بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین به سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است، «آنچه در وین اتفاق می‌افتد، عواقب بزرگی برای ثبات خاورمیانه و امنیت اسرائیل در سال‌های آتی خواهد داشت».

به گزارش جماران؛ روزنامه شرق نوشت: به موازات پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و احتمال دستیابی به توافق،‌ اسرائیل نیز به تکاپوی دیپلماتیک می‌افتد تا احتمال احیای برجام را به صفر برساند.

در جدیدترین اقدام،‌ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرده است.

رویترز نوشته که بنت درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین به سالیوان گفته است، «آنچه در وین اتفاق می‌افتد، عواقب بزرگی برای ثبات خاورمیانه و امنیت اسرائیل در سال‌های آتی خواهد داشت».

این ملاقات‌ها به دفعات در دوره‌های زمانی اخیر تکرار می‌شود. مقامات رژیم صهیونیستی در مدت اخیر تلاش کرده‌اند دولت جو بایدن را از پیش‌گرفتن دیپلماسی برای حل‌وفصل مسئله برنامه هسته‌ای ایران و تصمیم آن برای بازگشت به توافق هسته‌ای که دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، منصرف کنند. آنها سعی داشته‌اند آمریکا را ترغیب کنند به آنچه «پلان B» می‌نامند، روی بیاورد که شامل اقداماتی قهری از جمله اعمال تحریم‌های اقتصادی و اقدام نظامی می‌شود. با‌این‌حال، دولت آمریکا گفته است قصد دارد در مقطع کنونی، دیپلماسی را در پیش بگیرد و هدف آن بازگشت به پایبندی دوجانبه با ایران به توافق هسته‌ای است. این پایبندی دوجانبه شامل لغو تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی از جانب آمریکا و بازگشت به تعهدات هسته‌ای از سوی ایران است که توالی آن یکی از موضوعات مورد بحث در مذاکرات وین بوده است. رویترز در ادامه گزارش کرد سالیوان در این دیدار به بنت گفته است‌ به این دلیل برای دیدار با او از سوی بایدن فرستاده شده است که «در این وضع حیاتی هر دو طرف بر سر طیف گسترده‌ای از مسائل امنیتی، مهم است که به اتفاق هم به یک استراتژی مشترک و چشم‌انداز مشترک برسیم».

علاوه بر این، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در صفحه توییترش نوشت که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سه‌شنبه با او در اورشلیم دیدار و گفت‌وگو کرده است. این نخستین دیدار جیک سالیوان با مقامات اسرائیلی در جریان سفر سه‌روزه‌اش به منطقه خاورمیانه بود. اسحاق هرتزوگ در توییتی نوشته است که در دیدار با سالیوان نگرانی خود را از «پیشرفت ایران به سمت (دستیابی به) تسلیحات اتمی هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای» وین بیان کرده است.

رئیس رژیم صهیونیستی تصریح کرد، در این دیدار بر «لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی به هر قیمتی تأکید کردم».

زمان ازسرگیری دوباره مذاکرات هسته‌ای نیز مقامات اسرائیل به ابراز نگرانی در این مورد پرداختند. بنت در جلسه کابینه گفته بود «اسرائیل به‌شدت نسبت به آمادگی (آمریکا) برای رفع تحریم‌های ایران و اجازه سرازیرشدن میلیون‌ها دلار به این کشور در ازای محدودیت‌های هسته‌ای ناچیز نگران و ناخرسند است. این پیام را به هر طریقی به طرف‌های آمریکایی و دیگر کشورهای مذاکره‌کننده با ایران اعلام می‌کند».

وی افزود: وزیر امور خارجه (رژیم صهیونیستی) نیز در دیدار با همتایانش در پاریس و لندن این پیام را منتقل خواهد کرد.

اواسط مهرماه نیز وزیر خارجه این رژیم برای رایزنی با مقامات آمریکا به واشنگتن سفر کرد و با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن و نانسی پلوسی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.