غلامعلی رجایی تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که حتی اگر انتخابات به دور دوم می کشید، همتی قدرت رقابت با آقای رئیسی را نداشت چون رئیسی بیش از 2 سال رئیس قوه قضائیه بود و فعالیت هایش همواره در صدر اخبار رسانه ملی قرار داشت اما در مقابل همتی ضمن چسبندگی به دولت روحانی، به واسطه وضعیت قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی نگاه جامعه به او منفی بود. به عبارت دیگر بخشی از آرای خاکستری نه به همتی بود.

به گزارش جماران؛ فردا نوشت: حجم بالای آرای باطله در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری محل تحلیل و نظر کارشناسان سیاسی واقع شده است. برخی آن را متعلق به اصلاح طلبان می دانند، برخی نیز آن را به قشر مردد و خاکستری جامعه نسبت می دهند که هوادار هیچ گروه و جناح سیاسی نیستند. عده ای نیز معتقدند این آرا ماحصل عملکرد نامناسب مجریان انتخابات بود که درست رأی دهندگان را راهنمایی نکردند تا آرای شان را درون صندوق درست بیاندازند، در واقع جابه جا انداختن آرا به داخل صندوق ها این حجم از آرای باطله را رقم زده است.

غلامعلی رجایی درباره ارزیابی حجم 15 درصدی آرای باطله در انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر چند حجم آرای باطله نگران‌کننده است باید قدر آن را دانست چون این رأی دهندگان با حضور در پای صندوق های رأی آمار مشارکت را بالا بردند. در واقع می توانستند پای صندوق های رأی نیایند. کسی که خودش را راضی می کند پای صندوق رأی بیاید و رأی بدهد نشان می دهد که او همچنان دل در گرو نظام دارد.

وی با اشاره به دلایل حجم بالای آرای باطله افزود: باید جنبه اقناعی لزوم مشارکت در انتخابات و رأی دادن به یک نامزد مناسب بالا می رفت. ثانیا برخی از این افراد ترکیب نامزدهای تأییدصلاحیت شده را نپذیرفتند و گفتند ما انتخابات را قبول می کنیم اما این ترکیب را قبول نمی کنیم. در واقع آرای باطله نوعی رأی اعتراضی محسوب می شود.

 

نباید بی اعتنا از کنار این حجم از آرای باطله گذشت

 

این فعال سیاسی اظهار کرد: ضمن لزوم نگاه مناسب و صحیح به موضوع آرای باطله، باید این حقیقت را مدنظر داشت که 30 میلیون نفر واجد رأی دهی هم پای صندوق انتخابات نیامدند. بعد از انتخابات رسانه ها باید به این مسئله بپردازند چرا که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات همواره برای نظام جمهوری اسلامی اهمیت بالایی داشته است.

وی ادامه داد: نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد این است که نباید بی اعتنا از کنار این حجم از آرای باطله گذشت چون این نشانه ناامیدی بخشی از جامعه نسبت به عملکرد دولت آقای روحانی و اصلاح طلبان است. قطعا رأیی از پایگاه اجتماعی اصولگرایی در جمع آرای باطله وجود ندارد چون آقای رئیسی سال 96 قریب به 16 میلیون رأی آورد و در این دوره آرای او به 18 میلیون رسید.

رجایی یادآور شد: بخشی از آرای باطله مربوط به قشر خاکستری جامعه بود، این گروه تعلق خاطری به هیچ حزبی ندارند. بخش دیگری هم مربوط به پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان است. معتقدم پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان در طول 8 سال گذشته تضعیف شد.

 

اصلاح طلبان تمام اعتبارشان را برای همتی هزینه کردند

 

وی افزود: چسبندگی اصلاح طلبان به طور مشخص به دولت روحانی دامن شان را در این دوره از انتخابات گرفت. علاوه بر این، آنها از آقای همتی تلویحا اعلام حمایت کردند، کسی که یک روز مانده به پایان ثبت نام نامزدها همچنان مردد بود و نهایتا در روز آخر تصمیم گرفت اعلام کاندیداتوری کند. چنین کسی که نمی تواند دولت تشکیل دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: متاسفانه اصلاح طلبان تمام اعتبارشان را برای همتی هزینه کردند. البته اگر دو نامزد اصولگرا در صحنه می ماندند احتمال داشت انتخابات به دور دوم کشیده شود اما حتی در این صورت نیز همتی قدرت رقابت با آقای رئیسی را نداشت چون آقای رئیسی بیش از 2 سال رئیس قوه قضائیه بود و فعالیت هایش همواره در صدر اخبار رسانه ملی قرار داشت اما در مقابل آقای همتی ضمن چسبندگی به دولت روحانی، به واسطه وضعیت قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی نگاه جامعه به او منفی بود. به عبارت دیگر بخشی از آرای خاکستری نه به همتی بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.