مجید رضائیان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم در رابطه با طرح مجلس برای اینترنت گفت: طرحی که درباره آن صحبت شده عملاً نوعی محدود کردن کاربران ایرانی در فضای اینترنت است. در این طرح تجربه های شکست خورده قبلی همچون فیلترینگ را در زمینه های رسانه های قبلی دیدیم که به واقع به نتیجه نرسیده است. به جای این اقدامات بی اساس باید فرهنگ سازی کرد.

به گزارش جماران؛ مجید رضائیان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم، در گفتگو با خبرنگار سایت خبری مدارا، درباره تصویب طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس گفت: درباره این طرح و تصویب آن در صحن علنی مجلس باید به قانون اساسی رجوع کنیم. در قانون اساسی حقوقی که برای شهروندان در نظر گرفته و از آن دفاع شده، حق دسترسی آزاد به منابع اطلاعات است. بنابراین طرح هایی که در این زمینه ارائه می شود باید همخوانی و تطبیق با حقوق اساسی و اسناد بالادستی داشته باشد. اگر طرح هایی که در مجلس در زمینه فضای مجازی با حقوق کاربران و صیانت از حقوق کاربران بررسی می شود باید در دفاع از قانون اساسی باشد و اگر مغایر با قانون اساسی باشد طبیعتاً هیچ جایگاهی ندارد.

سیاست های فیلترینگ جواب نداد

وی ادامه داد: طرحی که درباره آن صحبت شده عملاً نوعی محدود کردن کاربران ایرانی در فضای اینترنت است. در این طرح تجربه های شکست خورده قبلی همچون فیلترینگ را در زمینه های رسانه های قبلی دیدیم که به واقع به نتیجه نرسیده است. اگر یک زمانی درباره ویدئوها بحث بود که آنها را باید جمع کرد، شاهد بودیم نتیجه نداد. به نظر من، به جای این اقدامات بی اساس باید فرهنگ سازی کرد که می تواند در این زمینه جواب دهد. بنابراین، در فضای مجازی هر چقدر حضور بیشتری داشته باشید، بیشتر دیده می شوید؛ اگر دیگران حضور بیشتری داشته باشند دیگران دیده می شوند.

رضائیان گفت: در فضای مجازی باید راه هایی را جستجو کنید که در عزم ملی و فرهنگ سازی به وسیله نیروهای فرهنگی و رسانه ای و فعالان اقتصادی و فعالان سیاسی و نخبگان جامعه شناسی و غیره به نتیجه برسند که بتوانید کاربران ایرانی را به حقوق خود آشنا کنید که آنها نیز حضور موثری داشته باشند در غیر این صورت از طریق این طرح ها که جز محدودسازی چیز دیگری ندارد در واقع ادامه سیاست شکست خورده فیلترینگ است.

اعتماد باید در سرمایه اجتماعی به وجود بیاید

این پژوهشگر ژورنالیسم اظهار کرد: نکته بعدی در این زمینه این است که باید دقت داشته باشیم در فضای مجازی خیلی چیزها از فضای واقعی سرچشمه می گیرد. ما چیزی داریم که نظریه بسیاری از جامعه شناسان در دنیا و ایران می باشد و آن هم بحث سرمایه اجتماعی برمبنای اعتماد است. وقتی اتفاقاتی در سطح کشور می افتد اعتماد عمومی کاهش می یابد فضا برای حضور غیراصولی و غیرحرفه ای و همچنین شایعات و جنگ روانی باز می شود.

این استاد دانشگاه گفت: باید در فضای مجازی کاری کنید که کاربران شما در یک آموزش فرهنگی درست به سمت خبرهای صحیح و حرف های درست و آرای صحیح بروند و از جنگ روانی و شایعه سازی فاصله بگیرند. وقتی به مردم آموزش داده شود و خبرهای صحیح ارائه شود طبیعتاً جا می افتد و این جای نگرانی ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.