ظهور طالبان در کابل، تلاش‌های دهلی نو را برای تقویت روابط با ایران که به عنوان کریدور اصلی هند به افغانستان شناخته می‌شود، تسریع کرده اما هنوز چالش‌های عمده‌ای باقی مانده است.

به گزارش جماران؛ المانیتور در تحلیلی به روابط ایران و هند پرداخت.

ایلنا به نقل از المانیتور نوشت: هرج و مرج در افغانستان انگیزه بیشتری برای تلاش‌های هند برای تقویت روابط با ایران است.

ظهور  طالبان در کابل، تلاش‌های دهلی نو را برای تقویت روابط با ایران که به عنوان کریدور اصلی هند به افغانستان شناخته می‌شود، تسریع کرده اما هنوز چالش‌های عمده‌ای باقی مانده است.

دولت هند که برای برقراری روابط نزدیکتر که دهلی نو آن را برای اهداف منطقه‌ای خود مهم می‌داند، با دولت جدید ایران تماس گرفته است با توجه به خروج ایالات متحده از افغانستان و طالبان، تلاش‌هایش بیش از پیش فشرده شده است. 

وزیر امور خارجه هند ،تابستان امسال دوبار به تهران سفر کرده است که بار دوم به عنوان یکی از مهمانان برجسته در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در تهران حاضر شد.

سفیر سابق هند در ایران گفت: "حضور  وزیر امور خارجه در مراسم تحلیف، خود نشانه‌ای از دیدگاه هند به همکاری با ایران در بالاترین سطح است چرا که منافع مشترکی در منطقه داریم. "

در پی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پیشروی سریع طالبان، اوضاع آشفته و بی‌ثبات است. هند، مانند بسیاری دیگر از کشورهای منطقه، اکنون در تلاش است تا جایگاه خود را در افغانستان به دست آورد. از آنجا که هند هیچ مرز مشترکی با کابل - و پاکستان و چین - ندارد ، دهلی نو دروازه خود به افغانستان را از طریق تهران می‌بیند که در کنار افغانستان قرار دارد. در واقع هند مدت‌هاست که با ایران در زمینه ایجاد یک مسیر اقتصادی از بندر چابهار ایران به افغانستان همکاری می کند.

رئیس جمهور ایران در مورد شرایط در هند به وزیر خارجه هند  گفت: "ایران و هند می‌توانند نقش سازنده و مفیدی در تأمین امنیت منطقه به ویژه افغانستان داشته باشند و تهران از نقش دهلی نو در برقراری امنیت در منطقه استقبال می کند. "

 استاد تحقیقات صلح و درگیری در دانشگاه سوئد به المانیتور گفت: "هند و ایران از دهه‌های گذشته از روابط خوب و همکاری‌های دوجانبه برخوردار بوده‌اند زیرا دارای پیوندهای فرهنگی قوی و اهداف استراتژیک مشترک هستند."

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.