قالیباف رئیس مجلس با اشاره به نقش ازبکستان در آسیای میانه، گفت: ازبکستان در آسیای میانه از نقش ویژه‌ای برخوردار است و دارای ظرفیت‌های اقتصادی بالایی است، بطوریکه رشد اقتصادی اش ۷.۵ درصد است. ارتباط ما با ازبکستان به معنای اثرگذاری در حوزه آسیای میانه است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما قادریم در یکی دو سال آینده سقف تجارت خود با ازبکستان را به بیش از دو میلیارد دلار برسانیم و این هدفگذاری ما است.

محمدباقر قالیباف پس از بازگشت از سفر سه‌روزه به ازبکستان، با استقبال نیکزاد نایب رئیس مجلس وارد تهران شد.

قالیباف در توضیح مهمترین محورها و مباحث مطرح‌شده در این سفر گفت: این سفر به دعوت رسمی رئیس مجلس قانونگذاری کشور جمهوری ازبکستان انجام شد. در این مدت این سفر فرصتی برای ملاقات با رؤسای مجالس قانونگذاری و سنا فراهم شد و ملاقات طولانی با رئیس‌جمهور ازبکستان صورت گرفت.

وی با اشاره به نشست با بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی مقیم ازبکستان، گفت: در جلسه با تجار ایرانی صحبت‌های آنها شنیده شد و در جریان مسائل و مشکلات و خواسته‌های آنها قرار گرفتیم؛ سپس جلسه‌ای در محل مجلس قانونگذاری برگزار شد و امور مربوط به مسائل اجتماعی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و سیاسی مطرح شد و گسترش روابط پارلمانی دو کشور مد نظر قرار گرفت.

رئیس مجلس با اشاره به نقش ازبکستان در آسیای میانه، گفت: ازبکستان در آسیای میانه از نقش ویژه‌ای برخوردار است و دارای ظرفیت‌های اقتصادی بالایی است، بطوریکه رشد اقتصادی اش ۷.۵ درصد است. ارتباط ما با ازبکستان به معنای اثرگذاری در حوزه آسیای میانه است.

قالیباف با بیان اینکه "از نظر فرهنگی ارتباط عمیق بین ایران و ازبکستان است"، گفت: ازبکستان دسترسی به آب‌های آزاد ندارد و می‌تواند ارتباط خوبی با جمهوری اسلامی به دلیل دسترسی به دریای عمان و خلیج فارس از طریق بنادر چابهار و شهید باهنر داشته باشد. ایران و ازبکستان می‌توانند از ظرفیت‌های خود برای کشور و ملت خود استفاده کنند.

وی همچنین گفت که توافقات خوبی با رؤسای مجالس سنا و قانونگذاری و رئیس‌جمهور ازبکستان حاصل شده و در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری و مباحث مربوط به ویزا برای تجار و رانندگان ترانزیتی و گردشگران قول‌هایی داده شد تا در زمان حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در شهریور برای حضور در اجلاس شانگهای، این موضوع حل و فصل شود.

قالیباف افزود: در حاشیه این اجلاس نشست دوجانبه‌ای برگزار خواهد شد و ان‌شاءالله قراردادهای دوجانبه‌ای به امضا می‌رسد. هدفگذاری این است که حجم مبادلات فعلی ما از ۵۰۰ میلیون دلار به بیش از دو میلیارد دلار برسد و همچنین روابط اقتصادی گسترش یابد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به سفرش به سمرقند و بخارا نیز گفت: ایران و ازبکستان ظرفیت‌های فرهنگی زیادی دارند. تعامل دو کشور و گسترش روابط در حوزه فرهنگی و مسائل مذهبی و دینی بسیار موثر است. در ازبکستان در سال‌های اخیر با اصلاحات رخ‌داده توسط رئیس‌جمهور این کشور، فرصت‌های خوبی به وجود آمده که باید از آن برای افزایش تعاملات فرهنگی و تجاری استفاده کرد. قادریم در یکی دو سال آینده سقف تجاری خود با ازبکستان را به بیش از دو میلیارد دلار برسانیم.

قالیباف همچنین گفت: در مسائل امنیتی، موضوع افغانستان مطرح شد و صحبت‌های جدی برای هماهنگی کشورهای همسایه بیان شد. حرکت ما باید به سمت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان باشد. در آینده نزدیک نشستی در تاشکند با حضور کشورهای همسایه و چندجانبه و برخی از نهادهای سیاسی برگزار خواهد شد.

وی در پایان، سفر به ازبکستان را موفقیت‌آمیز و تاثیرگذار خواند و گفت: مطمئن هستیم گشایش‌هایی برای مردم و تجار بخصوص در کریدور شمال به جنوب به وجود آمد. از میزبانی خوب دولت ازبکستان هم تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.