روزنامه ایران نوشت: انجام رزمایش پیامبراعظم همزمان با مذاکرات و تهدیدهای رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که اساساً مسأله فعالیت‌های موشکی و دفاعی ایران از مذاکرات رفع تحریم و هسته‌ای منفک بوده و انجام فعالیت آزمایشی موشکی، رونمایی از شهر موشکی و حتی تمرین حمله به مواضع مهم دشمن هیچ ارتباط سوئی با مذاکرات ندارد و نباید کودکانه آن را اقدامات میدان علیه دیپلماسی تلقی کرد.

روزنامه ایران که رسانه دولت محسوب می شود، در شماره امروز خود نوشته است: در سال‌های گذشته فعالیت‌های موشکی ایران توسط دولت سابق در تضاد با مذاکرات معرفی می‌شد و هرگونه فعالیت در این حوزه و پیگیری مسائلی که به امنیت ملی ارتباط داشت با عنوان مخالفت با برجام تخطئه یک جریان خاص سیاسی را دربر ‌داشت. این اقدام حتی به مناظرات انتخاباتی نیز کشیده شده بود.

حسن روحانی درمناظرات انتخاباتی سال ۹۶ در این خصوص گفته بود: «برخی آمدند و تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند ولی مردم ما از همه اینها عبور کردند تا به امروز برسیم و شاهد پیشرفت بیشترمان در آینده شویم.» گرچه این صحبت‌ها احتمالاً مصرف جناحی و سیاسی داشت اما رسانه‌های صهیونیستی و بیگانه به استقبال آن می‌رفتند. همان زمان روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی با خوشحالی در این زمینه نوشت: «حسن روحانی رئیس‌ جمهور ایران در مناظره‌های انتخاباتی، سپاه پاسداران را متهم کرد که با نوشتن شعار علیه اسرائیل روی موشک‌ها، اقدام به مانع‌تراشی در توافق هسته‌ای کرده است. او گفت چرا شهرهای زیرزمینی موشک را نشان دادند؟» روزنامه جروزالم‌پست هم با برجسته کردن این قسمت از سخنان روحانی در مناظره نوشته بود: او تندروها را متهم به اخلال در توافق هسته‌ای کرد و گفت نباید روی موشک‌ها نوشته می‌شد «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود.»

مخالفت با اقدامات دفاعی و همچنین ناچیز معرفی کردن قدرت ایران توسط وزیرخارجه وقت با این عنوان که «امریکا می‌تواند با یک بمب سیستم دفاعی کشورمان را از کار بیندازد» می‌توانست به دشمنان ایران این فرصت را بدهد که از برداشت‌های ناقص و غیرمنطقی مقامات کشورمان سوء استفاده کنند. این اظهارات سیاست زده و دارای خودتحقیری آنچنان به لحاظ منطقی نازل هستند که نیازی به پاسخگویی مجدد ندارد، چرا که اقدامات بازدارنده نیروهای نظامی کشورمان به وضوح ضامن امنیت ملی و حراست از حق دفاع مشروع کشور هستند.

شبیه‌سازی حمله به تأسیسات دیمونا

این اقدامات بازدارنده بار دیگر تکرار شده و نیروهای نظامی کشورمان در پاسخ به تهدیدهای پوچ دشمن مانور اقتدار برگزار کرده‌اند. انجام رزمایش پیامبراعظم همزمان با مذاکرات و تهدیدهای رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که اساساً مسأله فعالیت‌های موشکی و دفاعی ایران از مذاکرات رفع تحریم و هسته‌ای منفک بوده و انجام فعالیت آزمایشی موشکی، رونمایی از شهر موشکی و حتی تمرین حمله به مواضع مهم دشمن هیچ ارتباط سوئی با مذاکرات ندارد و نباید کودکانه آن را اقدامات میدان علیه دیپلماسی تلقی کرد. حتی باید به این نکته نیز توجه داشت که تیم مذاکره کننده می‌تواند از ابزار قدرت دفاعی ایران استفاده کرده و در طول مذاکرات با پشتوانه محکم‌تر برای حفاظت از منافع ملی گام بردارد.

به همین دلایل همزمان با تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات هسته‌ای کشورمان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انجام رزمایشی آمادگی خود برای پاسخگویی در مقابل هرگونه حمله احتمالی را به نمایش گذاشت. در همین خصوص روز گذشته ۱۶ فروند موشک کوتاه‌برد، میان‌برد و برد بلند نیروی هوافضا به صورت همزمان و با موفقیت کامل، اهداف و مواضع حساس شبیه سازی شده دشمن ازجمله تأسیسات هسته‌ای دیمونا را درهم کوبیدند. همزمان با شلیک موشک‌ها نیز ۱۰ فروند پهپاد هجومی با پرواز همزمان از مبدأ، اهداف از پیش تعیین شده را منهدم کردند.

تصاویر منتشر شده از شلیک ۱۶ موشک بالستیک سپاه پاسداران در مرحله نهایی نشان می‌دهد، سپاه پاسداران با شبیه‌سازی تأسیسات اتمی دیمونا، حمله به این مرکز حساس و حیاتی رژیم صهیونیستی را در رزمایش موشکی خود تمرین کرده است. موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال، دزفول و ذوالفقار از جمله موشک‌هایی هستند که در جریان آخرین روز از رزمایش چندجانبه پیامبر اعظم (ص) ۱۷، برخی مناطق حساس و حیاتی رژیم صهیونیستی را که شبیه سازی شده بود، مورد اصابت قرار دادند.

مقامات رژیم صهیونیستی در طی هفته‌های اخیر و همزمان با مذاکرات وین، بارها با لفاظی‌های خود جمهوری اسلامی ایران را مورد  تهدید قرار داده‌اند و چندین بار حمله تهدید نظامی به ایران را تکرار کرده‌اند.

صهیونیست‌ها تأسیسات هسته‌ای نطنز را به عنوان مهم‌ترین هدف خود برای تهدید به ایران تعریف کرده‌اند که در مقابل، در رزمایش امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأسیسات اتمی دیمونا که از آن به عنوان نماد توان هسته‌ای و در عین حال نقطه ضعف اسرائیل یاد می‌شود با موشک‌هایی  که برد بالای دو هزار کیلومتر و سرعتی چندین برابر سرعت صوت دارند، در حملات شبیه سازی شده مورد اصابت قرار گرفت و منهدم شد. این موشک‌ها در محدوده زمانی هفت دقیقه از نطنز به قلب تأسیسات اتمی دیمونا اصابت خواهند کرد.

خشم انگلیس از اقتدار ایران در مذاکرات

وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که نشان دهنده عصبانیت از قدرت نمایی ایران داشت، استفاده از موشک‌های بالستیک در این رزمایش را محکوم کرد. وزارت امور خارجه انگلیس مدعی شد: «این پرتاب‌ها نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که از ایران می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک قادر به حمل تسلیحات اتمی، از جمله انجام پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک را انجام ندهد.» در ادامه ادعاهای این بیانیه آمده است:‌ «این اقدامات تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه بوده و از ایران می‌خواهیم فوراً چنین فعالیت‌هایی را متوقف کند»

برای برنامه دفاعی خود از کسی اجازه نمی‌گیریم

این اظهارات واکنش وزارت امور خارجه کشورمان را در پی داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن رد موضعگیری مداخله جویانه وزارت امور خارجه انگلیس در مورد توانمندی دفاعی کشورمان اظهار داشت: «برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به گواه هزاران ساعت بازرسی و گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تماماً صلح‌آمیز بوده و ایران هیچ برنامه‌ای برای مصارف نظامی انرژی هسته‌ای نداشته و ندارد که بخواهد برنامه موشکی خود را برای آن طراحی کند.»

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: «انگلیسی‌ها بهتر از هرطرف دیگری می‌دانند که برنامه موشکی ایران به هیچ وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مفاد آن ارتباطی ندارد. این بریتانیا است که با تفسیر به رأی قطعنامه ۲۲۳۱ عملاً مفاد آن را نقض می‌کند. جمهوری اسلامی ایران برای برنامه دفاعی خود نه از کسی اجازه می‌گیرد و نه در مورد آن مذاکره می‌کند.»

سفیر ایران در لندن نیز با اشاره به اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد موشک‌هایی صحبت می‌کند که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند و موشک‌های بالستیک ایران برای این کار طراحی نشده‌اند اینگونه واکنش نشان داد که: «قطعنامه ۲۲۳۱ مفاد زیادی دارد که شما اجرا نکردید و بی تفاوت از کنار آن گذشتید. توانایی و صداقت شما برای تشخیص موارد تهدید صلح و امنیت بین‌المللی زیر سؤال است کما اینکه دو جنگ بزرگ‌ به منطقه با این بهانه تحمیل کردید و پس از کشتار هزاران غیر نظامی اعتراف کردید که اشتباه بوده است. اگر صداقت دارید فقط یک بار رژیم صهیونیستی را که برخلاف نص صریح منشور ملل متحد به صورت روزمره ایران را تهدید به استفاده از زور می‌کند، محکوم کنید تا صداقت شما بر همگان روشن شود.»

موشک‌های بالستیک ایران از نگاه بیگانگان

اخبار منتشر شده در مورد شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک بالستیک در کلاس‌های مختلف در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص)۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و انهدام اهداف از پیش تعیین شده، در رسانه‌های غربی بازتاب گسترده‌ای داشت.

علاوه بر رسانه‌های غربی، رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز با حساسیت بالایی نسبت به انعکاس اخبار مرتبط با این رزمایش پرداخته و همراه با برخی رسانه‌های غربی همسو با واشنگتن و تل‌آویو، سعی کرده‌اند نمایش و تمرین اقتدار دفاعی، بازدارندگی و تهاجمی جمهوری اسلامی ایران را که به طور معمول و منظم سالی چند بار از سوی بخش‌های مختلف نیروهای مسلح انجام می‌شود، به برخی مسائل سیاسی از جمله مذاکرات وین گره بزنند. به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی که نگران دست برتر ایران در روند مذاکرات وین و قرار گرفتن روند گفت‌وگوها در مسیر پیشرفت است، این روزها از هر تقلایی برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات دریغ نمی‌کند و در کنار گزافه‌گویی‌های مقامات این رژیم، رسانه های آن نیز سعی دارند با راه انداختن هیاهوی تبلیغاتی، به زعم خود فضایی منفی علیه جمهوری اسلامی ایجاد کنند.

خبرگزاری رویترز که همواره این گونه اخبار مرتبط با ایران را به طور هدفمند انعکاس می‌دهد، در گزارشی درباره شلیک موشک‌های ایران در رزمایش پیامبر اعظم (ص) نوشت سپاه پاسداران موشک‌های بالستیک و کروز را در جریان رزمایشی در منطقه خلیج فارس شلیک کرد و این رزمایش در شرایطی انجام شده که ادعاهایی مبنی بر حمله احتمالی تل‌آویو برای هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای ایران مطرح شده است.

رویترز در ادامه آورد: ایران می‌گوید موشک‌های بالستیکش از برد ۲ هزار کیلومتری و از توان دستیابی به پایگاه‌های امریکایی و اسرائیلی در منطقه برخوردار است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی آورد: سپاه پاسداران در جریان یک رزمایش بزرگ نظامی در جنوب ایران، موشک‌های کروز را شلیک کرد. آسوشیتدپرس به نقل از رسانه‌های ایرانی اضافه کرد: پنج موشک کروز و تعداد نامشخصی پهپاد تهاجمی با موفقیت اهداف‌شان را هدف قرار دادند. این خبرگزاری افزود: تلویزیون دولتی ایران سپس تصاویری از شلیک موشک‌ها، پرواز پهپادها و انفجار یک کشتی پس از مین گذاری را به نمایش گذاشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، سپاه پاسداران در گذشته اعلام کرده بود که موشک‌های کروز با برد یک هزار کیلومتر در اختیار دارد. سپاه همچنین به موشک‌هایی با برد ۲ هزار کیلومتر مجهز است که برای رسیدن به پایگاه‌های نظامی امریکا و اسرائیل در منطقه، بیش از اندازه کافی است. ایران هراز چند گاهی رزمایش‌های نظامی برگزار می‌کند و می‌گوید هدف از آن افزایش آمادگی نیروهایش و آزمایش سلاح‌های جدید است.

روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل در این مورد نوشت: سپاه پاسداران در جریان یک رزمایش بزرگ نظامی در جنوب ایران، موشک‌های کروز را شلیک کرد.

به رغم پیشرفت‌های حاصل شده در روند مذکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴، این روزنامه اسرائیلی مدعی شکست این مذاکرات شد و نوشت: این رزمایش سالانه پنج روزه که روز دوشنبه آغاز شد، چند روز پس از شکست مذاکرات احیای توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهان به وقوع پیوست. ایران در حالی پیشرفت‌های هسته‌ای‌اش را شدت بخشیده است که مذاکرات برای بازگشت به توافق رو به جلو پیش می‌رود. تایمز اسرائیل بدون اشاره به زرادخانه‌های هسته‌ای این رژیم به عنوان بزرگترین تهدید علیه امنیت خاورمیانه، در ادامه نوشت: اسرائیل بارها نسبت به اقدام یکجانبه علیه برنامه هسته‌ای ایران تهدید کرده است.

این رسانه صهیونیستی نوشت: در حالی که این رزمایش نظامی روز دوشنبه کلید خورد، یک فرمانده ارشد ایرانی تهدید کرد که هرگونه حمله اسرائیلی، پاسخ ایران را دربر خواهد داشت که همه بخش‌های زیرساخت‌های مورد استفاده در این حمله را هدف قرار می‌دهد که اشاره‌ای آشکار به برد و دقت موشک‌های ایرانی داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.