عین اللهی وزیر بهداشت عنوان کرد: تعرفه خدمات پرستاری بر اساس جدولی که تهیه شده بسته به خدمات در بخش های مختلف، محاسبه می شود که از طریق سایت وزارت بهداشت، اطلاع رسانی می شود. تصویب تعرفه خدمات پرستاری، شروع خوبی بوده است.

به گزارش جماران؛ وزیر بهداشت گفت: خیلی خوشحالیم که در شروع هفته سلامت، خبر مسرت آمیز پوشش بیمه برای جمع زیادی از مردم ایران همراه است. مقام معظم رهبری تاکید دارند که مردم در مورد سلامت و خدمات درمانی در زمان بیماری، باید فقط دغدغه بیماری داشته باشند.

طبق گزارش وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در برنامه صف اول اظهار داشت: در شروع کار دولت، رییس جمهور بارها تاکید داشت که باید برای سلامت مردم و به ویژه بیمه همگانی سلامت، کار کنیم. از امروز خوشبختانه پوشش بیمه همگانی سلامت برای جمعیتی حدود 5 میلیون و 400 هزار نفر ایجاد شد.

وی افزود: در دی ماه سال گذشته، به صورت آزمایشی حدود 400 هزار نفر از مستضعفین و حاشیه نشینان شهری را تحت پوشش بیمه بردیم که با موفقیت ها و همچنین همراهی مجلس در بودجه سال 1401، این طرح را در ابعاد بزرگتری اجرا کردیم.

پوشش رایگان بیمه سلامت برای افراد کم بضاعت

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: وزارت تعاون، اطلاعات سه دهک اول جامعه را در اختیار ما قرار داد که پوشش بیمه آنها از امروز آغاز شده و افراد کم بضاعت را تحت پوشش قرار دادیم و این پوشش بیمه ای برای این افراد، کاملا رایگان است اما حدود یک تا دو میلیون نفر نیز برای بیمه مراجعه نکرده اند و یا یارانه بگیر نیستند که می توانند در سامانه بیمه سلامت ایران ثبت نام کنند و پس از آزمون وسع، تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

دکتر عین اللهی یادآور شد: همه افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند، خدمات یکسان دریافت می کنند. در مراکز دولتی 90 درصد هزینه های بستری و 70 درصد هزینه های سرپایی برای بیمه شدگان، پرداخت می شود و در مراکز خصوصی نیز پس از معرفی و استفاده از روند الکترونیکی بیمه، می توانند همین خدمات را دریافت کنند.

فعلا تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی دارو گرفته نشده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ارز دارو و تجهیزات پزشکی گفت: دیروز هم معاون اول رییس جمهور گفت که در مورد دارو، فعلا تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی گرفته نشده و بر همان روال سال گذشته، تامین دارو و تجهیزات پزشکی با ارز ترجیحی انجام می شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: تلاش ما این است که پوشش بیمه ای داروهای ضروری افزایش پیدا کند. برخی از داروها مانند انسولین برای بیماران دیابتی و یا داروهای بیماران قلبی، جنبه حیاتی دارد که تلاش ما این است که باتوجه به منابع مالی در اختیار، پوشش دارویی هم افزایش پیدا کند و دغدغه مردم در تهیه دارو، کمتر شود و مردم در مراجعه به پزشکان و نسخه الکترونیکی، فقط فرانشیز را پرداخت کنند.

دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: موفقیت در مدیریت کرونا در کشور، فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست بلکه خیلی از دستگاه ها در این موفقیت مشارکت داشته اند. از صدا و سیما و رسانه ها تشکر می کنیم که در جهت اطلاع رسانی به مردم به ویژه در شرایط بحرانی، موثر بودند و کار جمعی برای مدیریت کرونا انجام شد.

کرونا یک امتحان جهانی بود

وی تصریح کرد: کرونا یک امتحان جهانی بود و شرایط خاص و یکسان برای همه کشورها ایجاد شد و در این امتحان، جامعه پزشکی و نیروهای بهداشتی و درمانی بسیج شدند که مردم کشور را نجات دهند و در تاریخ ایران ثبت خواهد شد که گروه بهداشتی و درمانی، موفق عمل کردند. در این زمینه حدود 300 شهید مدافع سلامت تقدیم کشور شد.

وزیر بهداشت یادآور شد: واکسیناسیون کرونا که به ویژه در دولت سیزدهم در کشور ما انجام شد که شخص رییس جمهور، پیگیر بود و دغدغه زیادی داشت، یکی از دلایل موفقیت کشور بود. در ماه های اول می گفتم که منتظر باران واکسن بودیم اما سیل واکسن به کشور روانه شد و در مرحله بعد با کمک مردم و گروه های جهادی و مردمی، واکسن در حجم قابل توجهی در مراکز مختلف تزریق شد. رکورد تزریق روزانه یک میلیون و 600 هزار دُز و هفتگی حدود 8 میلیون و 600 هزار دُز در ایران ثبت شد که نسبت به جمعیت، بسیار عالی بود.

دکتر عین اللهی اظهار داشت: حجم بالای واکسیناسیون در مدت زمان کوتاه توانست ایمنی مناسبی برای مردم ایجاد کند. اُمیکرون در کشورهایی مانند آمریکا و اکثر کشورهای اروپایی 4 ماه به طول انجامید اما در ایران دو ماه بود و میزان تلفات آنها بسیار بالا و در ایران، میزان فوت بیماران کرونایی، بسیار کمتر بود.

 

بهرام عین اللهی

 

کاهش موارد کرونا دلیلی برای پایان بیماری نیست

وی افزود: کرونا یک مساله جهانی است و اگر در یک کشور، میزان بیماری کاهش پیدا کرد، دلیل نمی شود که کرونا تمام شده باشد. افزایش ایمنی بدن مردم ایران از طریق واکسیناسیون، باعث کاهش بیماری در کشور شد. توصیه ما به مردم این است که حتما واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: پیش بینی ما این است که امسال حتما باید یک بار دیگر واکسن کرونا تزریق کنند که ایمنی بدن آنها افزایش پیدا کند. در حال حاضر که مرگ و میر بیماران کرونایی در ایران دو و یک رقمی است در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکا، صدها و بعضا بیش از یک هزار نفر روزانه جان خود را بر اثر این بیماری از دست می دهند و بازی های آسیایی چین هم لغو شد چراکه چین هم دوباره گرفتار شده اما آمار مشخصی ارائه نشده است.

مردم حتما واکسیناسیون خود را تکمیل کنند

دکتر عین اللهی یادآور شد: توصیه وزارت بهداشت این است که مردم حتما با تکمیل واکسیناسیون، ایمنی بدن شان را افزایش دهند. در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که افراد بالاتر از 70 سال، بیماران نقص ایمنی و افرادی که بیماری زمینه ای دارند، حتما یک نوبت دیگر واکسن تزریق کنند البته به تدریج سایر گروه های سنی نیز فراخوان می شوند. کمیته علمی کشوری کرونا متشکل از بهترین متخصصان و اساتید گروه علوم پزشکی است و تصمیم این کمیته، ارائه پروتکل های درمانی موثر و اثربخش بوده که در کنترل کرونا در کشور بسیار موثر بوده است.   

وی گفت: یکی از کارهای خیلی خوب در کشور، ارائه مجوز به مجموعه های مختلف برای تولید واکسن کرونا بود. عده ای منتظر به نتیجه رسیدن واکسن های ایرانی بودند اما در گرفتاری کرونا و به ویژه در موج دلتا، آمار مرگ و میر روزانه به بیش از 700 نفر و 50 هزار مبتلای روزانه رسید و در این شرایط و در شروع کار دولت با همت رییس جمهور، منتظر ننشستیم و مجبور به واردات واکسن شدیم و واکسن سینوفارم با حجم زیاد، وارد شده و تا امروز حدود 150 میلیون دُز واکسن خارجی، تامین شده است.

نیازی به واردات واکسن کرونا نداریم

وزیر بهداشت ادامه داد: در حالیکه که واکسن های وارداتی در حال تزریق به مردم بود، واکسن های داخلی نیز به نتیجه رسید و تا امروز 6 مجموعه تولید واکسن کرونا در کشور فعالیت دارند و دیگر نیازی به واردات واکسن کرونا نداریم که این ظرفیت، آینده ما را تضمین می کند.

دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: چندین ماه است که دیگر واکسن خارجی وارد نمی شود و عمدتا از واکسن های داخلی استفاده می شود. متاسفانه روند واکسیناسیون کاهش یافته و مردم احساس می کنند که کرونا تمام شده و اقبال زیادی به واکسیناسیون ندارند که همین روند، باعث مصرف کمتر واکسن های داخلی شده و در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز صادرات واکسن های ایرانی، آزاد شد.

وی تصریح کرد: بخشی از مواد اولیه دارو، وارد می شود اما خوشبختانه 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور، تولید داخلی است و البته این 97 درصد، شامل مواد اولیه نمی شود اما صنایع دارویی کشور به ما اطمینان می دهد. سه درصد از داروهای کشور نیز وارداتی و با تکنولوژی بالا هستند که یک چالش است. امیدواریم که با رشد شرکت های دانش بنیان، شاهد تولید بیشتر داروهای با تکنولوژی بالا در کشور باشیم.

ایران در تولید واکسن زیرساخت و قدمت زیادی دارد

وزیر بهداشت گفت: ایران، زیرساخت ها و قدمت زیادی در تولید واکسن دارد و واکسن های ضروری در کشور تولید می شود و واکسن های ایرانی به اکثر فرزندان ایرانی تزریق می شود. دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن بیماری جدید و نوپدید کووید19، تلاش های ارزنده ای کردند و نتایج تلاش های آنها به ثمر نشست.

دکتر عین اللهی اظهار داشت: نظام سلامت در موقعیت ها و جایگاه های مختلف به نیروی انسانی نیاز دارد. یکی از افتخارات کشور این است که نظام شبکه بهداشت و درمان از زمان تبدیل وزارت بهداری به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد و این نظام به صورت مویرگی تا دوردست ترین نقاط کشور، گسترش یافته و نیروهایی به عنوان بهورز بسیار زحمتکش و بومی مناطق، بسته های خدمتی را به جمعیت تحت پوشش خود ارائه می کنند. نظام شبکه شامل شبکه های روستایی و شهری و مراکز بیمارستانی در سطوح بعدی خدمات است.

وی افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث های مختلفی برای افزایش ظرفیت پزشکی شد و نهایتا مصوب شد که 20 درصد به ظرفیت پزشکی کشور با تمرکز بر مناطق بومی اضافه شود. موظف به اجرای این قانون هستیم که برای امسال هم به سازمان سنجش اعلام شده و امیدواریم که با جذب و تربیت نیروهای بومی، کمبودها و مشکلات کاهش پیدا کند.

فرد و عوامل محیطی موثر بر سلامت

وزیر بهداشت گفت: در تامین سلامت، آگاهی و افراد نقش بسیار زیادی دارند و امروزه شعار سازمان جهانی بهداشت، سلامت ما، سلامت سیاره ما است. باید عوامل موثر بر سلامت را شناسایی کنیم. اولین عامل، خود فرد و سبک زندگی شامل تغذیه، تحرک بدنی و اشتغال است. عامل دیگر، عوامل محیطی مانند آلودگی هوا یا ریزگردها است که سلامت را مختل می کند. کارگری که در یک کارخانه اشتغال دارد می تواند با استفاده از یک عینک محافظ، از ورود براده های آهن به چشمش جلوگیری کند و این عینک، باعث حفظ سلامتی این کارگر می شود.

دکتر عین اللهی ادامه داد: در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که ریاست آن بر عهده رییس جمهور و اعضای آن از وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف هستند می توانیم برای حفظ و ارتقای سلامت از طریق شناسایی عوامل موثر بر سلامت، اقدام کنیم.

پیشگیری را مقدم بر درمان می دانیم

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت در دوره جدید، برنامه عدالت و تعالی نظام سلامت را تهیه و تدوین کرده است. در بخش تعالی، پیشگیری را بر درمان مقدم می دانیم و علاوه بر شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، ساختارهایی در معاونت بهداشت مانند آموزش بهداشت، سلامت روان، سلامت محیط، کار، مدارس، تغذیه و ... فعال هستند که کارشناسان و افراد خبره ای فعالیت دارند. هر قدر در بهداشت هزینه و برنامه ریزی کنیم، از هزینه های درمانی در آینده، پیشگیری می کنیم.

تکمیل 340 پروژه بهداشتی در 7 ماه گذشته

وزیر بهداشت اضافه کرد: در 7 ماه گذشته برای تقویت نظام شبکه، 340 پروژه بهداشتی تکمیل شده و امیدواریم که تا پایان سال حدود سه هزار پروژه در بخش بهداشت را تکمیل و نیروهای مورد نیاز آن را تامین کنیم و هر قدر در این زمینه هزینه کنیم، موفقیت های بیشتری کسب می کنیم.

دکتر عین اللهی یادآور شد: بنا به دستور رییس جمهور، تکمیل پروژه های نیمه تمام بیمارستانی در حوزه سلامت در اولویت است و تلاش ما این است که در این شرایط، پروژه های جدید آغاز نشود. در حال حاضر 220 پروژه نیمه تمام بیمارستانی در کشور با پیشرفت های فیزکی متفاوت و بعضا از 70 تا 90 درصد وجود دارد و برنامه ما، تکمیل این پروژه ها است. در این مدت کوتاه، 8 پروژه بیمارستانی را تکمیل کرده ایم و به بهره برداری رسانده ایم و در سفرهای استانی دولت، منابع و اعتبارات خوبی برای این پروژه ها در نظر گرفته می شود. 22 پروژه بازسازی و طرح الحاق بیمارستانی نیز در کشور وجود دارد.

خبر خوش؛ تصویب نهایی تعرفه پرستاری در هیات دولت

وی گفت: حدود 6 هزار و 500 نفر از پرسنل وزارت بهداشت تبدیل وضعیت شده اند. یکی از نکات مهم و اخبار خوش وزارت بهداشت، تصویب نهایی تعرفه خدمات پرستاری است. رییس جمهور بارها در این مورد تاکید داشت. در دیداری که در دی ماه با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان نیز تاکید داشتند که این مطالبه جامعه پرستاری، تحقق پیدا کند که خوشبختانه پس از تصویب در شورای عالی بیمه، در جلسه هیات دولت مصوب و به مراکز، ابلاغ شده است تا بتوانیم بخش کوچکی از خدمات جامعه خدوم پرستاری را جبران کنیم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: تعرفه خدمات پرستاری بر اساس جدولی که تهیه شده بسته به خدمات در بخش های مختلف، محاسبه می شود که از طریق سایت وزارت بهداشت، اطلاع رسانی می شود. تصویب تعرفه خدمات پرستاری، شروع خوبی بوده است.

با این رشد جمعیت آینده خوبی در پیش نخواهیم داشت

دکتر عین اللهی با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: در کشور ما زمانی، جمعیت جوان قابل توجهی داشت که در تولید و رونق اقتصاد خیلی موثر بود اما متاسفانه جمعیت رو به سالمندی و رشد جمعیت هم بسیار پایین است که در این صورت، آینده خوبی پیش رو نخواهیم داشت. قانون جوانی جمعیت در مجلس مصوب شده و قرارگاه جمعیت در وزارت بهداشت شکل گرفته که عوامل موثر در جمعیت در بخش سلامت در این قرارگاه حضور دارند و امیدواریم که با تلاش های جمعی، از این وضعیت بحرانی و پیچ بسیار بد تاریخی نجات پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: رشته طب سالمندی در دوره ای که معاون آموزشی وزارت بهداشت بودم و در فاصله سالهای 86 تا 87 در کشور ایجاد شد و فارغ التحصیلانی داشته است. سالمندان از جنبه های مختلف مانند تغذیه و دارو، مورد توجه و رسیدگی قرار گیرند.

برنامه های ویژه ای برای بیماران خاص و صعب العلاج داریم

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه بیماران خاص و صعب العلاج به دلیل هزینه های زیادی که برای هر کدام از این عزیزان می شود، مشکلات زیادی دارند. از مجلس تشکر می کنیم که در بودجه 1401، بودجه خاصی برای این بیماران در نظر گرفته و از هفته آینده برنامه های ویژه ای برای این بیماران داریم و در تلاش هستیم که داروهای مورد نیاز را به درب منازل آنها ارسال کنیم. در بازدیدهایی که از برخی داروخانه ها داشتم، شرمنده و ناراحت شدم که بیماران در صف های دارو می ایستند و برنامه ریزی می کنیم که داروهای بیماران صعب العلاج را با حفظ احترام برای آنها ارسال کنیم. در واکسیناسیون هم مردم از ساعات ابتدایی روز در صف بودند که در ساعات بعداز ظهر واکسن تزریق کنند اما وقتی تعداد مراکز واکسیناسیون را افزایش دادیم، شاهد حفظ کرامت مردم بودیم.

دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: در مورد تربیت متخصص و فوق تخصص معتقدیم که باید صد در صد ظرفیت ها مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه سال گذشته، حدود یک چهارم ظرفیت پذیرش دستیاری خالی ماند که ریشه یابی کردیم و متوجه شدیم که در آیین نامه ها و مقررات مشکلاتی داریم و در شورای آموزش پزشکی و تخصصی، اشکالات برطرف شد.

انتخاب رشته از 5 به 100 رشته افزایش یافت/ آزمون دستیاری پنج شنبه  این هفته برگزار می شود

وی افزود: یکی از تغییرات اخیر، افزایش حق انتخاب رشته از 5 به 100 رشته بود و در مرحله بعد به دانشگاه های علوم پزشکی مناطق محروم اختیار دادیم که نیروهای بومی را وارد دوره تخصص کنند و جدای از آزمون تخصص که پنج شنبه این هفته برگزار می شود، برای تکمیل ظرفیت می توان از دستیاران بومی هم استفاده کرد. در رشته دندانپزشکی نیز همانند پزشکی، باتوجه به امکانات موجود، کل ظرفیت را مورد استفاده قرار می دهیم تا نیاز کشور برطرف شود.

وزیر بهداشت گفت: بیمه الکترونیک حتما در کشور باید اجرا شود و در سه ماهه اخیر، رشد بسیار خوبی داشته است. بیمه های ما متفاوت هستند و بیمه سلامت ایران بیش از 90 درصد در پرونده الکترونیک و نسخه الکترونیک پیشرفت داشته و بیمه تامین اجتماعی نیز همین حدود پیشرفت داشته است. مشکلی با بیمه های نیروهای مسلح داریم و در سامانه خودشان با آنها ارتباط می گیریم و در سه ماهه آینده با روش های مختلف تشویقی،ارائه خدمات به صورت الکترونیک انجام می شود.

دکتر عین اللهی عنوان کرد: حدود 800 مرکز تحقیقاتی در حوزه سلامت فعالیت دارند که اکثر کارهای آنها به مقاله ختم می شود. تولید مقاله به تنهایی کافی نیست و منجر به پیشرفت کشور نمی شود بلکه تولید مقاله زمانی ارزشمند است که به محصول، تبدیل شود و مشکلات مردم را حل کند.

وی یادآور شد: یکی از برنامه های وزارت بهداشت در دوره جدید، تشویق مراکز تحقیقاتی برای تولید محصول و ارتباط با شرکت های دانش بنیان است. در این مدت 5 مرکز علمی و فناوری در کشور ایجاد شده است. با معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تعامل بسیار خوبی داریم و امیدواریم که در شهرک های علم و فناوری، با تقویت شرکت های دانش بنیان در جهت تولید داروها و تجهیزات پزشکی حرکت کنیم. در ارزشیابی و سطح بندی مراکز تحقیقاتی نیز، تولید محصول به این مراکز، درجه بالایی می دهد. معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تسهیلات ویژه ای برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته و چند دستگاه جدید در شهرک علم و فناوری پردیس مانند دیالیز با حضور رییس جمهور، رونمایی شد. در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ربات های هوشمند جراح ساخته و به کشورهای مختلف از جمله اندونزی صادر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.