• کدخبر: 1521756
  • منبع: ایرنا به نقل از پی بی‌اس نیوز
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

وندی شرمن قائم مقام و معاون وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به گزارش‌ها از حضور اشرف غنی رییس جمهور سابق افغانستان و خانواده او در امارات گفت: از او دیگر کاری ساخته نیست.

به گزارش جماران؛ آمریکا با رد اظهارات اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مبنی بر تلاش برای بازگشت به کشور خود اعلام کرد غنی دیگر در افغانستان جایگاهی ندارد.

وندی شرمن قائم مقام و معاون وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به گزارش‌ها از حضور اشرف غنی و خانواده او در امارات گفت: از او دیگر کاری ساخته نیست.  

غنی پس از آنکه روز یکشنبه هفته جاری از افغانستان خارج شد، روز چهارشنبه با انتشار یک پیام ویدئویی اعلام کرد قصد دارد به افغانستان بازگردد تا "به مبارزه خود برای تحقق حقوق مردم کشورش ادامه دهد. "

وی گفت: من به نیروهای امنیتی افغانستان افتخار می‌کنم، آن‌ها شکست نخوردند، ما در جبهه سیاسی شکست خوردیم. این شکست رهبری دولت، رهبری طالبان و جامعه جهانی بود. این یک شکست روند صلح بود. می‌می خواستم قدرت را به صورت صلح آمیز به طالبان منتقل کنم. اما برخلاف میلم من را از افغانستان اخراج کردند.  

روز یکشنبه (۱۵ اوت)، نیروهای گروه طالبان بدون درگیری یا مقاومت وارد کابل شدند و در عرض چند ساعت کنترل کامل پایتخت را در دست گرفتند. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان این کشور را در همان روز ترک کرد. کشورهای غربی مشغول تخلیه دیپلمات‌ها و کارکنان محلی سفارت خود هستند.  

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد.  

آمریکا مشغول تخلیه شهروندان و کارمندان افغان خود از افغانستان بوده است. این کشور هم اکنون کنترل فرودگاه بین المللی کابل را برعهده دارد.  

یک مقام ارشد آمریکایی روز سه شنبه اعلام کرد که طالبان قول داده است در روند تخلیه امن شهروندان آمریکایی و افغان‌هایی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، مشکل ایجاد نخواهد کرد.  

با این حال شرمن اعلام کرد اگرچه طالبان به قول خود در مورد شهروندان آمریکایی متعهد مانده است، به نظر می‌رسد این گروه از خروج افغان‌ها از افغانستان جلوگیری می‌کند.  

وی افزود: ما در گزارش‌ها مشاهده کرده‌ایم که برخلاف تعهدات و قول‌های طالبان به دولت آمریکا، این گروه از رسیدن افغان‌ها به فرودگاه کابل جلوگیری می‌کند. تیم ما در دوحه قطر و همکاران نظامی ما در کابل، درحال مذاکره مستقیم با طالبان هستند تا به آن‌ها صراحتا اعلام کنند که ما انتظار داریم طلبان به همه شهروندان آمریکایی، همه شهروندان کشورهای دیگر و افغان‌ها اجازه ترک افغانستان را بدهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1521756
  • منبع: ایرنا به نقل از پی بی‌اس نیوز
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.