معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در مورد لایحه برابری دیه زن و مرد گفت: دولت این لایحه را برای اعلام نظر به قوه قضاییه فرستاد اما این قوه ضرورتی بر این کار ندید در حالیکه ما این ضرورت را از جهت حس تبعیضی که به دلیل وجود برخی قوانین در بین زنان است، کاملا احساس می کردیم.

به گزارش جماران؛ معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه زنان به دلیل برخی برخوردها، رویکردها و قوانین حس تبعیض دارند، گفت: تبعیضی که در ذات تعالیم قرآن کریم و اهل بیت و احادیث وجود ندارد اما کج اندیشی ها و برداشت های نادرست باعث ایجاد این حس شده است.

معصومه ابتکار روز سه شنبه در نشست تخصصی حقوق زن در قرآن با عنوان «احکام قرآن؛ دیه، قضاوت و شهادت، طلاق» که با حضور شهریار نیازی قرآن پژوه و زبان شناس در دفتر معاونت امور زنان برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام محرم و یادآوری رشادت های حضرت زینب (س) اظهار داشت: دستور کار ما چه در حکمرانی و چه در مناسبات اجتماعی، تعالیم قرآن کریم و سیره پیامبر و ائمه است.

وی ادامه داد: آنچه که امروز به دشواری با آن مواجه شدیم تفسیر و تببین دیدگاه های قرآن بنا به اقتضائات روز و تلاش برای یافتن حقیقت و انطباق مسایل و احکام با نیازهای روز است؛ چیزی که در فقه به عنوان اجتهاد نام برده می شود.

معاون امور زنان با تاکید بر اینکه فهم صحیح موضوعات قرآن و انطباق آن با شرایط روز، اجرا کردن و پیاده سازی این فهم و نهایتا میزان انطباق رفتارهای ما با آرمان های متعالی از جمله موضوعات مورد چالش حکمرانی ما است، خاطرنشان کرد: در همه مراحل امتحان های سختی را پشت سر گذاشتیم و مشکلاتی هم پیش رو داریم.

وی یادآور شد: از این رو معاونت امور زنان وظیفه خود دانست تا مساله تبیین مفاهیم قرآنی را هم به عنوان سند پیشتیبان در۳۰ لایحه ای که به عنوان پیشنهاد و برای اصلاح قوانین موجود در حوزه زنان و خانواده تقدیم دولت و مجلس شورای اسلامی کردیم و هم در نشست های فقهی که با دانشگاه مفید قم و با موضوع بررسی حقوق زنان منطبق با احکام شرعی برگزار شد، مورد توجه قرار دهد.

ابتکار با بیان اینکه علاوه بر این، در موضوع عدالت جنسیتی که یکی از راهبردهای اصلی معاونت بود هم سعی کردیم با تاسی به قرآن کریم پیشنهادات و برنامه ها را پیش ببریم، تصرح کرد: موضوع عدالت جنسیتی برای ما به عنوان یک سیاست راهبردی، پیشرو و آینده نگر بود که در برنامه ششم تکلیف شده بود و آنچه که بیش از همه اهمیت داشت، تبیین و تحقق عدالت جنسیتی و وفاق ملی بر سر آن بود چرا که گفت و گو و انتقادات در مورد آن زیاد بود.

وی توضیح داد: همانند همه موضوعات که برداشت های متفاوتی از آن می شود در مورد این موضوع هم پیش آمد و منتقدان آن را به اسناد خارجی وصل کردند در حالیکه بارها گفتیم تمام این مفاهیم برگرفته از آمیزه های قرآنی و مباحثی بود که شهید آیت الله مرتضی مطهری در مباحث حقوق زن و عدالت جنسیتی به خوبی تبیین کرده است.

معاون امور زنان و خانواده افزود: از سویی دیگر مطرح می شد که شما در بحث عدالت جنسیتی چطور میخواهید در مباحث مختلف و موضوعات چالشی با رویکرد فقهی مواجه شوید که در نشست ها به این بحث ها پرداختیم و نتیجه آن لوایحی شد که ما در نهایت به دولت دادیم که برخی مانند لایحه برابری دیه زن و مرد سند پشتیبان قرآنی داشت و در نشست قم هم مفصل به آن پرداخته شد.

وی یادآور شد: دولت این لایحه را برای اعلام نظر به قوه قضاییه فرستاد اما این قوه ضرورتی بر این کار ندید در حالیکه ما این ضرورت را از جهت حس تبعیضی که به دلیل وجود برخی قوانین در بین زنان است، کاملا احساس می کردیم.

ابتکار با تاکید بر اینکه زنان به دلیل برخی برخوردها، رویکردها و قوانین حس تبعیض دارند، اظهار داشت: تبعیضی که در ذات تعالیم قرآن کریم و اهل بیت و احادیث وجود ندارد اما متاسفانه به دلیل کج اندیشی ها، برداشت های نادرست و احادیث جعلی که به این مساله ورود کرده باعث ایجاد حس تبعیض شده است.

معاون امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: لذا ضرورت دارد که این مسایل تبیین شود و جوانان این رویکردها را بپذیرند، ضروری است نسبت به جفاهایی که در حق قرآن و سیره پیامبر و اهل بیت روشنگری کنیم و پادکست های قرآنی قدمی بود که در این راه برداشته شد و در اختیار همگان قرار گرفت.

ابتکار تاکید کرد: بحث خیلی از آیات قرآن بحث جنسیت و زوجیت است نه زن یا مرد بودن. امیدواریم دولت آینده این کار را توسعه و بسط لازم دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.