امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به مذاکرات فعلی وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما یک متن مشترک و واحدی را الان در اختیار داریم که تیم مذاکره کننده ما بر روی آن متن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل هم نسبت به موضوعاتی که ما درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، تمرکز دارند.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه با تأکید بر تلاش ایران برای لغو محاصره انسانی در یمن اعلام کرد که سفیر جدید جمهوری اسلامی در یمن به زودی تعیین و در این کشور مستقر می‌شود و درباره مذاکرات وین هم گفت که مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن در جمع خبرنگاران ضمن تأکید بر پیشرفت در مذاکرات وین گفت که این مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد.

وی با اعلام این خبر که سفیر جدید جمهوری اسلامی در یمن به زودی معرفی می‌شود، گفت: برای ما رابطه با کشور یمن مهم است و ما معتقد هستیم در سایه حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی یمن، بایستی دولتی با مشارکت همه طرف‌های یمنی در این کشور تشکیل شود. برخی در ذهن خودشان و در برنامه‌های خودشان به دنبال تجزیه یمن به دو یا چند منطقه بوده و هستند، ما مخالف هرگونه تجزیه منطقه و کشورهای اسلامی هستیم. برای پیگیری مناسبات جمهوری اسلامی ایران با یمن سفیر جدید ایران بزودی تعیین می‌شود و در این کشور مستقر خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که در حال حاضر کاردار جمهوری اسلامی ایران در یمن با نشاط و با فعالیت لازم سفارت را بازنگهداشته، خاطرنشان کرد: ما به پیگیری‌های خود برای توسعه همکاری‌ها و بازگشت صلح به یمن و برای لغو محاصره انسانی و پایان تجاوز به این کشور ادامه می‌دهیم و معتقدیم یمن صرفاً راه‌حل سیاسی دارد

* مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد/ اگر جدیت در کنار حسن نیت در طرف‌های مقابل در مراحل آینده مذاکرات دیده شود، رسیدن به یک توافق زود و در آینده نزدیک هم متصور است

امیرعبداللهیان همچنین به مذاکرات فعلی وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما یک متن مشترک و واحدی را الان در اختیار داریم که تیم مذاکره کننده ما بر روی آن متن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل هم نسبت به موضوعاتی که ما درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، تمرکز دارند.

وی با ذکر این نکته که این جمع بندی لازم در دو دور قبلی مذاکرات در دولت جدید انجام شده، یادآور شد: ما سرگرم توافق بر روی نقاط اختلافی که در داخل پرانتز در آن متن ذکر شده هستیم و تیم‌ها به شدت مشغول هستند.

وزیر خارجه بیان کرد: با ۱+۴ گفت‌وگو می شود و اتحادیه اروپا و انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا فعالانه تلاش می‌کند که به نقش هماهنگ کننده خودش ادامه دهد. ما فکر می‌کنیم اگر طرف‌های مقابل با حسن نیت این مذاکراتی که در این مرحله شروع شده را ادامه دهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و می‌توانیم این هدف را محقق کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره احتمال توافق در مذاکرات وین نیز اظهار داشت: حتی اگر جدیت در کنار حسن نیت در طرف‌های مقابل در مراحل آینده مذاکرات دیده شود، رسیدن به یک توافق زود و در آینده نزدیک هم متصور است.

مراسم گرامیداشت دیپلمات شهید حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و خانواده شهید ایرلو پیش از ظهر امروز سه شنبه هفتم دی در محل وزارت امور خارجه برگزار شد. پیام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز در این مراسم قرائت شد.

سردار سرلشکر اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، ابراهیم الدیلمی سفیر یمن در تهران، حجت الاسلام و المسلمین محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، امیرحسین قاضی زاده معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید، معاونان وزارت خارجه، سید عباس عراقچی مشاور وزیر خارجه، سجادی وزیر ورزش و جوانان، علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه و سفرای خارجی مقیم تهران نیز در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.