خاندوزی، وزیر اقتصاد بیان کرد: وظیفه ما در وزارت اقتصاد به عنوان ریاست شورای عالی بورس نظارت بر ایجاد بازاری شفاف، کارآمد و رقابت‌پذیر می‌باشد. پیش‌بینی پذیر کردن آینده اقتصاد، کاهش مجوزهای غیرضرور و تسهیل مقررات مربوطه به اعتمادپذیرکردن بازار و اقتصاد کمک می‌کند که از همه دستگاه‌ها انتظار همکاری می‌رود. برنامه دولت حمایت از بازار سرمایه به ویژه سهامداران خرد با استفاده از تقویت بازارگردانی، تقویت صندوق تثبیت بازار، بهره‌گیری از اوراق تبعی و تشویق سهامداری غیرمستقیم می‌باشد.

به گزارش جماران؛ جلسه علنی امروز مجلس با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور و بازار بورس آغاز شد.

جلسه علنی امروز (سه شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

طرح اصلاح مواد (۷۰۵) تا (۷۱۱) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، طرح حمایت از مالکیت صنعتی، طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی در دستور مجلس است.

بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان، تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد تشکیل کمیسیون ویژه اجرای سیاستهای کلی نظام قانونگذاری، بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل هشتاد و پنجم(۸۵) قانون اساسی، گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک های دولتی و بانک های واگذارشده در اجرای اصل(۴۴) قانون اساسی، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره وضعیت شاخص های اقتصادی در دولت های یازدهم و دوازدهم، گزارش کمیسیون انرژی درمورد استنکاف ریاست جمهوری وقت و سازمان برنامه و بودجه کشور از اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی از دیگر موارد کاری مجلس است.

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان، گزارش وزیر اموراقتصادی و دارایی درمورد شرایط بازار بورس و برنامه‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی در این رابطه و اظهار نظر نمایندگان درباره مطالب بیان شده از سوی وزیر اقتصاد نیز از دیگر موارد کاری مجلس در جلسه امروز است.

 

رضاخواه: برنامه دولت برای جبران اتفاقات سال گذشته در بورس چیست؟

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشتباهات دولت قبل در بازار بورس گفت که برنامه‌های دولت برای جبران اتفاقات سال گذشته در بورس چیست؟

مجتبی رضاخواه در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و بعد از گزارش وزیر اقتصاد درباره بورس اظهار کرد: سال گذشته دولت خبط بسیار بزرگی کرد و مردم را حتی آنهایی که آموزش کافی برای استفاده از بورس ندیده بودند، تشویق و ترغیب برای حضور در این بازار کرد بعد از آن شاهد نزول بسیار بزرگ بورس بودیم. از وزیر اقتصاد می‌خواهم توضیح دهند که دولت در سال گذشته در این نزول دخالت داشته است و یا این کار برای تامین بودجه بوده یا خیر؟. همچنین دولت فعلی چنین قصدی را دارد یا خیر؟

وی ادامه داد: آقای خاندوزی اشاره داشت که باید ریل‌گذاری اصلاح شود. سوال این است که اگر این اتفاق رخ ندهد باید مردم توان اصلاح ریل‌گذاری را بدهند؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی بازار بورس را بازاری پرنوسان خواند و گفت: هروقت قیمت ارز بالا می‌رود بازار بورس هم صعودی می‌شود. برنامه دولت برای جبران اتفاقات سال گذشته چیست؟ ان‌شاءالله که دولت فعلی به دنبال تثبیت نرخ ارز است.

رضاخواه در پایان گفت: اگر نرخ سود بین بانکی افزایش یابد که ظاهرا این اتفاق هم رخ داده باعث می‌شود که بانک‌ها به جای سرمایه گذاری در بورس نقدینگی را در بین خود جابه‌جا کنند.

نظری: سرمایه مردم در بازار بورس دود شد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بورس کالا هنوز در ید سهامداران عمده است، گفت: اینها بازار سیمان و فولاد را هم در دست دارند.

سید غنی نظری در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و بعد از گزارش وزیر اقتصاد درباره بورس بیان کرد: سرمایه مردم در این بازار دود شد. آقای خاندوزی شما چه کاری برای اقشار مختلف مردم در این بازار انجام دادید؟ شما می گویید اظهار نظر نمایندگان و متخصصین باعث ریزش بورس می شود. این چه بورسی می باشد که با یک اظهار نظر اینگونه موجب تغییرات می شود.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس افزود: حقوقی های این بازار، سهامداران خرد را بیچاره کرده اند. بورس کالا هنوز در ید سهامداران عمده می باشد. اینها بازار سیمان و فولاد را هم به دست دارند. آقای خاندوزی ما امروز مهمتر از بورس دغدغه ای نداریم. روزانه هزار پیامک برای ما نمایندگان می آید که از ما مردم دفاع کنید. شما برای این وضعیت چه  برنامه ای دارید؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بورس یعنی شفافیت تاکید کرد: آیا در بورس شفافیت وجود دارد؟، اینکه یک شخصی در بازار سرمایه ۱۰۰ میلیون تومان حقوق می گیرد یعنی شفافیت؟ ساز و کار شفافیت را مورد توجه قرار دهید. این شرکت های سوری بر اعتماد مردم ضربه وارد می کند. شما باید دست دلالان را از این بازار کوتاه کنید.

نظری در پایان اضافه کرد: دخالت دولت و ورود اوراق، بازار سرمایه را به هم ریخت. ما با این موضوع مخالف نیستیم ولی این کار در زمان نامناسب و شرایط نامناسب انجام شد. متاسفانه اگرچه بازار بورس در این سال ها رشد داشته ولی سال گذشته به خصوص در این سه ماه گذشته وضعیتی حتی بدتر از دولت قبل را تجربه کرده است.

آزادی‌خواه: سرمایه مردم در بورس از بین رفته است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت که مردم با اعتماد به دولت قبل در بازار بورس ورود کردند اما سرمایه‌های آنها به خاطر مشکلات مدیریتی از بین رفت، باید نظام مدیریتی حاکم بر بازار بورس اصلاح شود.

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و بعد از گزارش وزیر اقتصاد درباره بورس گفت: وزیر اقتصاد بازار بورس را با سایر بازارها مقایسه کرد، اما سوال این است که مگر قرار است بورس نسبت به سایر بازارها سودآوری کمتری داشته باشد، یا این‌که گفته شد بورس نسبت به بازار خودرو، طلا، سکه و مسکن وضع بهتری دارد، این قیاس مع الفارق است و معنایی ندارد.

وی ادامه داد: ملت مبتنی بر اعتماد به دولت در بورس سرمایه گذاری‌ کردند، اما سرمایه‌های آنها به دلیل مشکلات مدیریتی از بین رفت، پس مقایسه بازار بورس با سایر بازارها دردی از مردم دوا نمی‌کند.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مشکل ما در بخش نرم افزاری و نظام مدیریتی حاکم بر بازار سرمایه است، با این وضعیت هر اقدامی انجام شود وضع بازار بورس تغییری نخواهد کرد.

طاهری: باید اعتماد از دست رفته مردم به بازار بورس را ترمیم کرد

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی سیاست‌های دولت قبل را باعث وضعیت فعلی بازار بورس خواند و گفت که برنامه دولت فعلی برای اصلاح ساختار معیوب شرکت‌های دولتی و ایجاد شفافیت مالی در آنها چیست؟

مصطفی طاهری در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و بعد از گزارش وزیر اقتصاد درباره وضعیت بازار بورس اظهار کرد: سیاست‌های غلط دولت قبل باعث وضعیت فعلی بورس و از بین رفتن اعتماد مردم شد. وزیر اعلام کرد که باید برای برگرداندن اعتماد مردم ثبات اقتصادی ایجاد شود که این به تنهایی قابل قبول نیست و اقدام عملی لازم است.

وی اضافه کرد: وزیر اقتصاد باید هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند تا ناهماهنگی در دولت باعث آسیب مردم و سهامداران نشود. عوارض ناشی از ساختارهای غلط در کشورمان یکی از مهم‌ترین دلایل نوسانی بودن بازار بورس است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شرکت‌های دولتی ساختارهای معیوبی دارند، افزود: شرکت‌های دولتی سالیان گذشته ایجاد شده است، انتظار می‌رود که قدم‌های رو به جلویی برای اصلاح ساختار معیوب آنها برداشته شده و به تبع آن شفافیت مالی به وجود آید. بسیاری از این شرکت‌ها سود دهی خوبی داشته و باید در بورس رشد داشته باشد، باید اعتماد از دست رفته مردم را ترمیم کرد.

طاهری خاطرنشان کرد: با توجه به رشد زیاد سهامداران باید زیرساخت‌های لازم برای استفاده آنها در بورس به وجود آید. کار برای کارگزاری‌ها و سبدگردانی‌ها به سختی انجام می‌شود. از طرفی دیگر لازم است سود شرکت‌ها از طریق سجام توزیع شده و نیاز به مراجعه مردم نباشد.

پورابراهیمی: قیمت‌گذاری دستوری موجب ایجاد رانت و فساد در اقتصاد می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از اینکه قیمت گذاری ها در اقتصاد ما دستوری می باشد، گفت: اینگونه قیمت گذاری موجب رانت و فساد در اقتصاد می شود که این موضوع در بازار سرمایه نیز خودش را نشان می دهد.

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و بعد از گزارش وزیر اقتصاد درباره بورس عنوان کرد: روز یکشنبه با وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس جلسه داشتیم و مباحث این بازار سرمایه را به بحث و بررسی گذاشتیم که مواردی از آن را در صحن علنی مجلس مورد اشاره قرار می دهم. اولین نکته وضعیت نظارتی در بازار سرمایه می باشد. وضعیت نظارتی این بازار هیچ تناسبی با وضعیت کنونی بازار ندارد تا نظارت تغییر نکند نمی توان توقع داشت که مشکلات و تخلفات در این بازار ایجاد نشود، پس ایجاد ساختار نظارتی مناسب بحث مهمی است.

وی افزود: زمانی فعالان بازار سرمایه تعداد کمتری بودند، ولی امروز تعداد این فعالان به دو میلیون نفر رسیده است. پس تصمیم گیری برای این جمعیت هم نظارت جدیدی می خواهد. امروزه وضعیت بازار سرمایه از طریق فضای مجازی مدیریت می شود. حوزه نظارتی دقیقا در کجا قرار دارد؟.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: بحث مهم دیگر بحث شفافیت ارکان بازار سرمایه می باشد، این شفافیت از خود سازمان تا نهادهای زیرمجموعه آن باید مورد توجه باشد. همچنین ابزارهای پوشش ریسک باید برای مردم فراهم شود. ابزارهای پوشش ریسک باید از ریسک سهامداران محافظت کند.

پورابراهیمی گفت: باید گزارش جامعی از مصوبات شورای عالی بورس که اخیرا انجام شده ارائه شود. ما باید توجه کنیم که در اقتصاد ما قیمتگذاری دستوری می باشد. این قیمت‌گذاری دستوری موجب ایجاد رانت و فساد در اقتصاد می شود که در بازار سرمایه هم خودش را نشان می دهد.

وی در پایان تاکید کرد: امروز هر تصمیمی برای بازار سرمایه گرفته شود انتفاع و تاثیرش بر اقشار مختلف مردم خواهد بود. امروز ذینفع این بازار مردم هستند.

خاندوزی: برنامه دولت حمایت از بازار بورس و سهامداران خُرد است

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: برنامه دولت حمایت از بازار سرمایه و به ویژه سهامداران خرد با استفاده از تقویت جدی بازار گردانی، تقویت صندوق تثبیت بازار، بهره‌گیری از اوراق تبعی و تشویق سهامداری غیرمستقیم از سوی مردم می‌باشد.

سید احسان خاندوزی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارش در خصوص شرایط بازار بورس اوراق بهادار و برنامه‌های وزارتخانه در این حوزه بیان کرد: همه می‌دانند اقتصاد ایران در یکی از مهم‌ترین نقطه‌های تحولی قرار دارد. بیش از یک دهه رشد اقتصادی صفر و تورم بی‌سابقه بخش عمده‌ای از بنگاه‌های اقتصادی را با چالش مواجه کرده است. سوء مدیریت گذشته در بازار سرمایه منجر به رشد بی‌منطق و حبابی شاخص بورس در نیمه اول سال ۱۳۹۹ و کاهش چندین برابری آن در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ شد که منجر به زیان و حتی خشم بخش مهمی از سهامداران خرد گردید.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه با این سوء‌مدیریت، بازار سرمایه که فرصت توسعه برای کشور است به چالش‌ طولانی تبدیل شد که امروز نیز ادامه دارد. از ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ تا به امروز که دولت آقای رئیسی بر سرکار آمد و امید در بازار ایجاد شد شاهد رشد شاخص بورس بودیم. در بورس کالا نیز در هفت ماهه امسال بالغ بر ۳۸ میلیون تن انواع محصول معامله شده است که نسبت به ۱۲ ماه سال گذشته رشد کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه اظهار کرد: همواره بازارسرمایه در دنیا با نوساناتی همراه است و محلی برای حضور ریسک پذیرها می‌باشد اما بازدهی بازار سرمایه در اقتصاد ایران در بازه ۱۰ ساله بیش از هر بازار رقیب آن بوده و برای سرمایه گذاران نویدبخش است. برنامه ما در این حوزه تسهیل ورود شرکت‌ها، کاهش هزینه انتشار اوراق، لغو انحصار در فعالیت‌های بازار، اصلاح نظام حکمرانی شرکتی، مدیریت تعارض منافع، تشویق به سرمایه گذاری غیرمستقیم برای سهامداران خرد که اطلاعات چندانی ندارند می‌باشد.

وی ادامه داد: فراز و فرود هر یک از شاخص‌های بورس در هر حوزه‌ای به سیاست‌گذاری‌های مجلس شورای اسلامی، دولت و اظهارنظرهایی که حتی بیرون از ارگان‌های دولتی می‌شود باز می‌گردد. اگر یک روز یکی از شاخص‌ها بالا و پایین می‌شود باید دید در وزارتخانه مربوطه یا مجلس در آن حوزه چه تصمیم خاصی گرفته شده است. چیزی که باعث ثبات در بازار می‌شود قوانین و مقررات کلیدی است که ثابت باشد. باید این ثبات را ایجاد کرد و اقتصاد را پیش ‌بینی پذیر کرد. باید برای سرمایه گذار مشخص باشد که در بخش صنعتی، معدنی و پالایشی چه سیاستی ثابت است.

خاندوزی در ادامه تاکید کرد: سیاست دولت ثبات در بازار سرمایه و سایر بازارها می‌باشد. بازار سرمایه باید شفاف بوده و قابل نظارت باشد. سازوکار نظارت در بورس باید شفاف شود. متاسفانه نظارت در بازار بورس آن طور که باید ساماندهی نشده است. از سازمان بورس و اوراق بهادار انتظار می‌رود تا پایان امسال این موضوع را به سرانجام برساند، اما در بحث نحوه ارتباط تامین مالی کسری بودجه با بازار سرمایه باید بگویم متاسفانه ریل غلط بودجه ۱۴۰۰ که بارها به دولت گذشته تذکر دادیم دولت جدید را با کسری بودجه بی‌سابقه‌ای مواجه کرده است، اما از ابتدای حضورم در وزارتخانه کوشیدم تا مخارج دولت بدون استفاده از منابع بانک مرکزی و حداقل استفاده از انتشار اوراق مالی تامین گردد که خوشبختانه این امر محقق شد.

وزیر اقتصاد بیان کرد: وظیفه ما در وزارت اقتصاد به عنوان ریاست شورای عالی بورس نظارت بر ایجاد بازاری شفاف، کارآمد و رقابت‌پذیر می‌باشد. پیش‌بینی پذیر کردن آینده اقتصاد، کاهش مجوزهای غیرضرور و تسهیل مقررات مربوطه به اعتمادپذیرکردن بازار و اقتصاد کمک می‌کند که از همه دستگاه‌ها انتظار همکاری می‌رود. برنامه دولت حمایت از بازار سرمایه به ویژه سهامداران خرد با استفاده از تقویت بازارگردانی، تقویت صندوق تثبیت بازار، بهره‌گیری از اوراق تبعی و تشویق سهامداری غیرمستقیم می‌باشد.

خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور پس از اظهارات نمایندگان مجلس در خصوص وضعیت بازار سرمایه عنوان کرد: نمی‌خواهیم بگوییم اگر اتفاقی در بازار سرمایه رخ می‌دهد ما با همان نگاه به دیگر بازارها توجه داریم، اما باید توجه کنیم تجربه ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایه گذاری در کشور جذاب‌تر، شفاف‌تر و پربازده‌تر است. سیاست دولت هم مبتنی بر حمایت از بازار سرمایه و خروج سرمایه از بازارهای غیرمولد می‌باشد. چرا که تلاطم و نوسانات قیمت‌ها در بازارهایی همچون ارز و مسکن بر زندگی مردم تاثیرات منفی می‌گذارد.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل تلاش داریم به لایحه مالیات بر عایدی سرمایه کمک کنیم. در وزارت اقتصاد در این خصوص اقداماتی انجام شده و می‌شود تا با امید به خدا جزییات طرح مجلس شورای اسلامی بررسی شود تا با این دو اقدام سرمایه‌ها به سوی فعالیت‌های تولیدی و بازار سرمایه حرکت کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.