نخستین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که نامزدها قبل از ورود به محل مناظره به بیان دیدگاه‌های خود و اینکه قرار است در این مناظره از چه سخن بگویند، پرداختند و هر یک نیز رقبای خود را معرفی کردند.

به گزارش جماران؛ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قبل از آغاز نخستین مناظره تلویزیونی که به موضوع اقتصاد اختصاص یافته است، گفتند که قرار است در این مناظره چه موضوعاتی را مطرح کنند و مهمترین رقیب آنها در این رقابت کیست.

نخستین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی تا ساعتی دیگر آغاز می شود که این نامزدها قبل از ورود به محل مناظره به بیان دیدگاه‌های خود و اینکه قرار است در این مناظره از چه سخن بگویند، پرداختند.

قهر مردم مهمترین رقیب من است

عبدالناصر همتی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: من اکنون یک شهروند عادی هستم. چند روز پیش رییس سازمان بانک مرکزی بودم. یک استاد دانشگاه هستم و آمدم به جریانی که تلاش می‌کنند کشور را با سیاسی‌کاری اداره کنند،  به آنها بگویم بحران اقتصادی و مشکلات اقتصادی کشور راه حل دارد.

وی افزود: آمده بگویم که حصر ایران را باید پایان دهیم. آمده‌ام بگویم اقتصاد ایران را از حصر سیاست خارج کنیم. آمده ام بگویم که جوانان را باید از حصر مقررات خارج کنیم. آمده‌ام بگویم نفت‌مان را باید از حصر آمریکا خارج کنم و  از همه مهمتر  آمده بگویم که مردم را از حصر یک جریان خارج کنیم. جریانی که ۵ نامزد آنها در این انتخابات حضور دارند.

همتی ادامه داد:‌ گفتید رقیب من کیست؟  رقیب من همین ۵ نامزد است من رقیب ندارم. ولی قهر مردم با صندوق مهمترین رقیب من است. امیدوارم که مردم قهر خود را کنار بگذارند. من رقیبی ندارم. ان‌شاءلله که مردم پیروز این میدان خواهند بود.

 در مناظره بسیار قوی عمل خواهم کرد و مسامحه نخواهم کرد

محسن رضایی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم در پاسخ به این سوال که امروز با چه روشی سعی می‌کنید در مناظرات دست بالا داشته باشید  و نظر بینندگان را  جلب کنید و رقیب اصلی شما امروز در مناظره چه کسی است، گفت: سالگرد ۱۵ خرداد را گرامی می‌دارم، سالگردی که نقطه جدیدی در حیات سیاسی ملت ایران رقم خورد.

وی افزود: من برای دفاع از ملت ایران و میراث انقلاب به مناظرات آمده‌ام تا بتوانم حرف‌ها و برنامه‌های خودم را مطرح کنم و به عنوان سرباز وطن از این میراث بزرگ پاسداری کنم و کاملا آمادگی دارم که با وضعیت موجودی که در کشور مستقر شده است، رقابت کنم.

رضایی عنوان کرد: هر کدام از آقایانی که مقصر و مسبب وضعیت موجود بوده‌اند، رقیب من هستند چه خودشان مستقیماً شرکت کرده باشد چه نمادی از دولت‌ها و مجالس گذشته باشند که وضعیت کشور را به این روز رسانده باشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من جز برای دفاع از ملت ایران و جز با زبان حقیقت گفتن، مسیر دیگری را در پیش نخواهم گرفت اما در این رابطه بسیار قوی عمل خواهم کرد و هیچ نوع مسامحه‌ای را به خودم راه نخواهم داد. امیدوارم بتوانم وظیفه و مسئولیت سنگینی که شهدا بر دوش من قرار داده‌اند را در این مناظرات ادا کنم.

کسی را رقیب خود نمی‌دانم/ آمده‌ام زیر میز بزنم

 سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی هم پیش از ورود به محل مناظرات درباره علت حضور خود در این عرصه گفت: علت حضور در انتخابات این بود که مشکل را در جا به جا شدن اشخاص و انتخاب افراد نمی دانم. مساله این نیست که فلان حزب سیاسی بیاید یا فلان حزب سیاسی برود. فلان اشخاص بیایند و از فلان تفکر اقتصادی و جایگزین کسان دیگر شوند.  

وی ادامه داد: مشکلات پایدارتر از این حرف‌ها است. ما ساختارهای معیوب اداره کننده کشور داریم. نوع کشورداری و حکمرانی ما مشکل دارد که البته باقی مانده از قبل از انقلاب است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: انقلاب اسلامی علیرغم توفیقات زیادی که داشته است، نهاد اداره کشور و نظام اداری کشور را نتوانسته متناسب با نیاز مردم و آرمان‌های انقلاب تغییر دهد. به عبارت بهتر برای یک تحول عظیم در نظام مدیریت کشور پا به میدان گذاشتم و در این چند سالی که با جوانان کشور کار کردیم این هدف را دنبال کردیم.  

قاضی زاده هاشمی افزود: من صدای جوانان، زنان و بانوان، سربازان و آسیب دیدگان از بورس و کسانی که به خاطر عملکرد بد مدیریتی در قضیه کرونا جان باختند هستم. من صدای مدافعین سلامتی که در این مسیر جانانه جنگیدند هستم. من رقیب خود را شخص نمی دانم. من به قول مهندس ضرغامی آمدم بزنم زیر میز نه این میز برخورد با اشخاص بلکه این روش کشورداری.

 رقیب من کسی است که بخواهد کشور را معطل کند

سعید جلیلی دیگر نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در بدو ورود به محل مناظرات در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه کشور ۸ سال روند کندی داشت و در بسیاری از موضوعات آن گونه که باید، اداره نشد و توقف داشت. در این ۸ سال کارهای جدی کردیم و سایه به سایه دولت و تحولات آن را دنبال کردیم. یک برنامه ای را در ۸ سال نوشتیم.

وی افزود: کشور امروز این ظرفیت را دارد که در ۴ سال آینده جهش پیدا کند. در ۴ سال آینده فقط نباید اداره شود. رقیب ما کسی است که بخواهد کشور را متوقف کند و معطل کند و بخواهد هر روز بهانه‌ای داشته باشد.  

جلیلی ادامه داد: کشور باید در ۴ سال آینده نه تنها اداره شود بلکه باید یک جهش در شان ملت ایران داشته باشد. روش ما این است که با اقناع و اخلاق اسلامی این مطالب خود را به ملت ارائه کنیم.

سعی می‌کنم صادقانه با مردم سخن بگویم

محسن مهرعلیزاده دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم در پاسخ به این سوال که با چه روشی سعی می‌کنید در مناظرات دست بالا داشته باشید و توجه مردم را به مطالب خود جلب کنید، گفت: سعی می‌کنم صادقانه با مردم سخن بگویم و آنچه را که در دل مردم است با آنها درمیان بگذارم و راهکارها را به آنها بگویم سعی می‌کنم آنهاهایی که در صحنه حاضر شدند و آشنایی با این موارد ندارند را آشنا کنم که این عرصه، عرصه مشکلی است و باید سابقه، تحصیلات و تجربیات‌شان به این کار مرتبط باشد.

وی در پاسخ به اینکه سوال که رقیب اصلی خود را چه کسی می‌داند، تصریح کرد: به نظرم آقای رییسی تنها فردی است که براساس نظرسنجی‌ها می‌تواند رقیب من باشد.

رقیب من فقر و فساد است

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی بدو ورود به سازمان صدا و سیما برای حضور در اولین برنامه مناظره در جمع خبرنگاران گفت: پرچمی که امام (ره) برافراشت و شهدای ۱۵ خرداد بدنبال آن بودند اجرای عدالت، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض و اجرای عدالت در همه سطوح جامعه بود.

وی یادآور شد: امروز بعد از گذشت از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی موضوع مهم اجرای عدالت و  ایجاد تحول در کشور به ویژه در حوزه مدیریت اجرایی کشور است که امری بسیار ضروری است. مردم تغییر را می‌خواهند. وضع موجود موجب نگرانی بسیاری از دلسوزان انقلاب و مردم و جوانان است.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: لازمه تغییر وضع موجود حضور بامعنای مردم در صحنه است. تصمیم و اراده ملت است. خواستی که مردم داشتند که بنده به عنوان طلبه‌ای که سال‌ها خدمتگذار مردم هستم، در این عرصه حضور پیدا کنم. به این خواست و پیام لبیک گفتم و به صحنه آمدم و امیدوارم بتوانم این ماموریت بزرگی که به عهده ما است، انجام دهم. مردم همیشه نشان دادند وظیفه خود را خوب می شناسند و خوب تشخیص می‌دهند و خوب عمل می کنند.  

رییسی افزود: در این میدان آن کس و آن چیزی که می‌تواند رقیب باشد. امروز هرکسی می‌تواند در این میدان حاضر شود و نظر و برنامه‌ای داشته باشد و وعده‌ای دهد. همه محترم هستند. اما من رقیب خود را ناکارآمدی، فساد و وضعیتی که امروز مردم نمی‌پسندند و از آن بشدت گله مندند و ناامیدی را در جامعه رواج می‌دهد، می‌دانم.

وی گفت: آنچه در این مناظره خواهند دید برنامه و کارنامه‌ای است که بتواند اثبات کند که این برنامه را می‌تواند اجراکند مردم به آنچه مطرح می‌شود از مساله و مساله شناسی و با راهکارهایی که برای حل مساله ارائه می‌شود توجه کنند و باید توجه کنند آیا در این جایگاه کسی هست که بتواند مساله را حل کند یا نه؟ که البته آنجا دیگر کارنامه باید گواهی دهد.

رییسی اضافه کرد: آنجا باید عملکردها گواهی دهد که کسی در این کسوت ظاهر می شود قولش قول راست و درست حسابی با مردم است و درست حرف می زند و عملی هم که مردم از آن می بینند عمل صادق خواهد بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: باید داوری به عهده مردم گذاشت. امیدواریم آنچه که بر عهده ما در بیان برنامه‌ها و کارنامه است توفیق پیدا کنیم به مردم بگوییم مساله و حل آن را خوب شناختیم.

آمده ام با اژدهای هفت سر فساد رقابت کنم

علیرضا زاکانی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم در پاسخ به این سوال که در مناظره امروز با چه روشی سعی می‌کنید در مناظرات دست بالا داشته باشید و توجه مردم را به مطالبتان جلب کنید، و رقیب اصلی خودتان را چه کسی می‌دانید، گفت: سعی من این است که با استدلال، منطق، عدد و رقم با عزیزان و کسانی که با هم رقابت می‌کنیم موارد را مطرح کنم تا هم قابل قضاوت باشد و هم با واقعیت‌های جامعه تطبیق کند و هم شعاری نباشد.

وی اضافه کرد: عرایضم را ناظر به سختی‌ها و شرایط امروز بیان می‌کنم و ارائه طریق و راهکار آن را برای عبور از مشکلات ذکر کنم و اعلام کنم که توانمندی‌های داخل کشور فوق‌العاده بالا است. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اینکه چرا کشور امروز به چنین وضع اسفناکی اداره می‌شود همان چیزی است که من آمده‌ام تا با آن رقابت کنم. من آمده‌ام با اژدهای هفت سر فساد، ناکارآمدی، قبیله سالاری و باندبازی رقابت کنم و آمده‌ام حق شما مردم را بگیرم.

زاکانی بیان کرد: این حق شما نیست که با چنین وضعیتی زندگی کنید بعد کسانی باشند که از سر سیری، شب تا صبح خوابشان نبرد و در حالی که گرسنگان در جامعه ما هستند که باید شب سنگ به شکمشان ببندند تا بتوانند سر بر زمین بگذارند. لذا من آمده‌ام و رقیب خودم را فساد، ناکارآمدی و قبیله سالاری می‌دانم انشالا بتوانم حق ملت را بگیرم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.