وزیر خارجه قطر گفت: تلاش می‌کنیم تا بفهمیم که چگونه می‌توانیم به پر کردن شکاف کمک کنیم زیرا توافقنامه و مذاکرات بین کشورهایی صورت می گیرد که هزاران مایل دورتر از ایران قرار دارند و ما در همسایگی ایران زندگی می کنیم. بنابراین به نفع ماست که توافقی وجود داشته باشد و به نفع ماست که با ایران به تفاهمی برسیم و سپس یک تفاهم منطقه‌ای بین کشورهای شورای همکاری و ایران وجود داشته باشد.

به گزارش جماران؛ معاون نخست وزیر و  وزیر خارجه قطر از تلاش کشورش برای تشویق حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات از طریق گفت و گو و دیپلماسی سخن گفت و با حمایت از دستیابی به تفاهم بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران ، تاکید کرد که توافق با ایران به نفع منطقه است.

«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و  وزیر خارجه قطر در نشستی در اندیشکده انگلیسی چتم هاوس درباره روابط ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و موضوع برجام گفت: قطر تماسی قوی با ایران و آمریکا و طرف های دیگر در رابطه با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دارد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا بفهمیم که چگونه می‌توانیم به پر کردن شکاف کمک کنیم زیرا توافقنامه و مذاکرات بین کشورهایی صورت می گیرد که هزاران مایل دورتر از ایران قرار دارند و  ما در همسایگی ایران زندگی می کنیم. بنابراین به نفع ماست که توافقی وجود داشته باشد و به نفع ماست که با ایران به تفاهمی برسیم و سپس یک تفاهم منطقه‌ای بین کشورهای شورای همکاری و ایران وجود داشته باشد. از این رو، ما همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم که با ابتکارعمل های سازنده و مثبت برخورد کنند و امیدواریم که یک نتیجه مثبت در آینده نزدیک بگیریم. نقش ما تشویق دو طرف برای تعامل مثبت است.

 

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی

 

وزیر خارجه قطر با تاکید بر اینکه کشورش از موقعیت منحصر به فردی برای تشویق حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و کشمکش ها از طریق گفت و گو و دیپلماسی برخوردار است، افزود: ماده هفتم قانون اساسی کشور قطر اشاره می کند که سیاست خارجی مبتنی بر اصل تقویت صلح و امنیت بین المللی از طریق تشویق حل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی و همکاری با همه کشورهایی است که به دنبال صلح هستند.

وی افزود: ما این ماموریت را از طریق میانجیگری، کمک های بشردوستانه و توسعه ای و تلاش های ضد تروریسم انجام می دهیم.

وزیر خارجه قطر با اشاره به اهمیت گفت‌وگوی فراگیر با همسایگان در منطقه، افزود: ما نگرانی‌های آنها را درک می‌کنیم، اما دخالت در امور داخلی کشورهای مختلف را نیز نمی‌پذیریم؛ به‌ویژه که این امر به عنوان یک اصل کلی از جانب سازمان ملل متحد پذیرفتنی نیست.

وی درباره اوضاع افغانستان نیز تصریح کرد: ما از سال ها پیش میزبان گفت وگوهای آمریکا و طالبان بودیم تا اینکه توافق حاصل شد و سپس در کنار آمریکا میزبان گفت وگوهای (بین الافغانی) بودیم و علاوه بر آن از تلاش ها برای تخلیه (افراد از افغانستان) و تلاش های ائتلاف بین المللی ضد داعش حمایت کردیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.