دومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) با برگزاری آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

آیین اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌ای بین المللی امام رضا(ع) با حضور حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر برمهانی معاون سیمای رسانه ملی، دکتر مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، دکتر خلجی مدیر روابط عمومی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.

جهاد تبیین؛ نیاز امروز جامعه و رسالتی خطیر بر دوش اهالی رسانه و هنر

تولیت آستان قدس رضوی نقش اصحاب رسانه و هنر در تحقق جهاد تبیین را اساسی دانست و گفت: جهاد تبیین نیاز امروز جامعه و رسالتی خطیر بر دوش اهالی رسانه و هنر است.

وی با اشاره به نقش قلم در تحقق جهاد تبیین مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: از مهم‌ترین ابزار جهاد تبیین قلم است، ابتدا باید قلم و کتابت باشد تا در ادامه آن بیان هم به کار آید؛ اساس و مبنای انقلاب اسلامی بر فکر، فرهنگ و تحول فرهنگی بنا شده و از این روی اهالی قلم، رسانه، فرهنگ و اندیشه نقشی مهم در راستای بیان ارزش‌های الهی، تبیین حقایق، رفع شبهات، روشنگری و هدایت جامعه دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان چند توصیه به فعالان عرصه هنر و تولید آثار رسانه‌ای مرتبط بافرهنگ رضوی پرداخت و گفت: در تولید محتوای رسانه‌ای و هنری از مطالب متقن، معتبر و مستند استفاده کنید، همچنین جاذبه مغناطیس حرم مطهر رضوی که اقشار مختلفی را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی می‌کند، سوژه‌ فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و مستندسازی خود قرار دهید.

جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) طلوعی امیدبخش برای رسانه‌های دینی 

اکبر نصراللهی، دبیر علمی دومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع)، این جشنواره را طلوعی امیدبخش برای رسانه‌های دینی دانست و گفت: این جشنواره می‌تواند بستر و ظرفیتی مناسب برای جهاد تبیین در عصر حاضر باشد و به ترویج آموزه‌های دینی و فرهنگ رضوی در سراسر جهان کمک کند تا غفلت‌های ناخواسته در این عرصه را جبران کنیم.

وی تصریح کرد: افراد با تجربه در حوزه رسانه باید از تمامی ظرفیت‌های این حوزه استفاده کرده و برای ترویج و سیره فرهنگ رضوی پای کار بیایند.

در پایان از برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های مطبوعات و خبرگزاری‌ها، رسانه‌های صوتی و تصویری، رسانه‌های مجازی، عکس و گرافیگ و پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی تقدیر شد.

 

بیانیه دومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع)

توفیقات و پیشرفت‌های دومین دوره، ضرورت هماهنگی بیشتر با آرایش جدید رسانه‌ای

با پایان دومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) و تقدیر از برگزیدگان این دوره، بیانیه داوران این دوره منتشر شد.

مشروح این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

امام رضا(ع) می‌فرماید: 

رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا 

رحمت خدا بر بنده‌اى که امر ما را زنده کند، دانش‌هاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایى‌هاى سخنان ما را مى‌دانستند از ما پیروى مى‌کردند.(معانى‌الأخبار،ص 180، ح 1) 

در دومین موسمِ عنایتِ‌حضرت رئوف به جمع خادمانِ رسانه‌ای‌ خود؛ دیگر بار خنکایِ نسیم حرم بر دلِ هنرمندان وزیدن گرفت تا اوج عاشقی در قالب‌های مختلف رسانه‌ای تجلی یابد. و البته که اهالی رسانه چه خوش درخشیدند، چه نیکو نوشتند، چه زیبا نواختند و ساختند و چه عاشقانه آراستند؛ آنگونه‌که داورانِ این میدان، روزها و ساعت‌ها دلِ خود را، یکایک به دست بیش از 3100 اثرِ معطّر، بسانِ 3100 کبوترِ رسانه‌ایِ حریمِ حَرم دادند، تا آنان را میهمانِ معارف زلال رضوی کنند. 

هیئت داوران دومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع)، خدای خویش را سپاس می‌گویند که هم به سبب افزایشِ 65 درصدی  شرکت‌کنندگان و فزونی چشمگیر تعداد آثارشان، و هم به موجب ارتقای آشکار غنای آنها، به مراتب بیش از سال پیش، با دشواری‌های شیرینِ انتخابِ برترین‌ها مواجه بودند. 

تلاش برای دستیابی به سوژه‌های اختصاصی و یا پرداخت‌های اختصاصی با بسته‌بندی‌ها و رویکردهای تازه به حریم و حرم و مقاصد و معارف رضوی؛ کوشش برای رسانه‌ای کردن دلدادگی‌های مُحبّان و زائران و مجاوران و خادمان، «البته به قدر چشیدن و نه دربرکشیدن»؛ تنوع‌بَخشی به بخش‌ها و زیربخش‌های آثار؛ فرا رفتن از نردبانِ پرتوان محبّت، و رسیدن به فرازهایِ مَوَدَّت و معرفت؛ توجه به ارتباطِ معارفِ‌زلالِ رضوی با زمینه‌های گسترده‌ترِ اجتماعی و فرهنگی؛ دمیدنِ رایحۀ جهاد و مقاومت و ایثار، در پناه امن شمس الشموس؛ کاهش عناصِر تصنُّع و تکلُّف و کلیشه در آثار؛ و استخدام ظرفیت‌های فناوری‌های نوین ارتباطی و رسانه‌ای؛ همه و همه شکل‌گیری طرازی تازه از رسانه‌های دین‌مدار، مردم‌دار، شورانگیز، انقلابی، پراحساس، آگاهی‌بخش، فطرت‌پایه و جهانی را ذیل عنایات حضرت انیس‌النفوس نوید می‌دهد. 

هیئت داوران، ضمن حمد و امتنانِ بیکرانِ ذات حضرت اَحدیّت برای بذلِ این نعمتِ سِتُرگ، و عرض سلام و ارادت و تحیت به محضر حضرت ثامن‌الحجج(ع) و قدردانی از زحمات اندیشمند فرزانه حجت‌الاسلام والمسلمین مروی، تولیت محترم آستان قدس رضوی و دکتر رحمتی، قائم‌ مقام محترم آستان، آقای خیرجو رییس محترم مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و آقای هوشمند معاون محترم ایشان و دبیر اجرایی‌جشنواره، شورای محترم سیاستگذاری‌ جشنواره و نیز ابراز سپاس و قدرشناسی و فروتنی به همه خبرنگاران، هنرمندان، برنامه‌سازان و خادمان رسانه‌ای عزیز و عالیقدر و با  گرامیداشت یاد همه شهدا به ویژه سردار دلداده دل‌ها، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، نکاتی را  به شرح ذیل به استحضار می‌رساند: 

۱- مسیر طولانی طی نشده و مسئولیت سنگین جهاد تبیین دینی و ترویج فرهنگ رضوی را همچنان بر دوش خود بیش از گذشته حس می‌کنیم. بنابراین با علم و آگاهی به آرایش جدید رسانه‌ای و پیچیدگی‌ها و دشواری‌های این عرصه، با استعانت از خداوند متعال و با امید به عنایات خاصه امام رئوف(ع)، گام‌ها را مصمم تر از گذشته برخواهیم داشت؛ جشنواره را نقطه نمی‌دانیم بلکه خط و مسیری می‌دانیم که گرچه دیر آغازش کردیم اما به فضل الهی مطمئن، مرحله به مرحله و هر مرحله  بهتر از قبل ادامه خواهیم داد.  

۲- جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) در دور دوم برگزاری، با همکاری‌های صمیمانه و برادرانه همه دوستان مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و داوران متعهد و متخصص و با پشتوانه تجربی ارزشمند و اندوخته‌های تئوریک گرانسنگ، علاوه بر اضافه کردن بخش ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان الگو و نمونه خادم واقعی امام رضا(ع)، با دو تغییر مهم برگزار شده است؛ نخست اضافه شدن بخش بین‌الملل و دیگری افزودن بخش رساله‌ها و پایان‌نامه‌های مرتبط با ترویج سیره و فرهنگ رضوی که در نوع خود بی‌نظیر و نویدبخش همکاری بخش‌های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی برای کیفی کردن آثار و تدوین الگوها و نظریه‌های رسانه‌ای تبلیغ و ترویج فرهنگ رضوی است.

۳- علاوه بر رشد کمی و دریافت 3127 اثر در  بخش‌های رادیو و تلویزیون، خبرگزاری‌ها، مطبوعات، فضای مجازی، بین‌الملل و رساله‌ها و پایان‌نامه ها، ارزیابی دقیق این آثار در دو مرحله داوری در هیات انتخاب و نهایی، مؤید آن است که در این دوره با توجه به توصیه و تأکید قبلی داوران، تهیه سوژه اختصاصی و پرداخت نوین و اختصاصی، آثار و موضوعات جدید و بکر با پرداخت هنرمندانه در بخش‌ها و از مناطق مختلف حول هشتمین امام همام (ع)، رو به افزایش است؛ به گونه‌ای که به خلاف سال قبل، که داوران در بخش رسانه‌های صوتی و تصویری و همچنین گرافیگ، هیچ اثری را شایسته احراز رتبه‌های یک تا سه ندانسته بودند، امسال و در جشنواره دوم با آثار کیفی متعدد و متنوع مواجه شدند.  

۴- در عین‌ حال، با همه این توفیقات و پیشرفت‌های‌ محسوس، هیات داوران بر این اعتقاد است که آثار ارسالی به جشنواره، معرف تمامی ظرفیت‌های‌رسانه‌ای کشور نبوده‌اند و در بخش‌های خبر، انواع مقالات مطبوعاتی و تنوع جغرافیایی، همچنان آثار دریافتی متناسب و منطبق با شاخص‌های در خور این جشنواره نیست. 

۵- معتقدیم توجه به نگاه آسیب‌شناسانه و منتقدانه می‌تواند به تکامل و بالندگی بیشتر آثار و محصولات رسانه‌ای در مسیر تحقق جهاد تبیین و ترویج فرهنگ رضوی کمک کند. از همین رو هیئت داوران همه همکاران و هنرمندان عزیز را مجددا به آرایش جدید، پیچیده و چندلایه‌ای میدان رسانه‌ای و ابعاد جنگ نوین شناختی توجه داده و همگان را به آموزش‌ها و آموزه‌های حرفه‌ای‌تر و روزآمدتر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دعوت می‌کنیم.  

۶- هیات داوران، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، خالقان آثار و همکاران رسانه‌ای به‌ویژه همکاران با تجربه را به تلاش بیشتر در عرصه‌ رسانه‌های‌‌اجتماعی، توجه ویژه به جایگاه رسانه‌های دیجیتال، ‌بازی‌ها، پویا نمایی، تغییر در رویکرد و راهبرد و تاکتیک‌های تولید و انتشار اخبار رسمی و سوژه‌های مناسبتی، تولید آثار وزین و کاربردی پژوهشی، اهتمام بیشتر به ساختارها و قالب‌های کوتاه و تازه‌تر در برنامه‌سازی رادیویی و تلویزیونی، توجه افزون‌تر به ابعاد اخلاقی، علمی، اجتماعی و معرفتی حضرت امام رضا(ع)، توجه بیشتر به سوژه و پرداخت اختصاصی، تناسب با مخاطب و گفتمان امامین انقلاب و فرهنگ و ارزش‌های رضوی، فرا رفتن از مجاورت‌های فیزیکی حرم و عنایت به مجاورت‌های معنوی، توجه به خلاقیت و کنار زدن قالب‌های محدود کننده فرا می‌خواند. 

۷- هیات داوران همچنین از همه بخش‌های فرهنگی و حوزوی به ویژه از بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی درخواست می‌کند با هدف افزایش کمی و کیفی تحقیقات، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های مرتبط با ترویج معارف رضوی، بیش از پیش با محققان و دانشجویان تعامل داشته باشند و نیازهای پژوهشی خود را احصا و به آنان واگذار کنند. 

۸- پرونده دومین دوره جشنواره بسته شد؛ اما دروازه‌های فراخ رشد و بالندگی و توسعه و جهاد تبیین دینی همچنان گشوده است، اختتامیه این جشنواره به منزله پایان آن نیست بلکه حکایت بی‌پایان و روزانه تلاشِ خستگی‌ناپذیر عاشقان امام رضا(ع) و طلوعی امیدبخش برای فردای رسانه‌ها و شیفتگان امام مهربانی‌ها است. از این رو از همه درخواست می‌کنیم از همین امروز با برنامه‌ریزی‌های بهتر، در همه سطوح و مناطق و کشورها و به همه زبان‌ها، ارتقاء و ارتفاع شایسته برنامه‌ها و آثار رسانه‌ای رضوی را در دستور کار قرار دهند و بنا به «مسئولیت دینی، حرفه‌ای و اجتماعی» خویش، در هر موقعیت و شرایطی، برای تبیین آموزه‌های ناب این فرهنگ مبارک استفاده حداکثری کنند.  

بعون الله تعالی 

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته 

داوران دومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) 

مشهد مقدس -23 تیرماه 1401 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.