امیر سرتیپ ثقفی‌فر، معاون طرح و برنامه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت: ما ساختارهای موشکی و سیستم سلاح موشکی داریم که بسته به تصمیم‌گیری شبکه می‌توانیم با تهدیدات مقابله کنیم. ما در واقع یک ساختار چندلایه دفاعی داریم که برای برخی مراکز حساس‌تر از موارد مهندسی‌شده‌تر استفاده می‌کنیم. ما در ارتفاع‌های مختلف دارای توان دفاعی پدافندی متفاوت هستیم و در این میان سامانه باور ۳۷۳ یک ماراتنی از قدرت‌نمایی میان ایران و قدرت‌های غربی و به ویژه رژیم نحس صهیونیستی است.

به گزارش جماران؛ معاون طرح و برنامه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با بیان اینکه بی‌اثر شدن تحریم‌ها و تقویت ما منجر به این شده که اعتباراتمان را به خوبی مدیریت کنیم اعلام کرد که در ارتفاع کم ضدکروز ، ما حداقل پنج تا شش پروژه داریم که در مرحله تست تا رونمایی هستند.

در آستانه سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء، امیر سرتیپ مهدی ثقفی‌فر، با اشاره به اینکه تبدیل شدن نیروی پدافند هوایی ارتش به یک نیروی مولد، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، اظهار کرد: ماموریت نیروی پدافند هوایی کشف و رصد همه پرنده‌هایی است که در جغرافیای ایران و فراتر از آن پرواز می‌کنند و در صورت نیاز انجام اقدام لازم درباره آنهاست که با هدف امنیت‌بخشی به آسمان ایران انجام می‌شود. ما اگر بخواهیم بگوییم امروز در حوزه کشف به کجا رسیدیم باید بگویم با تجهیزاتی که توسط نیروهای غربی پیش از انقلاب برای ما فراهم شده بود ما می‌توانستیم کشف‌هایی در حدود ۳۸۰ کیلومتر داشته باشیم. اما امروز ما در حال رونمایی از پروژه‌هایی هستیم که برابر تعاریف اسمی فنی تا ۳ هزار کیلومتر قابلیت مراقبت و کشف اهداف را دارند و با رادارهایی کار می‌کنیم که تا ۸۰۰ کیلومتر را به راحتی رصد می‌کنند.

وی افزود: تعداد سکوهای راداری که پیش از انقلاب داشتیم امروز تا حدود ۴۰۰ برابر افزایش یافته است و ما توانستیم پوشش کشف کشور را به این اعداد برسانیم. غیر از این سامانه‌های کشف متحرک را داریم که از منظر شناسایی سازمان رزم نیروهای دشمن بسیار اهمیت دارد و صحنه کشف ناپایداری برای ما فراهم می‌کند که به هیچ وجه توسط دشمن قابلیت ردگیری ندارد و اگر هم شناسایی شود به راحتی قابل تغییر و جابجایی است.

معاون طرح و برنامه پدافند هوایی خاتم الانبیاء تصریح کرد: ما با تلاش‌های مستمری که داشته‌ایم توانستیم سکوهای زمینی را به سکوهای هوایی بدل کنیم. یعنی موفق شدیم با سنسورهایی که تعبیه کردیم و با استفاده از پهپادها صحنه رصد را ارتقاء دهیم و پوشش کاملی به شبکه‌های پدافند هوایی ما بدهند.

ثقفی‌فر با تأکید بر اینکه برد ۳ هزار کیلومتر در رصد برای ما بسیار معنادار است، اظهار کرد: این نتیجه حرکت و عمل پدافند هوایی به علاوه کار دانش‌بنیان‌ها در کشور بوده است. ما قدرت ساختاری را در ارتش برابر استاندارهای جهانی ارتقاء دادیم و سرپل‌های ارتباطی ما با فضا هم در حال برقراری و به زودی اولین کشف فضایی را نیز شاهد خواهیم بود.

وی یادآور شد: ما امروز نیازهای نیرو و ارتش خود را خودمان تامین می‌کنیم. ما در کنار کشف فعال کشف غیرفعال را هم داریم که ساختارهای خاصی دارد. امروز کشف ما در زمینه پدافند رادارهای خود را از حالت کشف سنتی به حالت ترکیبی ارتقاء داده ایم و درکنار  سنسورهای راداری، از سنسورهای اپتیکی و از سنسورهای شنونده و نیز سنسورهای دیگری که نمی‌توان به آنها اشاره کرد، استفاده می کنیم.

 معاون طرح و برنامه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با اشاره به تولید سامانه باور ۳۷۳ در حوزه درگیری و انهدام اظهار کرد:اگر در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور که دارای طراحی کاملاً بومی است و نرم‌افزارهای آن هم داخلی است، با رصد شبانه‌روزی در سال فضا و هوای کشور را رصد کنیم، موضوعی را خارج از موارد مجوزدار کشف کنیم، قابلیت این را داریم این کشف را در چرخه رصد وارد کنیم و نوع اقدام در برابر آن را معین نماییم.

ثقفی‌فر ادامه داد: علاوه بر این ما ساختارهای موشکی و سیستم سلاح موشکی داریم که بسته به تصمیم‌گیری شبکه می‌توانیم با تهدیدات مقابله کنیم. ما در واقع یک ساختار چندلایه دفاعی داریم که برای برخی مراکز حساس‌تر از موارد مهندسی‌شده‌تر استفاده می‌کنیم. ما در ارتفاع‌های مختلف دارای توان دفاعی پدافندی متفاوت هستیم و در این میان سامانه باور ۳۷۳ یک ماراتنی از قدرت‌نمایی میان ایران و قدرت‌های غربی و به ویژه رژیم نحس صهیونیستی است.

وی با بیان اینکه ما از سال ۲۰۰۳ به دنبال ارتقای توان پدافند هوایی کشور بودیم، اظهار کرد: ما از آن سال و بنا بر پیشرفت‌هایی که در امور نظامی رخ داده بود و نیز اینکه سامانه‌های ما عمدتاً دارای تجهیزاتی بود که خود غربی‌ها تولید کرده بودند و به نقاط ضعف آنها نیز احاطه داشتند، تصمیم گرفتیم سامانه اس ۳۰۰ را از یکی از کشورها خریداری کنیم. بعد از اینکه در سال ۲۰۰۸  برای دریافت این سامانه ورود کردیم و  تیم‌هایی رفتند تا آموزش‌های لازم را در کشور ثانی دریافت کنند، شاهد تبلیغات سنگین دشمن بودیم تا این سامانه به ما تحویل نشود تا آسمان در حوزه درگیری برای آنان باز بماند.

معاون طرح و برنامه پدافند هوایی خاتم الانبیاء یادآور شد: فسخ قرارداد برای کشورهای صاحب‌نام یک امر حیثیتی است، اما آنان پذیرفتند که این اتفاق بیفتد و از آن سال تا ۲۰۱۳ شاهد یک نوع ریشخند دشمنان نسبت به ما بودیم که سامانه را دریافت نکردیم. در چنین شرایطی فرماندهی معظم کل قوا فرمان ساخت سامانه‌ای که بتواند این نقیصه را جبران کند.

 

سامانه راهبردی باور ۳۷۳ چیزی کمتر از اس ۳۰۰ ندارد

 

ثقفی‌فر با تاکید بر وجود تحریم‌های فراوان در زمینه دانش نظامی و تامین قطعات اولیه و ابزار آلات لازم برای رسیدن به ساخت سامانه دفاعی، تصریح کرد: با هدایت‌های رهبری و رفتار جهادگرانه وزارت دفاع و دانش‌بنیان‌ها و نیز نیرویی که در کنارشان قرار گرفته بود به این سامانه رسیدیم. امروز سامانه راهبردی باور ۳۷۳ چیزی کمتر از اس ۳۰۰ ندارد و در جاهایی از آن جلوتر هم هست و در آینده نزدیک شاهد خبرهایی خوبی از این سامانه برای رکوردشکنی و رسیدن به مرزهای سامانه بعدی یعنی اس ۴۰۰ خواهیم بود.

وی با اشاره به تولید سامانه راهبردی آرمان، گفت: این سامانه مصوبات لازم را دریافت کرده است و ما در آینده شاهد رونمایی از سامانه‌هایی از این دست خواهیم بود که قدرت دفاع هوایی ما را به جایی می‌رساند که دشمنان ما حتی به حضور در آسمان این کشور فکر هم نکنند. اگر تلاش آنها این بود که با عدم تحویل سامانه اس ۳۰۰ به ما که تا ۲۰۰ کیلومتر را پوشش می‌دهد، مرزها را در این بخش برای خود باز بگذارند امروز باید بشنوند که نه تنها از ۲۰۰ کیلومتر گذشته‌ایم که در آینده به ۴۰۰ هم خواهیم رسید و همه این موارد با تکیه بر توان داخلی انجام شده است.

معاون طرح و برنامه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با اشاره به برنامه‌های این مجموعه برای مقابله با حملات پهپادی اظهار کرد: پدیده‌ای مثل پهپاد برخی معادلات را در جنگ‌های نوین تغییر داده است. جای بسی خوشحالی است که در ایران پهپاد بیش از یک دهه مورد توجه و ساختارسازی قرار گرفت، تا جایی که ما امروز از پهپادهای هندلانچ تا پهپادهایی که می‌توانند بیش از یک شبانه‌روز در مدار باقی بمانند را هم داریم و این امر در حال پیشروی هم هست تا به پهپادهایی که انرژی را بیشتر ذخیره می‌کنند و در مدارهای بالاتر هم قرار گیرند.

ثقفی‌فر تاکید کرد: امروز در جمهوری اسلامی ایران انواع موتورهای مینی‌جت را تولید می‌کنیم و در حوزه پهپاد و صنعت‌های وابسته به آن از جمله هدایت‌های مستقیم و غیرمستقیم به قدرت بالایی رسیدیم. در حوزه اسکرمبل هم جزو کشورهای برتر دنیا هستیم و سیطره اسکرمبل بدون سرنشین ما تا جایی است که  فرمانده معظم کل قوا نیز در این زمینه مراتب رضایتمندی خودشان را اعلام کرده‌اند.

 

ما برای عملیات مختلف پهپاد هیچ کم و کسری نداریم

 

وی با بیان اینکه ما برای عملیات مختلف پهپاد هیچ کم و کسری نداریم، ادامه داد: حضور هوش مصنوعی برای تیم‌های پروازی بدون سرنشین، مین‌های خاص، استفاده از المان‌های ناوبری مستقل و به عبارتی تنوع دادن به رفتارهای تاکتیکی پهپاد چیزهایی است که صدردصد می‌تواند برای دشمن چالش‌برانگیز و ابهام‌آور باشد.

معاون طرح و برنامه پدافند هوایی خاتم الانبیاء تصریح کرد: ما به برکت تحریم‌ها به جایی رسیدیم که از توان داخلی خود بیشترین برداشت را به عمل می‌آوریم. ما کمتر رزمایشی داریم که در آن تعدد شلیک نداشته باشیم. بی‌اثرشدن تحریم‌ها و تقویت ما و قرار گرفتن‌مان در این شرایط باعث شده که اعتبارتمان را به خوبی مدیریت کنیم. این در حالی است که اگر اعتبارات دفاعی ایران را با کشورهای ضعیف منطقه مقایسه کنیدملاحظه می کنید  که ما با این اعتبارات کمی که داشته‌ایم در توان نظامی کجا هستیم و آنها با آن اعتبارات در کجا. جا دارد که از آنهایی که ما را تحریم کردند سپاسگذاری کنیم که به ما فرصت بلوغ و رشد را دادند. این کف کار است که در شرایط تحریم محقق شده اگر تحریم برداشته شود آن وقت خواهند دید که به کجا می‌توانیم برسیم.

ثقفی‌فر با اشاره به مهمترین تحولات اخیر در پدافند هوایی خاتم الانبیا یادآور شد: در ارتفاع کم ضدکروز ، ما حداقل پنج تا شش پروژه داریم که در مرحله تست تا رونمایی هستند، از جمله سامانه مجید، نواب، زوبین و دزفول. ما در انرژی مستقیم هم  در یک تلاش ده‌ساله توانستیم به جایی برسیم که کشورهای صاحب این فناوری در سطح جهان دارند ادعا می‌کنند. انرژی مستقیم یعنی ما بتوانیم ریزپرنده‌ای که مزاحم آسمان‌مان می‌شود، زحمتش را کم بکنیم. یعنی یک کروز ۹۰۰ هزار دلاری را با ۱۰ دلار بزنیم.  

وی در پایان با اشاره به پیشرفت‌های پدافند هوایی در زمینه جنگ الکترونیک گفت: در زمینه جنگ الکترونیک به جایی رسیدیم که دنیا باور نمی‌کند، ما موفق شدیم سامانه‌هایی طراحی کنیم که صحنه جنگ ما را نه‌تنها باروتی که سیگنالی و در آینده نزدیک سایبری کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.