کارل کالتنتالر استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا درباره توقف در مذاکرات گفت: مذاکرات اکنون به بن‌بست رسیده است. یکی از موضوعاتی که مذاکرات را به بن‌بست رسانده، حضور سپاه در لیست سیاه است. ایران می‌خواهد نام سپاه از این لیست برداشته شود زیرا توانایی آن را برای داشتن روابط مالی و انواع معاملات در خارج از ایران محدود می‌کند.

به گزارش جماران؛ ایلنا نوشت: استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران با بیان اینکه توافق امکان‌پذیر است، اما احتمال وقوع توافق و احیای برجام کمتر از چند ماه پیش شده است، گفت:‌ یا آمریکا یا ایرانی‌ها باید در مورد اختلاف موجود سازش کنند تا جلو بروند.

کارل کالتنتالر (Kaltenthaler,Karl) استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا است. حوزه تخصصی وی علوم سیاسی، امنیت سیاسی، خشونت سیاسی و تروریسم است. وی به صورت تخصصی در مورد کشورهای ایران، عراق، پاکستان و سوریه تحقیق و بررسی کرده است.

آمریکا حاضر به مذاکره در مورد سپاه نیست

کارل کالتنتالر درباره توقف در مذاکرات گفت: مذاکرات اکنون به بن‌بست رسیده است. یکی از موضوعاتی که مذاکرات را به بن‌بست رسانده، حضور سپاه در لیست سیاه است. ایران می‌خواهد نام سپاه از این لیست برداشته شود زیرا توانایی آن را برای داشتن روابط مالی و انواع معاملات در خارج از ایران محدود می‌کند.

وی در ادامه در مورد تاخیر در مذاکرات گفت: آمریکا مدعی است که حضور سپاه در لیست سیاه ربطی به مسائل هسته‌ای ندارد و در نتیجه حاضر به مذاکره در این زمینه نیست. از دیدگاه ایران، مطمئنم که آنها عدم تمایل آمریکا به تسلیم شدن در این موضوع را دلیل تأخیر می‌دانند. اما از منظر آمریکا، درخواست ایران برای حذف نام سپاه از لیست سیاه به عنوان دلیل تاخیر تلقی می شود.

احتمال احیای توافق کاهش یافته است

موافقت بایدن با حذف نام سپاه از لیست سیاه غوغای بزرگی در سیاست داخلی آمریکا به راه می‌اندازد

این استاد دانشگاه در مورد از سرگیری مذاکرات گفت: فکر می‌کنم احتمال توافق  دوباره کاهش یافته است. به نظر من بعید است که دولت بایدن در مورد این موضوع (حذف نام سپاه از لیست سیاه) عقب‌نشینی کند. اگر بایدن تصمیم بگیرد این نام را از لیست سیاه حذف کند، احتمالاً غوغای بزرگی در سیاست داخلی آمریکا و از سوی متحدان آمریکا به راه می‌افتد. همچنین به نظر می‌رسد اگر به اظهارات اخیر مسئولان ایران نگاه کنید، می‌بینید که موضع ایران در حال سخت شدن است.

وی در ادامه گفت: من واقعاً توصیه‌ای برای شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوها ندارم. آنها باید تصمیم بگیرند که منافع امنیت ملی آنها چیست و مایلند از یک توافق  بالقوه چه چیزی را بپذیرند. آنها به وضوح می‌توانند این تصمیم را به تنهایی اتخاذ کنند.

فکر نمی‌کنم جنگ اوکراین تأثیر عمیقی بر مذاکرات داشته باشد

این استاد دانشگاه در مورد تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر مذاکرات وین گفت: فکر نمی‌کنم که جنگ تأثیر عمیقی بر مذاکرات داشته باشد. اینکه به نظر می‌رسد دولت ایران دقیقاً در مخالفت با روسیه در مورد جنگ قرار دارد، احتمالاً به ایجاد اعتماد بین ایالات متحده و ایران کمکی نمی‌کند. تبلیغات روسیه در رسانه‌های ایران کمکی به تصویر این کشور در غرب نمی‌کند و این امر در احتمال احیای توافق هسته‌ای تغییر قابل توجهی نخواهد داد.

یا آمریکا یا ایرانی‌ها باید در موضوع اختلاف موجود سازش کنند

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد توافق امکان‌پذیر است، اما احتمال وقوع توافق و احیای برجام کمتر از چند ماه پیش است. یا آمریکا یا ایرانی‌ها باید در مورد اختلاف موجود سازش کنند تا جلو بروند. کاملاً ممکن است که این موضوع مانع از احیای توافق شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.