آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق بهترین روش برای رسیدگی به چالش برنامه هسته ای ایران و اطمینان از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته ای در مدت زمان کم است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای کشورش همچنان بر اشتباه بودن سیاست کشورش برای خروج از برجام اذعان کرد و اظهار داشت: ما همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق (برجام) بهترین راه برای رسیدگی به چالش برنامه هسته ای ایران است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به پرسش های سناتورها درباره مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران و نیز مذاکرات وین با تکرار ادعاها درباره پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران به رغم عدم تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق بهترین روش برای رسیدگی به چالش برنامه هسته ای ایران و اطمینان از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته ای در مدت زمان کم است.

بلینکن خطاب به باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور جیم ریچ عضو ارشد این کمیته درباره برجام و مذاکرات آمریکا برای بازگشت به اجرای این توافق با اشاره به خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از برجام افزود: در مورد وضعیت مذاکرات باید بگویم که ما وضعیت بسیار چالش بر انگیزی را به ارث بردیم.

وی با تکرار ادعاها درباره پیشرفت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مدعی شد: برنامه هسته ای ایران به سرعت درحال پیشرفت بود، اقدامات تحریک آمیز ایران و گروه های وابسته به آن افزیش یافته بود.

بلینکن بار دیگر به شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران اذعان و تاکید کرد: تصمیم برای خروج از برجام و فشار حداکثری بر ایران، نتایج لازم را به دنبال نداشت و برنامه هسته ای ایران را خطرناک تر کرد.

وی درعین حال با تمسک به حربه تصنعی "گریز هسته ای"   مدعی شد: این تصمیم همچنین مدت زمان گریز هسته ای ایران را از یک سال به چند هفته کاهش داد و تهران رفتار خشونت آمیز خود را افزایش داد.

باب منندز سناتور ایالت نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا در مقابل مدعی شد که امضای توافق با ایران به توانایی موشکی تهران که بسیار قوی تر از کشورهای منطقه است، رسیدگی نخواهد کرد و رفتار مخرب ایران در منطقه را محدود نخواهد کرد.

این سناتور در عین حال اذعان کرد که سال ۲۰۲۲ دیگر سال ۲۰۱۴ نیست و شرایط تغییر کرده است. ایران دانش زیادی بدست آورده است یک توافق نمی تواند این دانش را از بین ببرد. این چالشی است که ما با آن مواجه هستیم.

سناتور جیم ریش عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با حمایت از رژیم صهیونیستی گفت که معتقد است اسرائیلی ها همانطور که اعلام کرده اند نخواهند گذاشت ایران به سلاح هسته ای دست یابد. وی در ادامه از بلینکن پرسید آیا ایران به دنبال سلاح هسته ای است؟

بلینکن پاسخ داد: ایرانی ها به دنبال ادامه برنامه هسته ای خود بوده اند که برجام آن را ممنوع کرده بود و اگر ما به پایبندی بازگردیم، این اقدامات همچنان محدود خواهند بود و به ما بیش از یک دهه در زمینه بند های غروب برجام زمان خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود، بر اساس اطلاعات موجود که قابل دسترس است، تلاش های ایران  در زمینه سلاح هسته ای چندین سال است که متوقف شده است، اما ما از نزدیک بازگشت احتمالی ایران به این اقدامات را نظارت خواهیم کرد.

سناتور میت رامنی دیگر سناتور جمهوریخواه از ایالت یاتا نیز در این نشست ادعا کرد اگرچه ایران درحال مذاکره با ما است اما معتقدم آنها در مرحله ای به سمت ساخت سلاح هسته ای پیش خواهند رفت. در چنین شرایطی تسلیم شدن در مقابل آنها اقدام خوبی نخواهد بود و باید اطمینان یابیم که آنها در صورت اقدام برای دستیابی به سلاح هسته ای، یک هزینه بسیار سنگین پرداخت کنند.

وی از دولت آمریکا خواست این مساله را در کنگره به رای بگذارد و درباره دلیل این امر مدعی شد تبدیل ایران به یک قدرت هسته ای، سایر جهان را به اقدامات مشابه ترغیب خواهد کرد.

این سناتورآمریکایی همچنین گفت که خوشحال می شوم که از مذاکرات (وین) خارج شویم. ایران هر روز درخواست های جدیدی را مطرح می کند و جواب این درخواست ها منفی است.

بلینکن در پاسخ گفت: ما هدف مشابهی را دنبال می کنیم مبنی بر اینکه ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته ای دست یابد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ما دو حالت را امتحان کردیم. اولین حالت اینکه توافق بدست آمد و محدودیت های قابل توجهی بر توانایی هسته ای ایران ایجاد کرد. این توافق موثر بود و کار می کرد.

بلینکن تصریح کرد: اکنون بسیاری از کارشناسان امنیتی اسرائیلی معتقدند که خروج آمریکا از برجام یک اشتباه بسیار بزرگ بود.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ما حالت دیگر را هم امتحان کرده ایم. از برجام خارج شدیم و فشار حداکثری علیه ایران اعمال کردیم اما نتایج آن را دیدیم.

بلینکن با تکرار ادعاهایش مدعی شد: گریز هسته ای ایران به چند هفته کاهش یافته است و آنها توانسته اند تجهیزات پیچیده و پیشرفته هسته ای تولید کنند.

وی ادامه داد، دلیل امضای توافق این بود که ما قادر بودیم به فعالیت هسته ای ایران نظارت کنیم و اگر این کشور وارد گریز هسته ای شد در مورد آن اقدام انجام دهیم. ما معتقدیم ایران پیگیری سلاح هسته ای را در اوایل  ۲۰۰۰ متوقف کرد اما می تواند این اقدامات را از سر گیرد.

بلینکن در پاسخ به سناتورهای مخالف از اظهارنظر درباره اینکه توافق احتمالی را برای بررسی به کنگره ارائه خواهد کرد خودداری کرد اما قول داد که یک جلسه استماع با موضوع توافق هسته‌ای برای گفت‌وگو بر سر توافق احتمالی تشکیل شود.

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی نیز گفت من با نظر همکارانم در مخالفت با بازگشت به توافق هسته ای با ایران موافق نیستم.

وی تصریح کرد: جهان اکنون شاهد دشواری مقابله با روسیه به دلیل تهاجم آن به اوکراین است زیرا روسیه یک قدرت هسته ای است و نمی دانم چرا باید سیاستی را دنبال کنیم که ایران را در مدت زمان کوتاهی از دستیابی به سلاح هسته ای قرار می دهد.

این سناتور دموکرات تصریح کرد:  ما روش های جایگزین را امتحان و سعی کردیم از طریق کارزار فشار حداکثری ترامپ هزینه سنگینی را بر اقتصاد ایران تحمیل کنیم اما در نتیجه ایران به میز مذاکره بازنگشت.

وی از بلینکن پرسید آیا در طول مدتی که ما از برجام خارج شدیم و تحریم های قابل توجهی علیه ایران و همچنین علیه سپاه وضع کردیم آیا ایران فعالیت های خود، حمایت های خود از گروه های تروریستی یا سرمایه گذاری در سپاه و برنامه موشکی را کاهش داد؟

بلینکن در پاسخ گفت: خیر ما خلاف این امر را دیده ایم. در دوره ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ که ترامپ از برجام خارج شد ما شاهد هیچگونه حمله ای علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نبودیم.

وی ادعا کرد که از زمان خروج آمریکا از برجام و شهادت سردار سلیمانی، حملات علیه نیروهای آمریکایی به شکل قابل توجهی افزایش یافت. در دوره ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ این حملات ۴۰۰ درصد افزایش یافت. ما شاهد ادامه حمایت های ایران از سپاه و نیروی قدس و سایر گروه ها حتی در طول فشار حداکثری بودیم .

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: در دولت جو بایدن، ما ۱۰۷ مورد تحریم جدید علیه ایران وضع کرده ایم که ۸۶ مورد آن مربوط به سپاه و شاخه های آن از جمله نیروی قدس بوده است. هیچکدام از این تحریم ها به توافق هسته ای و مذاکرات ربطی ندارد. این تحریم ها چه به توافق برسیم یا در مذاکرات موفق نشویم، علیه سپاه ادامه خواهند داشت.

وی در ادامه ادعاهایش افزود: هم اکنون علیه مقامات آمریکایی تهدید وجود دارد و ما از مقامات کنونی و همچنان سابق آمریکا محافظت خواهیم کرد. ما به ایرانی ها پیام صریح داده ایم که باید هدف قرار دادن مقامات و شهروندان ما را متوقف کنند. ایران می داند برای رسیدگی به این مشکل باید چکار کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.