محسن قمصری مدیر عامل اسبق شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: روسیه غیر از چین امکان حضور در هند را هم دارد و تاحدی از میزان نفتی را که به اروپا صادر می‌کرد، به هند عرضه می‌کند و این فشار به بازار ایران را در چین کم می‌کند، اما اینکه رقابت در بازار چین تا کجا ادامه دارد، قابل پیش‌بینی نیست و بستگی به شرایط اقتصادی و تقاضای چین دارد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، مدیر عامل اسبق شرکت ملی نفت ایران گفت: اگر معاملات نفت را در سطح قیمت‌های 60 تا 70 دلار قبلی در نظر بگیریم اکنون با توجه به اینکه قیمت‌ها به بالای 100 دلار رسیده چند دلار تخفیف بیشتر منطقی است، در واقع هیچکس آن را رد نمی‌کند، قطعا برای گرفتن 30 دلار اضافه‌قیمت؛ چند دلار تخفیف به ضرر کشور هم نیست و با توجه به رقابتی که وجود دارد، منطقی و توجیه‌پذیر است.

محسن قمصری درباره تخفیف فروش نفت ایران در رقابت با روسیه در بازار چین، اظهار داشت: باتوجه به شرایط رقابتی که وجود دارد و فقط چین هم خریدار نفت دو کشور است، این احتمال وجود دارد که از سوی هر دو کشور تخفیف اعمال شود، ضمن اینکه در شرایط رقابتی امروز و سطح بالای قیمت‌ها؛ منطق حکم می‌کند که تخفیف داده تا اصل وجه دریافت شود. 

وی با بیان اینکه منطق بازار اعمال تخفیف را حکم می‌کند و این عملیات را رد نمی‌کند، تاکید کرد: اگر معاملات نفت را در سطح قیمت‌های 60 تا 70 دلار قبلی در نظر بگیریم اکنون با توجه به اینکه قیمت‌ها به بالای 100 دلار رسیده چند دلار تخفیف بیشتر منطقی است، در واقع هیچکس آن را رد نمی‌کند، قطعا برای گرفتن 30 دلار اضافه‌قیمت؛ چند دلار تخفیف به ضرر کشور هم نیست و با توجه به رقابتی که وجود دارد، منطقی و توجیه‌پذیر است. 

مدیر عامل اسبق شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: روسیه غیر از چین امکان حضور در هند را هم دارد و تاحدی از  میزان نفتی را که به اروپا صادر می‌کرد، به هند عرضه می‌کند و این فشار به بازار ایران را در چین کم می‌کند، اما اینکه رقابت در بازار چین تا کجا ادامه دارد، قابل پیش‌بینی نیست و بستگی به شرایط اقتصادی و تقاضای چین دارد.

وی در خصوص حضور روسیه در بازارهای ایران از جمله جنوب شرق آسیا گفت: باید ببینیم این بحران جنگ تا کجا پیشرفت می‌کند، اگر اروپا برای عدم خرید نفت روسیه جدی باشد قائدتا به روسیه فشار بیشتری وارد می‌شود، البته ممکن است به لحاظ فنی نتواند همه نفتی را که به بازار اروپا ارسال می‌کرد، روانه چین کند اما بخش زیادی را به چین می‌فرستد که این اقدام حداقل به لحاظ روانی فشار سنگینی را روی بازار ایجاد می‌کند.

قمصری درباره مهمترین راهکار ایران در شرایط کنونی گفت: راهکار ایران بیشتر سیاسی است تا اقتصادی. خیلی نمی‌توان به روش رقابت‌های اقتصادی مشکل را حل کرد اگر بتوانیم مشکل سیاسی را حل کنیم قطعا خیلی به تجارت نفتی ما کمک می‌کند.

وی یادآور شد: متاسفانه در این چند سال اخیر مشخص شده کسی جرات این را ندارد که در مقابل فشار امریکا بایستد و نفت ایران را بخرد، نمونه آن اتفاقی است که برای کشتی ما در یونان افتاد، غیر از چین هیچ کشوری توان این را ندارد که در مقابل امریکا عرض‌اندام کند بنابراین بهترین راه‌حل برای ما حل مباحث سیاسی است.

مدیر عامل اسبق شرکت ملی نفت ایران درباره میزان صادرات و تخفیف‌های دو کشور به چین گفت: معاملات در بازار سیاه انجام می‌شود و مشخص نیست، حتی گمرک چین هم اعلام نمی‌کند و ارقام صادراتی محرمانه است.

به گزارش ایلنا،  خبرگزاری بلومبرگ یکشنبه 3 ژوئیه (12 تیرماه) گزارش داد که ایران با توجه به شرایط کنونی کوشیده است با "تخفیفی بیشتر" میزان فروش کنونی نفت خود به چین را حفظ کند.

واندانا هری، بنیانگذار شرکت مشاور انرژی واندا انیسایتس (Vanda Insights) در سنگاپور به خبرگزاری بلومبرگ گفته است: «رقابت نفتی ایران و روسیه تنها می‌تواند در بازار چین انجام گیرد و این هم کاملا به نفع پکن است.»

شرکت تحلیل داده‌های کپلر نیز گزارش داده که صادرات نفت ایران به چین پس از کاهشی اندک در ماه آوریل در ماه‌های مه و ژوئن به بیش از 700هزار بشکه در روز رسیده است، اما نفت روسیه توانسته است تا اندازه‌ای جای نفت ایران را بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.