غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: یکی از این گزینه‌های بازگشت به انتخابات آقای لاریجانی است که با بیانیه اخیر خود به صراحت گفتند دلیل رد صلاحیتشان مسئله فرزندشان نبوده و شورای نگهبان باید موضع خود را در برابر ایشان روشن کند. البته تمام شانس متعلق به ایشان نیست و گزینه دیگری که احتمال دارد به گود رقابت وارد شود، خانم شجاعی است.

به گزارش جماران؛ به نقل از سلام نو، آخرین جلسه از سلسله جلسات سه گانه مناظره‌ها در حالی به پایان رسید که بی‌تردید این جلسه داغ‌ترین جلسه مناظره‌ها بود. هرچند قابل انکار نیست که حتی این جلسه نیز قابل قیاس با معمولی‌ترین جلسه مناظرات داغ ۸۸، ۹۲ و ۹۶ نیست.

در این مناظرات هرچند نامزدی مثل عبدالناصر همتی بهتر از دیگر نامزدها ظاهر شد، اما بدون تردید جای خالی چهره‌‎های مسلط و شورآفرینی همچون حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در مناظره‌ها حس می‌شد؛ نامزدهایی مسلط، قدرتمند و گفتمان ساز که روند انتخابات را دستخوش تغییر کردند.

آن چنان که گفته شد جلسه سوم مناظره‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ جلسه‌ای بود که عبدالناصر همتی در آن در اوج تسلط خود قرار داشت و با مشاوره‌های خوب، هوش و اندکی حاضر جوابی توانست سید ابراهیم رییسی را در لاک دفاعی فرو ببرد و پیام به نسبت مناسبی را به رای دهندگان منتقل کند.

در طرف مقابل رضایی، قاضی‌زاده‌ هاشمی، جلیلی و زاکانی در قامت دیوار دفاعی رییسی ظاهر شدند و به جای تمرکز بر روی درخشش خود این بار بر روی تخریب همتی تمرکز کردند. در این میان علیرضا زاکانی نوک پیکان حملات، سعید جلیلی تئوریسین، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی دفاع ضعیف و محسن رضایی یار کمکی بود که نیم نگاهی به درخشش گاه و بی‌گاه خود نیز داشت.

در این دیوار دفاعی زاکانی وظیفه تمام حملاتی را به عهده گرفت که رییسی یا توان انجامش را نداشت یا به خاطر حفظ کاریزمای خود حاضر به انجام آن نبود.

محسن مهرعلیزاده اما احتمالا ضعیف‌ترین چهره این دور از مناظرات بود، هرچند او نیز چند حمله قابل توجه به ابراهیم رییسی انجام داد و چند پرسش اساسی را مطرح کرد.

مشکل اصلی مهرعلیزاده این بود که اصرار به بیانیه خوانی داشت، تله‌ای که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم در آن افتاد؛ این در حالی است که مناظره میدان چالش و پرسش و پاسخ است نه بیانیه خوانی.

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با مباحثه دانستن سه جلسه گذشته مناظرات گفت: من به محتوا و ماهیت این سه جلسه اشکال دارم و معتقدم این جلسات مناظره نبود و بیشتر مباحثه بود. اگر چهار سال دیگر ریاست جمهوری بود و مناظره هم برقرار بود باید مناظرات مانند سال ۸۸ دو به دو برگزار شود و نامزدها رو در رو با هم مناظره جدی کنند.

وی این جلسات را در گرم کردن تنور انتخابات موثر ندانست و گفت: به باور من این مناظرات نه تنها توانایی متقاعد سازی قشر خاکستری را نداشت، بلکه شاید به شمار کسانی که قصد شرکت در انتخابات را نداشتند نیز افزود؛ به تعبیر دیگر این مناظرات نه تنها تنور انتخابات را گرم نکرد بلکه آبی هم در تنور انتخابات ریخت.

این فعال سیاسی اما از رخدادی دیگر سخن گفت و افزود: با توجه این شرایط من احتمال می‌دهم از این هفت نفر، حداقل سه نفر به نفع آقای رییسی از رقابت انصراف و حداقل یک نفر با حکم رهبری به انتخابات باز گردد تا شاید تنور انتخابات گرم شود.

رجایی ادامه داد: یکی از این گزینه‌های بازگشت به انتخابات آقای لاریجانی است که با بیانیه اخیر خود به صراحت گفتند دلیل رد صلاحیتشان مسئله فرزندشان نبوده و شورای نگهبان باید موضع خود را در برابر ایشان روشن کند. البته تمام شانس متعلق به ایشان نیست و گزینه دیگری که احتمال دارد به گود رقابت وارد شود، خانم شجاعی است.

وی احتمال ورود رهبری به مسئله را نیز منتفی ندانست و گفت: من فکر می‌کنم با توجه به جدی گرفته نشدن حرف رهبری توسط شورای نگهبان احتمال دارد ایشان مثل سال ۸۴ شخصا برای بازگرداندن آقای لاریجانی به گود رقابت ورود کنند.

رجایی در پاسخ به این پرسش که آیا در این شرایط همتی به دور دوم انتخابات می‌رود یا خیر گفت: با حفظ شرایط فعلی بعید است رای دهندگان بتوانند آقای همتی را به دور دوم رقابت‌های انتخاباتی بفرستند، به خصوص با توجه به چسبندگی آقای همتی به دولت روحانی و انرژی‌ای که ایشان باید برای پاسخگویی درباره عملکرد دولت بگذارد.

رجایی در پایان گفت: به نظرم رئیسی با آهنگ ملایمی به سمت اتاق رییس جمهور در پاستور در حرکت است و من او را در راهروهای پاستور می‌بینم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.