روزنامه کیهان در مورد عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای نوشت: این اتفاق بزرگ که با درخواست روسیه، پذیرش تاجیکستان، به‌عنوان رئیس دوره‌ای شانگهای و موافقت همه کشور‌های عضو رقم خورد، صفحه تازه‌ای از روابط راهبردی ایران با کشور‌های شرق را رقم زد تا در هیاهوی دشمنی‌های غرب با ملت ایران و تلاش برای انزوای ایران، این پیام به جهان صادر شود که جایگاه والا و نقش موثر ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی قابل نادیده ‌گرفته‌ شدن نیست.

به گزارش جماران؛ روزنامه کیهان نوشت: عضویت دائم در سازمان شانگهای، از این پس ایران را به‌عنوان قدرتی که علاوه بر پشتوانه محکم مردمی و اعتقادی داخلی با یک پشتوانه بزرگ سیاسی- اقتصادی- امنیتی خارجی نیز همراه شده است، معرفی خواهد کرد که طبعا اثر تهدید و فشار‌های غرب را به مراتب خواهد کاست.

این اتفاق بزرگ که با درخواست روسیه، پذیرش تاجیکستان، به‌عنوان رئیس دوره‌ای شانگهای و موافقت همه کشور‌های عضو رقم خورد، صفحه تازه‌ای از روابط راهبردی ایران با کشور‌های شرق را رقم زد تا در هیاهوی دشمنی‌های غرب با ملت ایران و تلاش برای انزوای ایران، این پیام به جهان صادر شود که جایگاه والا و نقش موثر ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی قابل نادیده ‌گرفته‌ شدن نیست.

از برد- برد برجام!

تا برد- برد شانگهای

وجوه گسترده و اثرگذار شانگهای در عرصه مناسبات بین‌المللی از یک سو و جایگاه ویژه و راهبردی ایران در نظام بین‌الملل به‌عنوان کشوری با ظرفیت‌های فراوان و حلقه وصل شرق به غرب از سوی دیگر، این رخداد بزرگ را به عاملی برای اضافه‌شدن ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و ژئوپولیتیکی جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگ‌های و بهره‌مندی ایران از منافع قابل توجه عضویت در این سازمان مبدل کرد. صرف‌نظر از دستاورد‌های اقتصادی عضویت ایران در شانگهای، این رخداد از نقطه‌نظر ایجاد موازنه راهبردی در حوزه تنظیم روابط با غرب نیز واجد دستاورد‌های قابل‌توجهی برای ایران است.

اهمیت این مسئله آنگاه روشن‌تر می‌شود که بدانیم بخش عمده‌ای از فشار‌های اقتصادی و سیاسی سالیان گذشته غرب بر ایران که با نگاهی زورگویانه همراه بود با حضور ایران در یک پیمان منطقه‌ای موثر، محکوم به کاهش بوده و به‌طور قطع از دامنه اثرگذاری آن کاسته خواهد شد.

حضور ایران به‌عنوان عضو دائم در این سازمان با توجه به فعالیت‌ها و همکاری‌های گسترده اعضاء آن در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بازرگانی، پولی- بانکی، انرژی و فرهنگی قطعا فضای مناسب‌تری را برای تعاملات بین‌المللی کشورمان با توجه به عزم دولت در نگاه به شرق فراهم خواهد آورد و ایران نیز به دلیل داشتن منابع غنی انرژی و نفت و گاز طبیعتاً یک مهره و وزنه مهم در سازمان همکاری شانگهای خواهد بود و افزایش این همکاری‌ها برای همه طرف‌های عضو سودمند خواهد بود چنانکه عده‌ای از آن به‌عنوان یک همکاری برد- برد یاد می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.