سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه و رییس جمهور منتخب گفت: واحد تولیدی باید به کار خود ادامه دهد و تولید رونق داشته باشد. تولید مسئله اول ما در دولت خواهد بود. بهبود کسب و کار یکی از محورهای دولت ما خواهد بود.

اولین نشست خبری سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب. عکس: جماران، محمود عارفی

به گزارش جماران؛ رئیسی درباره عمل به وعده‌هایش در دستگاه قضا گفت: ما در شروع کار قوه قضائیه مسئله ای که برایمان بسیار ضرورت داشت تحول بود، مبارزه با فساد ، اجرای عدالت و توجه به مردم را دنبال کردیم و تبدیل کردیم به برنامه و برنامه ها را هم تبدیل کردیم به کارنامه.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم به مناسبت هفته قوه قضائیه با اشاره به هفته قوه قضائیه و اقدامات این قوه در یکسال اخیر گفت: یاد و خاطره آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام را گرامی می دارم .

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: شناخت شخصیت آیت الله دکتر بهشتی را به همه توصیه می‌کنم، ایشان رئیس قوه قضائیه وقت بسیار  در معماری دستگاه قضایی بعداز انقلاب نقش داشت تا کار مردم را با عدالت پیش ببرند.

وی افزود: تلاش بسیاری در این ۴۰ سال صورت گرفت و قضات محترم در این ۴۰ سال زحمت بسیاری کشیدند. 

رئیسی درباره عمل به وعده‌هایش در دستگاه قضا گفت: ما در شروع کار قوه قضائیه مسئله ای که برایمان بسیار ضرورت داشت تحول بود، مبارزه با فساد ، اجرای عدالت و توجه  به مردم را دنبال کردیم و تبدیل کردیم به برنامه و برنامه ها را هم تبدیل کردیم به کارنامه.

وی تاکید کرد: ۷۰ درصد رضایت خودشان را از دستگاه قضایی اعلام کردند و هیچگاه نگذاشتیم مبارزه با فساد سرد شود. 

رئیس دستگاه قضا درباره مبارزه با فساد بیان کرد: همواره در دستگاه قضایی مبارزه با فساد بوده است، اصلا هنگامی که پرونده با فساد مطرح می شود مبارزه با فساد است اما این اواخر پرونده های برای مردم دغدغه مردم شده بود،  برخی از من پرسید راهبرد شما چیست؟ گفتم پرونده های که دغدغه مردم است باید روی میز قاضی بگذاریم. 

وی ادامه داد: گفتیم پرونده ها را بدون وابستگی و پیوستگی رسیدگی کنند و ملاحظه ای وجود نداشته باشد.

رئیسی یادآور شد: زمانی مردم فساد را سیستماتیک می دانستند ما باید این دغدغه را حل می کردیم. یکسری اقدامات مانند اعلام اموال مسولین و ایجاد سامانه های برای گزارش اطمینانی برای مردم به وجود آورد و من می‌کنم باید این راه ادامه پیدا کند.

رئیس قوه قضائیه درخصوص راحتی مردم در انتقاد از قوه قضائیه گفت: سازو کاری داریم که باید کرامت مردم حفظ شود،  با معاونین خودم به استان ها رفتم با مردم حرف زدم و مورد به مورد مواردشان دنبال شد، ارتباط با مردم مورد تاکید قرار گرفت که با بخشنامه و خاصه انجام نمی شود

وی تاکید کرد: ارتباط مردمی برای دولت و قوه قضاییه بسیار مهم است. شاید من بیش از هر مقام قضایی در این ۴۰ سال به زندان ها رفتم .

رئیسی گفت: در کنار کیفر زندانیان باز اجتماعی فرد هم مهم است،  در زندان های ما اشتغال از ۱۵ درصد به ۵۵ تا ۶۰ رسیده است ‌که این ها در کنار هم نشان می دهد  دستگاه قضایی با مردم ارتباط داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه درخصوص شرایط زندان‌ها و اینکه پیش از کشورهای غربی را به بازدید از زندان‌های کشور دعوت کرده بود به شرط اینکه اجازه بازدید از زندان‌های خودشان را هم بدهند، اظهار داشت: ببینید در همین مساله کرونا که یک پدید فراگیر و جهانی بود شما نگاه کنید، آمار جمهوری اسلامی ایران در زمینه مرخصی زندانیان یک آمار بی نظیر است. بیش از 120 هزار زندانی در این دوره به مرخصی رفتند. این نشان دهنده اهمیت جان زندانی برای ما است که می‌تواند با تشخیص زندان یا قاضی و .... به مرخصی برود. بازهم می خواهم تکرار کنم وضعیتی که اکنون در زندان های ما وجود دارد قابلیت بازدید از سوی همگان را دارد.

وی درخصوص جلسات با دانشجویان و نخبگان و اینکه شاید در این جلسات بحث های تندی مطرح شود، بیان کرد: من نشست های نخبگانی که با اقشار و گروه های مختلف دیدار داشتم، همواره تداوم داشته است. در خصوص جلسات با دانشجویان خب صفای دانشجویی با صداقت همراه است و گاهی شاید با لحن تندی همراه باشد اما به دلیل همان صفایی که دارند اگر توضیح داده شود و تشریح شود، می‌پذیرند؛ در این خصوص من نه‌‌تنها پشیمان نیستم بلکه بنا دارم که این روش ها ادامه دهم. البته تنها با رئیس جمهور حل نمی شود. حتی در سفرهای استانی به رئیس کل های دادگستری هم می گویم که نشست های نخبگانی را فراموش نکنند. در مجموع می‌خواهم به همه بگویم که ارتباط با نخبگان و دانشجویان و ارتباط با مردم را برای خود یک نعمت بدانید.

رئیسی در رابطه با جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و کسب و کارها تصریح کرد: من همواره توصیه کرده ام که در پرونده های مربوط به این حوزه‌ها اتهام فرد باید رسیدگی شود و از تعطیلی واحدها جلوگیری شود و کارگران به کار و تولید ادامه دهند. ما باید برای تولید موانع را رفع کنیم و مشکلات کارآفرین و سرمایه گذار را حل کنیم. اگر این ها انجام شود حتما شاهد کاهش مشکلات خواهیم بود.

وی افزود: یکی از موارد مورد نیاز کارآفرینان حمایت های حقوقی و قضایی است. در همین راستا یکی از کارهایی که انجام دادیم این بود که آراء را دوستان روی خروجی سایت ها قرار می دهند و این آراء که مباحث آن در حد تحصیلات تکمیلی است، فواید بسیار مثبتی داشته است. مشابه آراء، مساله قراردادها هم باید شفاف شود. همچنین موضوع داوری باید حل شود و شوراهای حل اختلاف باید تلاش بیشتری به کار گیرد تا با صلح و سازش پرونده ها حل شود و تعداد کمتری به دادگاه بیاید.

حجت الاسلام رئیسی در خصوص سند تحول قضایی گفت: مساله تحول در قوه قضائیه یک تحول فن آوری پایه است و شاید بیش از ۶۰ درصد سند تحول ما این است که باید سامانه های متعددی ایجاد شود. یکی از اشکالات این است مثلا در حوزه مباحث مالی هم بانک مرکزی کار کرده هم ما کار کردیم و هم بانک های دیگر هم کار کردند اما دسترسی به اطلاعات یکسان نبوده است؛ راه حل این مشکل اجرای دولت الکترونیک یا دولت هوشمند است که باید آن را شکل بدهیم و حتما ما دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در همین دوره کرونا دادگاه های الکترونیکی که برگزار شد تا حد زیادی توانست به مردم کمک کنند، اکنون دادگاه ها به صورت آنلاین برگزار می شود. ان شاء الله این اقدامات بعد از من هم ادامه پیدا خواهد کرد چون ما ریل گذاری کردیم.

رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سوالی پیرامون تضمین ادامه اجرای سند تحویل قضایی، گفت: این سند متکی به من نیست که تنها با من اجرایی شود، امروز تمامی همکارانم به ویژه مدیران در بخش های مختلف در حال اجرای آن هستند. من در این مدت ۱۱۹  دستورالعمل را برای بخش های مختلف صادر کردم و به نوعی یک ریلگذاری صورت گرفته است  که در ادامه راه نیز ادامه خواهد یافت.

رئیس قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که بعد از انتخابات وقت شما چگونه می‌گذرد، گفت: من روز قبل از انتخابات هم پرونده‌ها را بررسی می‌کردم. الان وقتم به برخی دیدارها می‌گذرد که دولتی هستند اما در هیچ‌کدام از کارها وقفه نیفتاده و کار عقب مانده‌ای برای رئیس بعدی دستگاه قضا باقی نخواهد ماند. 

وی در پاسخ به این سوال که انتظار شما از رئیس بعدی قوه قضائیه چیست، گفت: انتظارم از ایشان این است که این روند تحولی را با قوت ادامه دهند.

رئیسی در پاسخ به این سوال که اقدامی در میان مسئولین باب شده که مردم هم از آن دلگیر هستند که مقامات ما در تریبون و رسانه‌ها با هم صحبت می‌کنند؛ آیا شما این مساله را تصحیح خواهید کرد، گفت: جلسات برای این برگزار می‌شود که اختلافات مطرح شود؛ بالاخره ممکن است دو وزیر با هم نظر مخالفی داشته باشند و جلسات برای مطرح کردن همین مسائل است. هر مطلبی که مردم را نگران کرده و مسائل کشور را درگیر حاشیه کند که بارها رهبری تذکر دادند درست نیست و مسائل مردم و کشور باید در اولویت باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که به طور طبیعی روسای قوه قضائیه از دولت درخواست‌هایی داشتند، شما در مقام رئیس جمهور به رئیس قوه قضائیه کمک خواهید کرد، گفت: این وظیفه ما است و قطعا کمک می‌کنیم. کارمندان قوه قضائیه گاهی برای من پیام می‌فرستند که حقوق آن‌ها با وضعیت تورمی کشور تطابق ندارد. یکی از مسائل جدی ما متناسب‌سازی حقوق با تورم است. متاسفانه یک قانونی بود که انقدر استثنا به آن زده شد که نظام هماهنگ پرداخت به نظام ناهماهنگ پرداخت بدل شد که باید به حالت درست خود برگردد. نسبت به اینکه رفع مشکلات قوه قضائیه انجام شود این از وظایف دولت است که قطعا من همکاری با رئیس قوه قضائیه را جزو مسئولیت‌های خود می‌دانم. ما می‌گوییم استقلال قوا که البته به معنی ناهماهنگی نیست و به این معنا نیست که از هم برای خدمت به مردم پشتیبانی نکنند و همه ما باید خود را برای خدمت مجهز کنیم که در پرتوی هماهنگی صورت می‌گیرد.

رئیس قوه قضائیه در پاسخ به انتقاد کارمندان ثبت که معتقد هستند با اقداماتشان پول سازی می‌کنند اما از این مساله به حقوق آن‌ها اضافه نشده و قوه قضائیه با آن‌ها مانند بچه سر راهی برخورد می‌کند، گفت: برای همکاران ثبتی ارزش قائل هستیم. در قوه قضائیه ضرورت متناسب سازی حقوق از محورهایی است که قطعا دنبال می‌کنیم و گام‌های خوبی هم برداشته شده که باید در دولت دنبال کنیم. البته نگاه من به همه کشور است و امروز رئیس جمهور خادم همه جمهور است. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما گفتید امور نظارتی را با نگاه مچ‌گیری انجام ندهیم و در دستگاه‌های اجرایی نسبت به دستگاه نظارتی ترس وجود دارد، گفت: در قانون یک اجرا و یک نظارت تعریف شده است؛ مجری باید کارش را به درستی انجام دهد و باید قانون را به درستی انجام دهد. ما باید از مدیر شجاع که توانسته با قوت کارش را انجام دهد حمایت کنیم اما در کنار هر مدیریت نظارت تعریف شده است و در دولت یک بخش نظارتی تعریف شده است که این‌ها درون سازمانی است و نظارت برون سازمانی هم تعریف شده است. اگر نظارت به نحوی باشد که مدیر را از کار بیندازد درست نیست. نظارت نباید ترمز کار باشد اما اینکه بگویند ما کار می‌کنیم و هیچ‌کس هم بر ما نظارت نکند درست نیست. هیچ نظارتی نباید موجب توقف کار شود و در جریان کار نظارت صورت بگیرد. با این حال اینکه برخی صحنه‌سازی کنند و بگویند من قانون‌مند هستم این سلب مسئولیت نمی‌کند. هرکسی مسئولیتی دارد باید در محضر خداوند متعال و در اجرای قانون اقدامات خود را انجام دهد و بداند اگر وقفه‌ای در کارش صورت بگیرد باید مواخذه شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.