایران علیه این یا آن سایت یا تاسیسات عملیاتی انجام دهند اما زمانی که ایران واقعا تبدیل به یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن است، چنین حمله ای نمی‌تواند فرآیند تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای ایران را به تعویق بیندازد.

راستش حتی حمله نظامی می‌تواند روند ساخت سلاح هسته‌ای را برای ایرانی‌ها سریع‌تر سازد و به آنها مقداری هم مشروعیت را به‌دلیل دفاع از خود ارائه دهد.

امروز چنین حمله‌ای نه تنها شانس تعویق برنامه هسته‌ای ایران را ندارد بلکه ریسک یک جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و ایران را هم در پی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.