محمودی مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی گفت: وقتی شرایط تقریبا در افغانستان به ثبات رسید و وضعیت در داخل افغانستان بهتر شد، همه اتباع افغانستانی که به سمت مرزهای ایران آمده بودند به شهرهای خودشان بازگشته‌اند و تعداد کمی همچنان در نقطه صفر مرزی هستند که این افراد نیز با توجه به بهتر شدن شرایط در افغانستان به شهرهای خودشان باز می‌گردند.

آوارگان جنگ در پارکی در شهر کابل افغانستان. عکس: Reuters

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی با بیان اینکه حضور گسترده آوارگان و پناهندگان افغانستانی در پی تنش در افغانستان مواجه نبوده‌ایم، گفت: وقتی شرایط تقریبا در افغانستان به ثبات رسید و وضعیت در آنجا بهتر شد، همه اتباع افغانستانی که به سمت مرزهای ایران آمده بودند به شهرهای خود بازگشته‌اند.

«مهدی محمودی» مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی درباره وضعیت مهاجران و آوارگان افغانستانی با توجه به تنش و درگیری در این کشور در روزهای اخیر گفت: در پی تنش و درگیری در ولایت‌ها و شهرهای افغانستان تعدادی از اتباع افغانستان به سوی مرزهای ایران در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی آمدند.

وی ادامه داد: وقتی شرایط تقریبا در افغانستان به ثبات رسید و وضعیت در داخل افغانستان بهتر شد، همه اتباع افغانستانی که به سمت مرزهای ایران آمده بودند به شهرهای خودشان بازگشته‌اند و تعداد کمی همچنان در نقطه صفر مرزی هستند که این افراد نیز با توجه به بهتر شدن شرایط در افغانستان به شهرهای خودشان باز می‌گردند.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی با بیان اینکه پناهنده یا آواره‌ای به صورت گسترده و تجمیعی به کشور نداشته‌ایم، تصریح کرد: تعدادی از خانوارهای افغانستانی در نقطه صفر مرزی همچنان حضور دارند که تعداد آن‌ها نیز زیاد نیست در بین این افراد نیز بسته‌های بهداشتی توزیع شده است، همانطور که عرض کردم این خانوارها نیز تمایل دارند که شرایط به ثبات برسد و به شهرها و خانه‌های خود در افغانستان بازگردند.

محمودی تصریح کرد: برفرض محال اگر با آوارگان و پناهندگان زیادی مواجه شویم، جزو برنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی است که کمک‌هایی برای این افراد داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که با شروع تنش در افغانستان آواره شده و به سمت مرزها آمده بودند به کشور خودشان بازگشته‌اند. یک سری افراد نیز متجاوزین مرزی هستند که به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند که این افراد اگر دستگیر شوند، عودت داده می‌شوند. موضوع این افراد که متجاوز مرزی هستند با افرادی که با شروع تنش آواره شده‌اند، متفاوت است.

 

واکسنی از سازمان‌های بین‌المللی برای اختصاص به اتباع غیرایرانی به کشور وارد نشده است

 

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی همچنین درباره واکسیناسیون اتباع افغانستانی که در کشور حضور داشتند، گفت: در تمام استان‌ها برای اتباع افغانستانی مانند اتباع کشور خودمان براساس شرایط سنی که اعلام شده، واکسن تزریق شده است.

محمودی با اشاره به برگزاری جلسات ویدئو کنفرانس با سازمان‌های بین‌المللی گفت: ما به این سازمان‌ها به صورت مکتوب اعلام کرده‌ایم که باید برای واردات سهمیه واکسن ویژه برای اتباع تلاش کنند تا این لحظه متاسفانه ما هیچ نوع واکسنی ندیدم که از طریق سازمان‌های بین‌المللی برای اختصاص به اتباع غیرایرانی به کشور وارد شود.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت مانند سایر هموطنان ایرانی، اتباع غیرایرانی را نیز در نوبت واکسیناسیون که براساس شرایط سنی اعلام می‌شود، واکسینه می‌کند.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع غیرایرانی نیز گفت: براساس شیوه‌نامه‌ای که اعلام کرده‌ایم فرصت زمانی در نظر گرفته شد و بسیاری از افراد غیرایرانی مراجعه کرده و ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع غیرایرانی در تمام استان‌ها انجام شده است. در کنار این افراد نیز یک سری فرزندان لازم‌التعلیم بوده‌اند که به صورت غیرمجاز در کشور حضور دارند و براساس فرمان مقام معظم رهبری ثبت‌نام این افراد نیز صورت گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.