پس از احضار سفیر ایران در لندن به وزارت امور خارجه انگلیس، وزارت خارجه کشورمان هم کاردار بریتانیا و سفیر رومانی را احضار کرد.

به گزارش جماران؛ در پی ادعاهای مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر احتمال دست داشتن ایران در حمله به یک کشتی تجاری اسرائیلی، وزارت امور خارجه انگلیس سفیر کشورمان را احضار کرد.

صفحه خبرهای فوری شبکه اسکای نیوز در توییتر نوشت: اسکای نیوز اطلاع یافته  که در پی حمله به کشتی [اسرائیلی] ، سفیر ایران [در انگلیس] امروز صبح برای دیدار با جیمز کلورلی وزیر امور خاورمیانه و آفریقا به وزارت امور خارجه احضار شده است . 

علاوه بر این، وزارت امور خارجه امور خارجه انگلیس در بیانیه ای درباره احضار  شدن محسن بهاروند، سفیر کشورمان در لندن و دیدار او با وزیر امور خاورمیانه انگلیس نوشت: کلوِرلی گفت که ایران باید فورا اقداماتی را که صلح و امنیت بین المللی را به خطر می اندازند، متوقف کند و تاکید کرد که کشتی ها باید بتوانند آزادانه و طبق قوانین بین‌المللی به دریانوردی بپردازند. 

 

احضار کاردار انگلیس در تهران در غیاب سفیر این کشور

بعد از ظهر امروز کاردار بریتانیا در تهران در نبود سفیر این کشور در اعتراض به اتهامات وزیر خارجه کشور متبوعش علیه ایران از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

در این ملاقات رییس اداره سوم غرب اروپا ضمن ابراز تاسف از اتهام بی پایه واساس وزیر خارجه بریتانیا تاکید نمود، این اظهارات شتابزده، متناقض و بدون سند و مدرک مردود بوده و قویا محکوم است.

رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه افزود: این نخستین اتهام شتابزده و بدون دلیل و مدرک بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه این کشور در گذشته نیز در مواردی ایران را متهم به اقداماتی کرده که هرگز ثابت نشده و تاکنون سندی و مدرکی در تایید آنها ارائه نگردیده است. 

رئیس اداره سوم غرب اروپا ادامه داد ایران همواره خلیج فارس را آبراهی امن برای عبور بی ضرر کشتی‌ها دانسته و برای تثبیت و تحکیم امنیت در آن کوشیده است. 

وی افزود: منبع بی ثباتی در خلیج فارس نه ایران که حضور ناوها و نیروهای نظامی کشورهای فرا منطقه است.

رئیس اداره سوم غرب اروپا در پایان، ضمن هشدار در خصوص هر گونه ماجراجویی رژیم اشغالگر قدس یا دیگران، سیاست قطعی جمهوری اسلامی را دفاع از خود و پاسخ قاطع، به هنگام و متناسب به هر ماجراجویی دانست.

کاردار قول داد مراتب را در اسرع وقت به لندن منعکس نماید.

احضار سفیر رومانی به وزارت خارجه در پی اتهام‌زنی این کشور علیه ایران

در پی طرح اتهامات بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حادثه کشتی"مرسر استریت"، سفیر رومانی در تهران امروز به وزارت خارجه احضار شد.

در این دیدار دستیار وزیر و مدیرکل مدیترانه و شرق اروپا با اشاره به بیانیه وزارت امورخارجه رومانی، طرح اتهامات واهی و نامتعبر علیه جمهوری اسلامی ایران را فاقد وجاهت قانونی و غیر قابل قبول برشمرده و از سفیر درخواست شد تا مراتب ناخرسندی و اعتراض شدید کشورمان در این خصوص را به مقامات کشور متبوع خود اعلام کند. 

همچنین با اشاره به هدف برخی از کشورهای ثالث برای ایجاد نا امنی و آشوب در محیط بین المللی از طریق ساماندهی این قبیل اقدامات و لزوم هوشیاری نسبت به توطئه این کشورها، بر سیاست اصولی کشورمان مبنی بر اهمیت تامین امنیت دریانوردی در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و آبهای بین المللی تاکید بعمل آمد. 

سفیر رومانی در این جریان این احضار تاکید کرد، نکات مطروحه در جلسه و مراتب اعتراض کشورمان را به فوریت به بخارست منعکس خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.