امانقلیچ شادمهر نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس گفت: پیمانه صبر مردم پر است از این رو نه جایی برای افزایش مالیات و نه تابی برای تحمل عوارض بیشتر یا اتخاذ تصمیمات اقتصادی سنگین‌تر و نایی برای دستکاری در قیمت حامل‌های انرژی وجود دارد. دولت باید جلوی فاجعه سال 1401 در زمینه معیشت و اقتصاد را بگیرد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، نماینده مردم اقلید در مجلس گفت: موضوع قاچاق آرد و صادرات ماکارونی به کشورهای همسایه با توجه به خشکسالی های اخیر می تواند یک تهدید جدی محسوب شود.

مسلم صالحی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۳ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود ۲ ماه پیش طی نامه ای به ۱۰ مسئله حوزه کشاورزی اشاره کرده و آن را برای وی ارسال کردم، اما تاکنون جوابی از جانب دفتر وزیر دریافت نکرده‌ام.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه طی یک ماه اخیر شاهد افزایش قیمت سرسام آور محصولات کشاورزی هستیم، به گونه ای که قیمت برخی اقلام به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسیده، امیدواریم وزرای جهاد کشاورزی و صمت کنترلی بر بازار داشته باشند.

وی ادامه داد: کمبود نهاده های دامی باعث کشتار دام های مولد شده، وزیر جهاد کشاورزی قول داده بود که مشکل تامین نهاده های دامی را برطرف کند، با توجه به حذف ارز ترجیحی می طلبد تا به این حوزه ورود جدی شود. موضوع قاچاق آرد و صادرات ماکارونی به کشورهای همسایه با توجه به خشکسالی های اخیر می تواند یک تهدید جدی محسوب شود.

صالحی در تذکری خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برخی بسته های اینترنتی تا ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته، این افرایش قیمت با کدام منطق مطابقت دارد، آیا سایت جدید و خدمات بهتری ارائه کرده اید و یا کمیت و کیفیت شما تغییر کرده است؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تذکری خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قول داده بودید که اگر ارز ترجیحی حذف شود، بر روی قیمت دارو، تاثیری نگذارد، اما در حال حاضر شاهد افزایش قیمت هستیم.

وی در تذکر دیگری خطاب به وزیر ورزش و جوانان گفت: پروژه های نیمه تمام در شهرستان ها  و بی عدالتی در ادارات بیداد می کند، امیدواریم قبل از طرح سوال این مشکلات را برطرف کنید.

 

صدای پای گرانی و کمبود دارو به گوش می‌رسد

آستانه تحمل مردم در این زمینه متفاوت است

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس گفت: دولت ضمن تشکیل تیم ویژه ای برای بررسی وضعیت دارو به گزارش های کلیشه ای دریافتی توجه نکند.

سید مسعود خاتمی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۳ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: قرار بود در دولت تدبیری اندیشیده شود که قیمت دارو در سال جاری گران نشود و در دسترس مردم باشد، اما متاسفانه در نشست روز یکشنبه کمیسیون بهداشت مجلس شاهد بودیم که بین دولت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و سایر ارگان‌ها هماهنگی وجود ندارد و کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس یازدهم با بیان اینکه صدای پای گرانی و کمبود دارو به گوش می‌رسد، ادامه داد: مقوله دارو با سایر اقلام تفاوت دارد و آستانه تحمل مردم در این زمینه متفاوت است، از دولت درخواست دارم تا تیمی را به صورت اضطراری برای این کار در نظر بگیرد و به گزارش های کلیشه ای توجه نکند و اجازه گرانی و کمبود دارو داده نشود.

 

وزرا تا کی می‌خواهند دست روی دست گذاشته و افزایش قیمت‌ها را تماشا کنند

نماینده مردم محلات در مجلس تاکید کرد: گرانی گوشت و افزایش قیمت خودرو، فولاد و سیمان مشکلات جدی را به وجود آورده است که می‌طلبد وزرا حرکت بیشتری انجام داده و مراقب باشند. تا کی می‌خواهند دست روی دست گذاشته و افزایش قیمت‌ها را تماشا کنند.

علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۳ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود در تذکر شفاهی افزود: انتشار لیست ابربدهکاران بانکی کار درستی بود که جا دارد این مورد تشکر کنیم اما سوال اصلی این است کدام امضای طلایی موجب شد آنها از بانک‌ها وام بگیرند و این آقایان در ستاد چه کسی رژه می‌رفتند ای کاش اطلاعات تکمیلی نیز به زودی اعلام شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت در جهت حذف شرکت‌های واسطه که ظلم مضاعفی را به نیروهای شرکتی وارد می‌کنند هرچه سریعتر لایحه تعیین تکلیف این نیروها را به مجلس ارائه دهد.

وی تأکید کرد: یک روز قیمت تولیدکننده و یک روز قیمت مصرف‌کننده روی کالاها درج می‌شود که این موضوع هم فروشندگان و هم مردم را سرگردان کرده است، از سوی دیگر گرانی گوشت و افزایش قیمت خودرو، فولاد و سیمان مشکلات جدی را به وجود آورده است که می‌طلبد وزرا حرکت بیشتری انجام داده و مراقب باشند. تا کی می‌خواهند دست روی دست گذاشته و افزایش قیمت‌ها را تماشا کنند.

 

دولتمردان مانع از بروز فاجعه معیشتی و اقتصادی در سال ۱۴۰۱ شوند

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس با انتقاد از عدم توجه دولتمردان به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم از آنها خواست تا با اتخاذ تدبیری مانع از بروز فاجعه در سال ۱۴۰۱ شوند.

امانقلیچ شادمهر در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۳ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با بیان اینکه اولویت برنامه ریاست جمهور در حوزه اقتصاد و معیشت بود خطاب به رئیس جمهور و دولتمردان گفت: کاسه صبر اقتصادی مردم لبریز شده است چرا که امروز آنها در حال تحمل فشار حداکثری در زمینه معیشت هستند و باری که طی سال‌های قبل بر آنها تحمیل شده آرام آرام به حدی سنگین و طاقت‌فرساد شده است که حتی با افزودن پر کاهی به شکستن کمر مردم منجر خواهد شد.

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیمانه صبر مردم پر است؛ از این رو نه جایی برای افزایش مالیات و نه تابی برای تحمل عوارض بیشتر یا اتخاذ تصمیمات اقتصادی سنگین‌تر و نایی برای دستکاری در قیمت حامل‌های انرژی وجود دارد. دولت باید جلوی فاجعه سال ۱۴۱ در زمینه معیشت و اقتصاد را بگیرد.

وی تصریح کرد: جهاد امروز سخت‌تر از جهاد دیروز در جبهه‌های جنوب غرب است چرا که جهاد دیروز با تیر و ترکش بود اما تیر و ترکش‌های جهاد امروز نامرئی ولی بنیان‌افکن است، تاوان جهاد دیروز شهادت و ایثار بود اما تاوان جهاد امروز مبارزه با اختاپوس‌های اژدهای هزار سر فساد و مبارزه با رانت و رانت خواری است. کافی است جلوی مافیا و دلالان اقتصادی و انحصار گرفته شود.

شادمهر افزود: دولت و مسئولان باید جلوی انحصار خودرو و واردات تجهیزات پزشکی و تولیدات دامی را بگیرند و باید از برج عاجشان پایین بیایند و به فکر اشتغال باشند چرا که طبق اصل ۲۸ قانون اساسی که حقی برای مردم جهت اشتغال و تکلیف برای دولت در جهت حمایت و ایجاد اشتغال قائل شده است بنابراین مسئولان باید بر اساس فرمایشات حضرت آقا و سیاست‌های اشتغال سال ۱۳۹۰ و سیاست‌های کلی و اقتصاد مقاومتی در ۲۴ بند در جهت کارآفرینی، توانمندسازی، تولید اشتغال و سیاست‌های تولید ملی اقدام کنند.

این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: تا کی باید شاهد بغض نترکیده جوانانی باشیم که به خاطر نبود شغل یا خشکسالی آواره کشورهای دیگر شدند، کما اینکه شاهد صدای صد هزار جوانان جویای کار استان گلستان هستیم که در ترکیه و استان‌های همجوار مشغول به کار هستند، تا کی باید شاهد شکستن جمجه‌های ۵ هزار افراد گلستانی و شمال خراسان باشیم که هر روز از فرط بیکاری جان به لب آمده‌اند، چرا هیچ هلدینگ یا بانکی برای اشتغالزایی در استان گلستان ورود پیدا نکرده است.

 

گرانی مردم را خسته و کلافه کرده است

منشأ گرانی‌ها عمدتا دلال‌بازی و سودجویی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: گرانی های اخیر به هیچ وجه قابل تحمل نیست و منشأ این گرانی ها عمدتا دلال بازی و سودجویی عده ای است که قطعا دولت می تواند با تدبیر مناسب در این زمینه راه کارهایی ارائه دهند.

محسن علیزاده در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۳ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود گفت:  رهبر معظم انقلاب اسلامی با نامگذاری امسال به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، یکبار دیگر مسئله تولید را اولویت کشور اعلام کردند در کنار آن در سال گذشته خوشبختانه با همت و وقتی که مجلس یازدهم گذاشته است طرح جهت تولید دانش بنیان تصویب شد، این مصوبه مهم می تواند کمک بسیار خوبی برای دولت باشد تا در عمل به این فرمایش و دستور مقام معظم رهبری و ارتباط بین دولت و اشتغال گام های عملیاتی بردارد ضمن اینکه مجلس حتما در این سال موضوع اقدام های عملی و اجرایی دولت را در این زمینه رصد و بررسی خواهد کرد.

نماینده مردم سپیدان در مجلس بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ باید مجلس و دولت از این رابطه بسیار خوب راهبردی برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی و افزایش سطح رفاه مردم به خصوص در مناطق کم تر برخوردار و محروم کشور استفاده کند این مسئله همانگونه که در نگاه مقام معظم رهبری مطرح شده است اولویت اول مجلس و دولت سیزدهم باید باشد و در این راه اقدامات عملی و گام های اجرایی برداشته شود.

وی اظهار داشت: موضوع مهم دیگری که امروزه در کشور شاهد آن هستیم موضوع مذاکرات است، مذاکرات برجام، اعضای تیم مذاکره کننده باید توجه داشته باشند هر تعهدی که به طرف غربی داده می شود باید در قالب دو چهارچوب باشد، چارچوب اول الزامات ۹گانه رهبر معظم انقلاب که برآن تاکید داشته اند البته در مذاکرات وین باید ساری و جاری باشد فرمایشات ایشان در خروجی مذاکرات وین باید دقیقا اجرایی شود و میزان انطباق آن با متن نهایی مذاکرات بایستی بررسی شود که از این دستورالعمل و از خطوط قرمز عبور نشود.

این نماینده مجلس گفت: البته موضوع تکلیف و تعهد ما در مقابل خون سردار رشید اسلام، سردار حاج قاسم سلیمانی و همه شهدای گرانقدرتا آخرین نفس پا برجا و فراموش نشدنی است، موضوع مردم و سپاه که در معنا یکی و غیرقابل تفکیک است و تلاش آمریکا برای جدایی آنها چون همیشه به شکست می انجامد چرا ملت همیشه بیدارند و از سوی دیگر واضح است که با افزایش قیمت نفت و گاز آمریکا فعلا به دنبال فروش ذخایر خود با قیمت های بالا و زیاده خواهی و بهانه جویی مسبب تاخیر در شکل گیری توافق و رفع تحریم ها و ورود نفت ایران به بازار جهانی است.

علیزاده تاکید کرد: رئیس جمهور امروز همچنان گرانی مردم را خسته و کلافه کرده است و در این زمینه انتظار کنترل بیشتر و اقدامات واضح تری را دارند، با رای مردمی در مجلس شورای اسلامی افتخار حضور پیدا کردم که بیش از ۷۰ درصد جمعیت آن را مردم روستایی تشکیل می دهند. مردمی که امرار معاش آنها از راه کشاورزی و دامپروری است و بارها در دیدار ها و بازدیدها گلایه مند هستند و انتظار بیشتر از شما برای کنترل گرانی ها و قیمت ها دارند به نظر می رسد گرانی های اخیر به هیچ وجه قابل تحمل نیست و منشأ این گرانی ها عمدتا دلال بازی و سودجویی عده ای است که قطعا دولت می تواند با تدبیر مناسب در این زمینه راه کارهایی ارائه دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد: وزیر جهاد کشاورزی و رئیس جمهور؛ یکی دیگر از مسائلی که اخیرا در کشور رخ داده است سرمازدگی محصولات کشاورزی است، متاسفانه در ایام نوروز با این مسئله به شدت مواجه بودیم، بنده به همراه سایر مسئولین کشور و استانی در این خصوص گفتگو و از این مزارع بازدید کرده ام گاهی در برخی از مزارع خسارت سرمازدگی به بیش از ۵۰ درصد و گاهی تا ۱۰۰ درصد وجود دارد از وزیر جهادکشاورزی خواستار این هستیم به دلیل افت کاهش شدید دمای هوا در شب های پایانی سال گذشته و ابتدایی سال ۱۴۰۱ که باعث خسارت بسیار زیادی به باغ ها و مزارع کشاورزی شهرستان حوزه انتخابیه شده است هر چه سریعتر اقدام عاجلی در این خصوص داشته باشند.

وی افزود: از طرفی عدم پرداخت تعهدات مالی صندوق بیمه محصولات کشاورزی، باعث شده که باغداران و کشاورزان سپیدان میلی به بیمه کردن محصولات کشاورزی خود نداشته باشند به گونه ای که در سال گذشته در بخش باغات تا این تاریخ ریالی به باغداران خسارت دیده پرداخت نشده است. در بخش زراعت هم کمتر از ۳۰ درصد پرداخت شده است که مهم بوده انتظار دارم هر چه زودتر مشکلات به وجود آمده برای کشاورزان این حوزه انتخابیه با قید فوریت پیگیری و انجام کلیه تعهدات و وعده های داده شده در کمترین زمان ممکن انجام شود.

این نماینده خطاب به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: شهرستان های حوزه انتخابیه ظرفیت های بسیار خوبی برای تبدیل شدن به قطب ویژه گردشگری دارند این موضوع را بارها از تریبون مختلف در فرصت های ایجاد شده مطرح کردیم حتی در دیدار با رئیس جمهور نیز عنوان کرده ام که وقت راه اندازی مناطق ویژه گردشگری همچون مناطق ویژه اقتصادی فرا رسیده است. شهرستان سپیدان این ظرفیت را دارد تا برای اولین شهرستان تبدیل به منطقه ویژه گردشگری شود. این در حالی است که سپیدان در فصل سرما و گرما ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار خوبی برای پذیرش مهمانان و گردشگران دارد. متاسفانه در هفته های گذشته شاهد بودیم که با حکم قضایی آلاچیق یا سکوی مردم بیچاره که تنها یک روز در هفته از آن امرار معاش می کردند تخریب کردند و هیچ توجهی به ظرفیت های عمومی و گردشگری سپیدان نشده است انتظار می رود پیش از اجرای این احکام به معیشت مردم توجه شود.

وی تاکید کرد: تصمیم اخیر وزارت صمت در اخذ عوارض صادراتی که خلاف اقتصاد مقاومتی و شعار دولت در حمایت از تولیدات بوده به جای اخذ مالیات از دلالان و سوداگران چرا شرکت های صادرات محور را تحت فشار قرار می دهید باید هر چه سریعتر این تصمیم با دخالت رئیس جمهور مورد تجدید نظر قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: آقای رئیس جمهور، شما بدون واسطه بین مردم حضور پیدا می کنید اما همین مردم بیچاره گاها نمی توانند وارد وزارتخانه ها و اداره ها شوند چرا که در درب های ورودی گیت هایی گذاشته شده اند ما از شما خواهش می کنیم در دولت مردمی و انقلابی همه این گیت ها و درهایی که  بین مردم و مسئولین سد شده اند بشکنید.

 

دولت زیرساخت‌های لازم حذف ارز ترجیحی دارو را فراهم کند

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: دولت ابتدا زیرساخت های لازم را فراهم کند سپس نسبت به حذف ارز ترجیحی دارو اقدام نماید.

فاطمه محمدبیگی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۳ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ۲۲ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گفت: به درستی مردم ما در عرصه سلامت مظلوم هستند بسیاری از شاخص های ما با شاخص های بین المللی فاصله دارد و در سرانه پزشک و تخت کمبود داریم.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس ادامه داد: درخواست دارم با توجه به اینکه پس از ۲ دهه که وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی با افزایش تعداد تربیت پزشکان موافقت کردند دولت و مجلس در زمینه های دیگر نیز حقوق مدافعان سلامت را مطالبه کند.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای ماده ۲۷ باید حقوق مردم مناطق محروم و حقوق پزشکان مدنظر قرار گرفته شود و وزارت بهداشت باید راهی را برای احقاق حقوق آن ها و همچنین اجرای فرامین مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت پیدا کند، عنوان کرد: در زمینه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، استخدام نیروی انسانی، پرداخت معوقات نظام سلامت و استفاده از ظرفیت ۴۰ هزار پزشکی که در حال حاضر طبابت نمی کنند کار زیادی نکرده ایم.

محمدبیگی عنوان کرد: دولت باید از وزارت بهداشت حمایت کند نه اینکه سازمان برنامه در بسیاری از موارد بودجه علیه نظام سلامت موضع بگیرد و دست وزارت بهداشت و مجلس را از پرداخت معوقات پرستاران و تعیین تعرفه پرستاری و همچنین کاهش هزینه کرد مردم خالی کند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه ارز ترجیحی نیز تذکر دارم، دولت ابتدا باید زیرساخت های حذف ارز ترجیحی را فراهم کند، سپس ارز ترجیحی در حوزه دارو را حذف نماید.

علی نیک زادثمرین که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین کمیسیون بهداشت مجلس باید به این تذکرات توجه جدی داشته باشند.

 

گرانی‌ کالاها مردم را عاصی کرده است

نماینده مردم مهریز در مجلس با بیان اینکه گرانی کالاها و عدم نظارت بر بازار مردم را با مشکل مواجه کرده است، از رئیس جمهور خواست تا مرد میدانی برای نظارت بر بازار انتخاب کند.

محمدرضا صباغیان بافقی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۳ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور گفت: از تلاش‌های بی‌وقفه شما تشکر می‌کنم اما با همه این تلاش‌ها، گرانی‌ها مردم را مستأصل کرده به نحوی که به آنها سخت می‌گذرد.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدتر از گرانی‌هایی که مردم را عاصی کرده زجر آنها از بی‌نظارتی و هرج و مرج در قیمت‌ها است، یک جنس با مشخصه واحد در یک خیابان با قیمت متفاوتی فروخته می‌شود، آقای رئیس جمهور این امر ضمن گرانفروشی، توهین به شعور مردم است. کدام فریبکاری و توهین بزرگتر از این است که جنس‌ها خودسرانه توسط تولیدکنندگان ۵۰ درصد افزایش داشته باشد.

وی اضافه کرد: وقتی تولیدکنندگان اینگونه بر سر مردم کلاه می‌گذارند و بدتر از آن این است که با جرأت چنین کاری را انجام می‌دهند و دستگاه‌های نظارتی  بازار را رها کرده و خواب هستند. آقای رئیس جمهور خواب هستید یا توانایی ندارید، این را به مردم اعلام کنید، مردم در شرایط سختی به سر می‌برند به نحوی که در جامعه خانواده‌هایی هستند که یک پرتقال و یک سیب خریداری می‌کنند در حالی که در همین جامعه افرادی حقوق‌های چند ده میلیونی دریافت می‌کنند. آقای رئیس جمهور کاری کنید و مرد میدانی برای نظارت انتخاب کنید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تذکری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در خصوص مصوبه خودرویی مجلس هم قانونگذاری کردید که خلاف قانون بود و هم مردم را درک نکردید، بخشی از گرانی‌ها به همین مصوبه‌ای برمی‌گردد که برخلاف قانون تصویب کردید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.